در مورد يارانه فلهای که از دولت احمدینژاد به روحانی رسيد، دولت حسن روحانی تلاش جامعی نکرد تا يارانه به صورت هدفمند پرداخت شود. در نتيجه همان سياستهای احمدینژاد را ادامه دادند.
شکي نيست که عدم الحاق به FATF زيانها و هزينههاي هنگفتي براي کشور به دنبال خواهد داشت، اما تجربه نشان داده که مخالفان اين لوايح که غالبا مخالفان دولت هم محسوب ميشوند، اگر در نهايت هزينهاي را با عدم تصويب اين لوايح به کشور وارد کنند، درصدد انتقاد از دولت برخواهند آمد و با استفاده از صداوسيما و ديگر تريبونهايي که در اختيار دارند، تحميل هزينه را ...
همه ما آگاهيم که مفاسد خارج از دولت اگر از مفاسد دولتي بيشتر نباشد، يقيناً کمتر هم نيست و به همين دليل است که رئيسجمهور به عنوان مسئول اجراي قانون اساسي به قوه قضائيه توصيه ميکند.
باور به صندوق راي ترک برداشته و بعيد بهنظر ميرسد که اصلاحطلبان متوجه اين امر نشده باشند، اما هيچ فکري در مورد آن نميکنند. اصلاحطلبان چارهاي ندارند جز اينکه به اين مشکل و بحران اساسي بپردازند که چگونه ميشود اعتبار صندوق راي را احيا کرد.
نميتوان روابط بينالمللي را صرفا بر پايه تقابل بنا نهاد و از تعامل چشم پوشي کرد. چه بسا اتخاذ يکي از هر کدام از اين دوحالت به منافع ملي آسيب وارد ميکند.
قانون اساسي فعلي ما در مجلس خبرگان اول توسط روحانيون، مجتهدين و علما به نگارش درآمده است. اگر وزن حقوقي آن مجلس بيشتر ميبود چه بسا چنين مشکلي هم پديد نميآمد.
در وضعيتي که در ذهن آقاي روحاني هست، همه چيز آرام است. فقط شرارتهايي وجود دارد که برخي همسايگان ما انجام ميدهند، آنهم به تحريک دشمن است و ملت همواره پاسخ لازم به آنها داده است.
بارها از ايشان خواستم تا درخصوص مسأله اختيارات شخص رئيسجمهور براي نمونه در حوزه سياست خارجي صحبت کند و به مردم توضيح دهد که آيا امکان و اختيار حل مشکلات کشور در حوزه سياست خارجي را دارد يا خير؟
مخالفان ورود بانوان کشـورمان باید به این پرسـش پاسـخ دهند کـه ورود زنـان بـه ورزشـگاه ها چـه مشـکل احتمالـی
ایجاد می کنـد. آنها باید پاسـخ دهند که روز پنجشـنبه که بانوان و دختران کشـورمان در بازی ایـران و کامبوج حضور پیدا کردند چـه ضایعه و یا مشـکل بزرگی ایجاد شد؟
مسئولان بايد متوجه اين مسائل باشند و اجازه ندهند که مشکلات کشور به سمت بحران برود. مشکل اساسي اين است، تا زماني که مسئولان قبول نکنند که مشکلاتي از اين دست ميتواند تاثير زيادي داشته باشد، به شکل طبيعي به فکر راه حل نميافتند.
هراندازه که نگاه ميکنم تا نکتهاي پيدا شود که بتوانم قانع شوم که سفر 72 ساعته آقاي روحاني داراي آثار و تبعات بسيار مثبتي بوده است، متاسفانه نميتوانم به طور مشخص چيزي را پيدا کنم. حجم و فشار تحريمها عليه ايران دقيقا روز سهشنبه همان ميزان بود که روز جمعه که ايشان به تهران بازگشت.
گفته ميشود ظرف دو سال گذشته (96، 97 و حتي 98) حدود 30 تا 40 ميليارد دلار پولاز کشور توسط ايرانيهايي که وضعيت مالي خوبي داشتهاند خارج شده و بااين پول در کشورهايي همچون امارات، گرجستان، ترکيه و... سرمايهگذاري کرده و با اين سرمايهها ملک، آپارتمان خريده و يا در بانکهاي خارجي پسانداز کردهاند.
جريان اصلاحات با محافظهکاري و مماشات، باعث ريزش سرمايه اجتماعي ارزشمند اصلاحطلبان شده به طوري که در خوشبينانهترين حالت ميتوان گفت 60 درصد رأي اصلاحطلبان ريزش داشته است.
مشکل در وجود ماهيتي به نام دولت پنهان نيست يا درستتر گفته باشيم، اساسا ذات يا ماهيتي به نام دولت پنهان وجود خارجي ندارد بلکه واقعيت به گونهاي ديگر است. واقعيت آن است که نظام مديريتي کلان کشور مدتهاست که به دو بخش انتصابي و انتخابي تقسيم شده است.
اگر اصلاحطلبان دست روي دست بگذارند، از آن جمعيت 24 ميليون نفري، بعيد به نظر ميرسد در خوشبينانهترين حالت بيشتر از 20 درصد آن جمعيت به فهرست نامزدهاي مورد تاييد اصلاحطلبان راي بدهند.
هدف کوتاه مدت این جریانها در مرحله نخست، سلب این امید از مردم است، یعنی القای این نکته که با رأی شما و تغییر دولتها، اساساً تغییری در وضعیت کشور ایجاد نمیشود.
قطعا اين سخن رئيس دولت اصلاحات که گفته تکرار دوباره من نيز ديگر اثري ندارد درست بوده و ايشان به درستي متوجه شده که جريان اصلاحات حمايت بخش عمدهاي از حاميان و بدنه اجتماعي را از دست داده است. اين از دست دادن براي اولين بار در همان دي ماه 96 خود را نشان داد و تا به امروز ادامه پيدا کرده است.