اصل 175 قانون اساسي كه در مورد نظارت بر عملكرد صدا و سيماست، اين روزها موضوع تحليلهاي كارشناسان و رسانههاست. واقعيت اين است كه شوراي نظارت بر صدا و سيما كه نمايندگان قوا در آن عضويت دارند بايد متشكل از اعضايي باشند كه به همه جوانب فرهنگي و اجتماعي تسلط كامل داشته باشند. اين تسلط موجب ميشود كه عملكردي مفيدتر و نظارتي سالمتر داشته ...
بيش از پانزده سال است که اغلب مسئولان دولتي حوزه آموزش، از معضل بزرگي به نام مافياي کنکور و اژدهاي هفت سر فساد در حوزه هاي آموزش و سنجش آموزشي کشور سخن مي گويند، ادعايي که باعث شده بتوانند تمام کوتاهي ها و ناکارآمدي هاي خود را پوشش دهند
مردم حقیقت را میخواهند اگر حقیقت را آنگونه که هست به آنها نشان دهیم و سخنان جلو دوربینمان با واقعیت درونمان یکی باشد، همین برای ساختن بخش مهمی از اعتماد کافی است.
همانگونه که بخشی از منابع کشور به نام ترویج فرهنگ مطالعه، به کام کسانی شده، بخش بزرگی از ارز کشور هم که قرار بوده صرف واردات کالا و «تنظیم بازار» و کاهش قیمتها شود به کیسه کسانی رفته که حاضر به برگرداندن آن نیستند.
اگر بخواهیم هر بار با تصویب آییننامهای، اختیارات مجلس را افزایش داده و دولت را محدود کنیم اصل تفکیک قوا که تعادل بخش روابط میان قواست، بهم خواهد خورد. بنابراین میتوان گفت که این تصمیم مجلس و اصرار بر رعایت آن از سوی دولت، با اصل تفکیک قوا مصرح در قانون اساسی همخوانی ندارد.
طی ماههای اخیر کاخ سفید به رغم تغییر استراتژی خود از براندازی نظام ایران به آمادگی برای مذاکره و گفتگو، از هیچیک از ترفندها نظیر فشار حداکثری اقتصادی، تهدید معتبر نظامی، اعزام بیش از ۸ میانجی و طرح موضوع ایران در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی نتیجهای نگرفته است.
وجود قوانین متفاوت و گاه متناقض و همچنین عدماحاطه دستاندرکاران در نهاد برنامه و بودجه و دولت باعث شده که برداشتهای متفاوتی صورت پذیرد. این امر باعث میشود که بخشها و دستگاههای اجرایی مطلع از این امر گاهی منتفع و بخش ناآگاه، متضرر شوند.
نميتوان کارنامه اصلاحطلبان و ليست اميد را کارنامهاي موفق ارزيابي کرد، چراکه جداي از جلوگيري از ورود تندروها به مجلس، ليست اميد بايد گامهاي جديتر در راستاي مطالبات مردم برميداشت. بايد تاکيد کرد که دست اعضاي ليست اميد هم بسته است.
تحولِ مدنظر رئیس جدید قوه قضاییه، موانع جدی خواهد داشت. مضاف بر اینها، قوه قضاییه گران اداره می شود و یا دستکم برای کارآمد کردنِ مدلِ فعلی نیازمند افزایش چشمگیر هزینهها هستیم. لذا حتماً این مدلِ اداره عدالتخانه نیازمند تغییر است.
درخصوص دریاهای جنوب؛ ایفای نقش غلط از سوی حاکمیت، سودجویی بخش خصوصی و استفاده از فناوریهای نوین، بروز چنین فاجعهای را رقم زده است و ادامه آن نابودی دریاهای جنوب را در پی خواهد داشت؛ درحالیکه ترکیب همان عوامل درخصوص بیابانهای چین، کویرهای مرده را به زمینهای آباد تبدیل میکند.
ممکن نیست که ایران از درخواست خود برای لغو تحریمها به منظور وارد شدن به اتاق مذاکرات در شرایط عادلانه انصراف دهد و بسیار بعید است که امریکا به رغم آگاهی از شکست سیاست فشار، تصمیم بگیرد که ناگهان تحریمها را بدون هیچ چشماندازی از دستیابی به توافق، لغو کند.
ميخواهم از مديران درخواست كنم تا وزارتخانهاي به نام «وزارت سرگرمي، تفنن و تفريح» راه بيندازند و مسووليت هرآنچه را امروز به نام هنر، توليد ميشود به عهده بگيرند.
در شرایط امروز که اقتصاد انگلیس بشدت در اقتصاد واحد اروپایی در هم تنیده شده، جدایی یکباره، آن هم بدون توافق میتواند شوک بزرگی را به اقتصاد آن کشور وارد کند و حتی بوریس جانسون را به سومین قربانی برگزیت تبدیل کند.
دیوار عدم تفاهم آنقدر بلند است که به این زودیها نمیتوان از آن عبور کرد. اما این بدان معنا نیست که برای رسیدن به تفاهم نباید کاری انجام داد. با همه سختیهایی که «گفتوگو» میتواند داشته باشد، یک امر ناگزیر است.
رهبر انقلاب در دیدار با نایب رئیس دفتر سیاسی حماس فرمودند: «پیروزی بدون مقاومت و مبارزه به دست نمی آید.»، ملت فلسطین هم در طول 70 سال، نشان داده نابرده رنج نیست و طبیعتا در انتظار گنج استقلال، آزادی و پیروزی بر رژیم غاصب صهیونیستی است.
برای اینکه معایب و مضرات احتمالی این پول دیجیتال در شروع کار کمتر و کمتر شود میتوان با نگاهی آینده نگرانه داد و ستد آن را در داخل با محدودیتهای موقت و گذرا مواجه کرد اما اجازه داد بهعنوان وسیله پرداخت در شبکه جهانی ارز دیجیتال فعالیتها انجام شود.
اگر دولت بخواهد در بحث بودجه انقباضی عمل کند و مطابق درآمدها هزینهها را بدهد بازهم باید برای همه یکسان باشد. یعنی اگر قرار است که از همه 20 درصد کم کنیم باید از همه کم شود نه اینکه بگوییم به صداوسیما کم بدهیم چون میخواهیم انقباضی عمل کنیم، اما به سازمانهای دیگر 100 درصد بدهیم.