حاجی میرزایی: عدالت آموزشی با ارائه فرصتهای برابر آموزشی محقق شود
سند تحول هنوز روی کاغذ است
وزیر آموزشوپرورش در گفتگوی صمیمی با مدیران ستادی با تأکید بر اجرای عدالت آموزشی اظهار کرد: عدالت آموزشی باید با ارائه فرصتهای برابر آموزشی محقق شود.
به گزارش ایصال نیوز از معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی صبح امروز در دیدار صمیمانهای که با مدیران حوزه ستادی در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی انجام شد، بر ضرورت گفتگوی بیشتر و تقریب نظرات تأکید و اظهار کرد: سازمانها همانند انسانها دارای حیاتی محدود هستند که بهمرور از توانایی آنها کاسته میشود و روزی دچار مرگ میشوند لذا طول عمر متوسط سازمانها همانند انسانها است اما سازمانها میتوانند با تلاش با شادابی به حیات خود ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت باید بداند به چه سمت و سویی حرکت میکند، گفت: گاهی اوقات بهمرورزمان مشکلات، محدودیتها و موانع موجب فراموشی اهداف یک سازمان میشود. لذا در بسیاری از موارد علیرغم تلاش برخی دستگاهها بازهم مأموریت اصلی آنها مغفول مانده است.
وی خاطرنشان کرد: سند تحول اهداف و جهتگیریهای مختلف تعلیم و تربیت را مشخص کرده است اما آیا در نظام سنجش ما نیز همین اهداف مورد ارزیابی قرار میگیرند؟ لذا این موضوعها باید موردتوجه قرار گیرد.
وزیر آموزشوپرورش اظهارکرد: چشم انداز یک مجموعه فقط نباید روی کاغذ مکتوب شده باشد، بلکه چشم انداز درک روشن اعضای یک مجموعه از اهداف و آینده سازمان خود و حرکت به سمت آن است.
وی اضافه کرد: هیچ مدیری حق ندارد به علت مشکلات و محدودیتهای موجود از مسئولیتهای اصلی کوتاه بیاید واز اهداف غافل شود زیرا تعلیم و تربیت بار خطیری است که بر عهده ما گذاشته شده است لذا باید تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف آن به کار گیریم.
وی بالندگی و سرزندگی را برای یک کشور حیاتی دانست و تصریح کرد: باید سازمانی داشته باشیم که به خلاقیتهای ما عرصه ظهور و بروز دهد و عرصه خدمتی ما محل تجلی همه ارزشهای ناب باشد.
حاجی میرزایی اظهارکرد: سند تحول مجموعهای مدون و ساختاربندی است که هنوز روی کاغذ است لذا باید این سند تبدیل به عمل شود و به مفهوم تربیت چند ساحتی تبدیل شود و این مهمترین مأموریتی است که باید انجام شود و نیازمند تلاش همه افراد است.
وی با اشاره اتخاذ روشهای حمایتی نادرست از قشر مستضعف در ابتدای انقلاب تصریح کرد: بهجای کمک به افراد نیازمند باید شرایطی را فراهم کنیم تا آنها بتوانند روی پای خود بایستند لذا اگر چنین نشود نیازهای آنها پایانی ندارد و همواره اقدامات حمایتی باید ادامه یابد.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: در خیلی از موارد ما قادر نیستم مشکل خود را در قالب یک مسئله ارائه دهیم و یا اینکه مسئله را نمیتوانیم بهخوبی توضیح دهیم لذا مسئله زمانی حل میشود که بهخوبی ارائه شود و یکی از معضلات امروز جامعه عدم ارائه درست و مناسب مسائل است.
وی بر فعال کردن همه ظرفیتهای موجود تأکید و عنوان کرد: باید تفکر حل مسئله را در جامعه اشاعه دهیم تا مجموعههای ستادی زنده و پویایی داشته باشیم لذا هرکسی باید برای تحقق اهداف تلاش کند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره ساحتهای ششگانه سند تحول گفت: هیچیک از مسائل ما خارج از ساحتهای ششگانه سند تحول نیست لذا کمبودی در اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت نداریم و باید برای اجرایی کردن این اسناد اقدام کنیم.
وی در خصوص عدالت آموزشی اظهارکرد: باید فرصتهای آموزشی باکیفیت بهتر و مناسبتتری توزیع شود و در صورت عدم ایجاد فرصتهای آموزشی با کیفیت جامعه را با مشکلاتی مواجه خواهیم کرد.
در ابتدای این نشست چند تن از مدیران ستادی به نمایندگی از حوزههای خود به ارائه برنامهها، چشماندازها و مشکلاتی و مسائلی که با آن مواجه هستند، پرداختند که به شرح زیر است:
شکوهی به نمایندگی از معاونت آموزش ابتدایی اظهارکرد:آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، مأموریت ایجاد دسترسی همگانی و عادلانه به آموزش را بر عهده دارد و بیش از ١٠میلیون نوآموز و دانشآموز را تحت پوشش قرار داده است که ۶٠ درصد از جمعیت دانش آموزان کشور را تشکیل میدهد.
هرساله سی هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگردانده میشوند. از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون در آموزشوپرورش عشایر ١١درصد به مدارس شبانهروزی اضافهشده و همچنین پوشش تحصیلی دختران نسبت به پسران ٢درصد افزایش پیداکرده است. حداقل و حداکثر تراکم دانشآموزی جز دغدغههای اصلی آموزش ابتدایی است. مهمترین اولویتها در راستای سند تحول بنیادین عدالت آموزشی، دوره پیشدبستان، حرکت در مسیر فعالیت محوری بهجای محتوا محوری و ... است.
ملکی به نمایندگی از سازمان پژوهش و برنامهریزی وآموزشی اظهارکرد: مأموریت اصلی سازمان عملیاتی کردن اسناد تحولی و مطالبه اسناد است تا تصمیمات تعلیم و تربیت بر این مبنا گرفته شود. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارتباط قوی و روشنی با سطح مدارس دارد. بین برنامه درسی تصمیمی و اجرایی فاصله وجود دارد و در تلاش هستیم این فاصله را کم کنیم.
مسیب زاده به نمایندگی از معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: روح حاکم بر سند تحول بنیادین تقدم تربیت بر تعلیم است. با تکیهبر حضور مربیان و معاونان پرورشی فعالیتهای خوبی انجامشده است ازجمله این فعالیتها تدوین نظام جامع مشاوره، میز نماد، یاریگران زندگی، دستورالعمل اردوها، برگزاری اردوهای دانشآموزی، برگزاری انتخابات شورای دانشآموزی، برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن، برگزاری نماز جماعت و مناسبتهای ملی و...است.
محمد جعفری به نمایندگی از معاونت تربیتبدنی و سلامت اظهار کرد: کیفیت محوری، برنامه محوری، اخلاق محوری، مشارکت محوری و مدرسه محوری و ... در فعالیتها مدنظر قرارگرفته شده است. مدرسه پویا، ورزش صبحگاهی، مدرسه قهرمان، مدرسه میزبان، افزایش ساعت درس تربیتبدنی، تجهیز اتاقهای بهداشت، سفیران سلامت، تغذیه سالم و...اجراشده است و همچنین١٢٠هزار آموزگار پایه آموزش داده شده است و ردیف مستقلی در بودجه برای فعالیتهای تربیتبدنی فصلی جداگانه در نظر گرفته شد.
بهروز جعفری به نمایندگی از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اظهارکرد: سنجش و پایش کیفیت نظام آموزشی و برنامهریزی برای ارزشیابی و تضمین کیفیت مدارس را در سازمان پیگیری میکنیم. پذیرش قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها، تأمین منابع لازم جهت اجرای فرایند تصحیح اوراق امتحانات نهایی، توسعه سامانه جامع دانشآموزی، پرداخت حقالزحمه طراحان سؤالات و...ازجمله درخواستهای سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.
آذر کیش به نمایندگی از معاونت آموزش متوسطه گفت: توسعه حرفهای معلمان، برنامه تعالی مدیریت آموزشگاهی و برنامه کیفی آموزش دانش آموزان را در دست اجرا داریم. در توزیع متوازن دانشآموزی و هدایت تحصیلی خلا وجود آورد. ماهیت آموزش مهارتی؛ تقاضامحوری و مشارکتی است و بدون این عوامل اجرای آن سخت است. تأمین نیروی انسانی، طراحی برنامه درسی، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها، استقرار بودجهریزی عملیاتی، یکپارچهسازی دادهها و اطلاعات، بازنگری در برنامه درسی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی، تصویب نظام جامع مشاوره و...از چالشهای این حوزه است.