plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۱۰۰۷

وقاحت مضاعف غاصبان فلسطین در عرصه جهانی

داستان سرایی دونالد برای بنیامین
وقاحت ترامپ در اعلام یکجانبه و غیرقانونی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تاکید بر ضمیمه جولان اشغالی به قلمرو حاکمان تل آویو، به نتانیاهو جرات داده که وعده الحاق شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری را به عنوان وعده انتخاباتی بدهد.
وقاحت مضاعف غاصبان فلسطین در عرصه جهانی
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در یک سخنرانی در جمع یهودیان جمهوریخواه کشورش ابعاد تازه ای از اشتیاق خود برای حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی را آشکار کرد. ترامپ داستانی درباره شگردی که برای رد تماس های سران جهان برای منصرف کردن وی از شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به کار برده بود، تعریف کرد.
رئیس جمهوری آمریکا گفت که از چند روز پیش از اعلام تصمیمش برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا همه تماس های تلفنی سران کشورهای مختلف را به بهانه پر بودن برنامه کاری اش رد کرده و به آن ها پیام داده است که یک هفته دیگر خودش تماس می گیرد. ترامپ که مدعی بود سرانی چون شاه و ملکه و رئیس جمهوری و نخست وزیر با وی تماس گرفته بوده اند، ادامه داد: یک روز بعد از آن با آن ها تماس گرفتم. -پادشاه چطوری؟ -هفته پیش با شما تماس گرفتم. –خب چی شده؟ -می خواستم با شما درباره اسرائیل و سفارت در اورشلیم صحبت کنم. –گفتم ببین متاسفم، انجام شد، کاش قبلش میدانستم! دیروز انجام دادم!
شاید این داستان به ویژه با لحن طنزآمیزی که ترامپ برای تعریف کردن آن استفاده کرد، کاربردی به جز تلاش او برای انتخاب مجدد در سال 2020 نداشته باشد اما بی تردید در آستانه انتخابات در فلسطین اشغالی نشان دهنده مصمم بودن او برای حمایت از رژیم صهیونیستی و البته مهمتر از آن، بنیامین نتانیاهو نیز هست.
رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که تصمیم وی به قدری محیر العقول بوده که حتی سفیر کشورش در فلسطین اشغالی را نیز شگفت زده کرده است. فلسطینی ها که همه ساله 30 مارس (10 فروردین) را به عنوان روز زمین به راهپیمایی و تظاهرات علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی می پرداختند، از دهم فروردین سال گذشته که مصادف با روز جمعه بود در اعتراض به تصمیمات ترامپ هر جمعه «راهپیمایی بزرگ بازگشت» را برگزار می کنند اما هیچ جمعه ای بدون ریختن خونی از آنان به پایان نرسیده است. از همان زمان که ترامپ شناسایی قدس را اعلام کرد، اشتهای نتانیاهو برای اقدام های جنایت کارانه و غاصبانه دیگر بیشتر شد.
از سال گذشته تاکنون ارتش اشغالگر صهیونیست صدها فلسطینی را شهید و هزاران نفر از آنان را زخمی کرده است. طبق آماری که در هفته گذشته ثبت شده، در راهپیمایی بزرگ بازگشت از فروردن سال گذشته تا کنون 266 فلسطینی شهید و سی هزار و 398 نفر زخمی شده اند اما در حالی که جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری، کشتار فلسطینیان را تقبیح کرده و آن را مصداق تروریسم دولتی می دانند، نتانیاهو استفاده از نیروهای نظامی در مرز نوار غزه برای این کشتار را امری 'هوشمندانه' توصیف کرده است. اشتیاق بیش از حد ترامپ برای حمایت بی محابا از رژیم صهیونیستی سبب شد تا نتانیاهو دندان اشغالگری خود را تیزتر کند و هرآنچه را که دولت های پیشین آمریکا تحت فشارها و محذوریت های بین المللی به تعویق انداخته بودند، از دولتی که هیچ گونه خساستی را در خرج کردن از سرزمین ها و حقوق فلسطینیان جایز نمی داند، طلب کند.
دولت ترامپ پس از آن برای رسمیت دادن به شناسایی قدس، در بیست و چهارم اردیبهشت سال گذشته رسما سفارت خود را به این شهر انتقال داد و چند ماه بعد کنسولگری خود در قدس را که به امور فلسطینی ها اختصاص داشت به ساختمان جدید سفارتش در اسرائیل منتقل کرد. اما بخشش های ترامپ از کیسه فلسطینی ها و اشتهای سیری ناپذیر نتانیاهو برای اشغالگری به اینجا ختم نشد و با نزدیک شدن انتخابات در فلسطین اشغالی تلاش نتانیاهو برای ماندن در قدرت به رغم رسوایی های مالی او دوچندان شد. نتانیاهو به قدری روی اقدام های ترامپ برای پیروزی خود در انتخابات حساب کرده بود که پوستری دو نفره با او برای تبلیغات انتخاباتی خود روی دیوارهای سرزمینی که اشغال کرده بود چسباند اما مورد استهزای ساکنان سرزمین های اشغالی قرار گرفت. بحث رسمی کردن اشغال بلندی های جولان از سوی رژیم صهیونیستی با شناسایی این اقدام توسط آمریکا از مدت ها پیش مطرح بود، اما به دلیل حساسیت موضوع و تاثیر بسیار منفی آن بر مسائل مربوط به سازش میان اسرائیل و فلسطین باعث شده بود هیچ دولتی در آمریکا مرتکب چندین اقدام نابخردانه ای نشود. ترامپ و تیمش به ویژه مایک پمپئو وزیر خارجه وی چنان که گویی رسما عضو ستاد انتخاباتی نتانیاهو شده اند، برخلاف سنت همه دولت های پیش از خود، قدری دیگر دست خود را به شراکت در جنایت ها و اشغالگری های رژیم صهیونیستی آلوده کردند.
موضوع بلندی های جولان که براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خود آمریکا به عنوان عضو دائم این شورا امضاکننده آن است متعلق به سوریه و در اشغال رژیم اسرائیل است، پیشتر توسط سناتورهای تندروی حامی ترامپ و صهیونیست ها پیگیری می شد. در همین راستا ابتدا در اواخر اسفند سال گذشته واژه «اشغالی» به عنوان اضافه توصیفی از نام جولان در گزارش سالانه حقوق بشر آمریکا حذف شد و پمپئو در حالی از آن حمایت کرد که سیاست جدید کشورش درباره بلندی های جولان را آشکارا اعلام نمی کرد. اما ترامپ کار را تمام کرد و روز اول فروردین در پیامی توئیتری نوشت: پس از 52 سال زمان آن رسیده است که ایالات متحده به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.
ترامپ در حالی مدعی شد این اقدام در حمایت از «ثبات منطقه» است که جولان در جریان جنگ 1967 میلادی رژیم اسرائیل با اعراب به اشغال صهیونیست ها در آمده و همه کشورها آن را سرزمینی سوری می دانند. این اقدام دولت ترامپ که حمایتی آشکار و بی پرده از اشغالگری بود مرزهای وقاحت را به اندازه ای جابجا کرد که نتانیاهو جرات یافت اشغال و الحاق شهرک های یهودی نشین کرانه باختری را نیز به عنوان وعده های انتخاباتی برای اشغالگران فلسطین خرج کند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پرونده های بیشمار فساد ترس از دست دادن قدرت را در او تقویت کرده، روز شنبه برای جلب نظر اشغالگرن اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات آینده، برخی از شهرک های احداث شده در کرانه باختری را به سرزمین های اشغالی تحت کنترل این رژیم الحاق خواهد کرد. نتانیاهو که در گفت وگو با شبکه 12 رژیم صهیونیستی صحبت می کرد، افزود: در رابطه با حاکمیت اسرائیل بر شهرک های بزرگی که در کرانه باختری احداث شده می گویم که در مرحله بعدی این کار را خواهم کرد. من قصد دارم تا حاکمیت اسرائیل را گسترش دهم. 400 هزار شهرک نشین در کرانه باختری و 200 هزار شهرک‌نشین نیز در قدس شرقی زندگی می کنند که بر اساس قوانین بین المللی اسکان صهیونیست ها در این مناطق غیرقانونی است. بنابر پیمان «اسلو- 2» که در سال 1995 میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی امضا شد، کرانه باختری به سه منطقه؛ «الف»، «ب» و «ج» تقسیم شد. منطقه «الف» شامل 18 درصد از کرانه باختری به لحاظ امنیتی و اداری تحت اداره تشکیلات فلسطینی است. منطقه «ب»21 درصد کرانه باختری است که مدیریت غیرنظامی آن با تشکیلات فلسطینی و مدیریت امنیتی آن با رژیم صهیونیستی است. منطقه «ج» 61 درصد کرانه باختری را شامل می شود که کنترل آن به صورت کامل در اختیار رژیم صهیونیستی است.
قطعنامه 1234 شورای امنیت که 23 دسامبر 2016 به تصویب رسید، تاکید می‌کند رژیم صهیونیستی باید فوری به شهرک سازی خود در اراضی اشغالی فلسطینی پایان دهد. نتانیاهو در حالی که تنها دو روز به انتخابات در فلسطین اشغالی مانده، وقاحت را در اینجا متوقف نکرد و در میانه ادعاهای خود از ممانعت شکل گیری دولت مستقل فلسطینی به رغم سالیان متمادی فریب و نیرنگ برای کشاندن فلسطینی ها به پای میز مذاکره و سازش گفته و ماهیت این رژیم و حامیان آن بخصوص آمریکا را برای جهانیان آشکار کرد.
انتهای پیام /*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما