plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۴۰۷۷۷

جزئیات جدید درباره انفجار گسترده پیجرها در لبنان

یک منبع اطلاعاتی لبنانی از کشف نوع مواد منفجره مورد استفاده در دستگاه‌های ارتباطی در لبنان خبر داد.
جزئیات جدید درباره انفجار گسترده پیجرها در لبنان
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، یک منبع لبنانی که از اجزای دستگاه‌های بی‌سیم مورد استفاده حزب الله لبنان اطلاعات کاملی دارد به رویترز گفت در باتری‌های این دستگاه نوعی ماده منفجره به‌شدت قابل انفجار به نام "پینتریت" کار گذاشته شده بود.

این منبع گفت با‌توجه‌به نحوه جاسازی این مواد منفجره، کشف آنها بسیار دشوار است.

روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته انفجار هزاران دستگاه پیجر و بی‌سیم در لبنان ده‌ها شهید و هزاران مجروح بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه طبق نتایج اولیه تحقیقات دولت لبنان، انفجار دستگاه‌های پیجر از پیش طراحی شده بود و مواد منفجره در این دستگاه‌ها کار گذاشته شده بودند.

شرکت گلدآپولو تایوانی روز چهارشنبه، تولید این نوع پیجر‌ها را در این کشور تکذیب کرده و گفته بود این دستگاه‌ها تولید شریک تجاری آن در منارستان بوده است. اما بوداپست هم اعلام کرد که (شرکت بی‌ای سی) – که به‌عنوان شرکت تولیدکننده معرفی شده است – اعلام کرد که این شرکت صرفا یک واسطه بوده است و هیچ دخالتی در تولید این دستگاه‌ها نداشته است.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" دیروز پنج‌شنبه به نقل از سه تن از مسئولان جاسوسی بر این‌روند نظارت داشته‌اند، اعلام کرد که این شرکت مجارستانی در‌واقع بخشی از منظومه اسرائیلی است.

این مسئولان گفته‌اند دو شرکت صوری دیگر برای مخفی کردن هویت حقیقی تولیدکنندگان دستگاه‌های پیجر که همان افسران جاسوسی رژیم صهیونیستی بوده‌اند، تاسیس شد.

این‌روزنامه آمریکایی می‌نویسد: "این شرکت مشتری‌های عادی داشت و برای آنها دستگاه‌های پیجر معمولی تولید می‌کرد و تنها مشتری خاص آن حزب الله لبنان بود. " در این گزارش تصریح شده است که دستگاه‌هایی که برای حزب الله تولید می‌شدند در آنها مواد منفجره کار گذاشته شده بود.

نیویورک تایمز در ادامه می‌گوید این دستگاه‌ها در تابستان ٢٠٢٢ به مقصد لبنان بارگیری شدند.

از سوی دیگر، شرکت ژاپنی آیکوم دیروز پنج‌شنبه اعلام کرد که حدود ١٠ سال پیش، تولید مدل دستگاه‌های بی‌سیمی که در لبنان منفجر شده‌اند را متوقف کرده است. العا لم 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما