plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۹۱۲
کمک یک میلیارد دلاری عربستان به عراق؛

گام بلند عربستان برای گسترش روابط با عراق جدید

افتتاح 3 کنسولگری جدید در عراق
هدف سفر یک هیات بلندپایه تجاری و اقتصادی و امنیتی عربستان به عراق که 9 وزیر در آن حضور دارند، با توجه به نیاز عراق برای تسریع در بازسازی و توسعه و نیز در راستای برنامه های توسعه ای عربستان از جمله برنامه افق 2030 و رقابت با ترکیه و ایران در بازار عراق ارزیابی می شود.
گام بلند عربستان برای گسترش روابط با عراق جدید
به گزارش ایصال نیوز، خبرگزاری رسمی عراق از سفر یک هیأت بلندپایه اقتصادی تجاری عربستان به عراق خبر داد. این هیأت بلندپایه اقتصادی ـ تجاری پادشاهی سعودی به ریاست ماجد بن عبدالله القصبی وزیر تجارت و سرمایه گذاری سعودی چهارشنبه وارد عراق شد و در اولین تصمیم از اعطای کمک یک میلیارد دلاری عربستان به عراق خبر داد.
این هیأت 100 نفره شامل 9 وزیر، تعدادی از نمایندگان وزارتخانه‌ها، مدیران شرکت های بزرگ سعودی و نهادها و برخی شخصیت های اقتصادی‌، فرهنگی و امنیتی است. توافق و امضای 13 قرارداد تجاری، مذاکره برای احداث یک شهرک ورزشی و انجام مقدمات افتتاح 3 کنسولگری در عراق از دیگر برنامه های این هیأت سعودی است.
بر اساس این گزارش و به نقل از منابع خبری، وزیر اقتصاد سعودی در جریان این سفر، از تکمیل «پایانه مرزی عرعر» در مرز عراق و عربستان تا شش ماه آینده خبر داد.
گفتنی ست عراق و عربستان طی دو روز آینده، نشست‌های متعددی در چارچوب دومین شورای هماهنگی عراقی سعودی برای بررسی تقویت همکاری مشترک در تمام زمینه ها در راستای خدمت به منافع مشترک دو کشور در زمینه های اقتصادی، سیاسی، تجاری، فرهنگی و امنیتی برگزار می کنند که طی آن چندین یادداشت تفاهم مشترک امضا خواهد شد،
ثامر الغضبان معاون نخست وزیر در امور انرژی عراق و وزیر نفت و رئیس کمیته هماهنگی عراقی سعودی اظهار داشت هیئت برادران سعودی همچنین با نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس مجلس نمایندگان (پارلمان) برای بررسی افق‌های تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور دیدار خواهند کرد. وی به وجود تمایل مشترک برای تقویت سطح همکاری در تمام زمینه‌ها نیز اشاره کرد.
به نظر می رسد فارغ از اهمیت و ضرورت همکاریهای چند جانبه بین کشورهای مسلمان، عربستان سعودی اهداف دیگری از جمله اصرار بیهوده بر تقابل با ایران را نیز دنبال می کند که در این زمینه، در سالهای گذشته با شکست‌های متعددی مواجه شده است. 
ایران همواره بر نادرستی اختلاف و تفرقه میان مسلمانان تأکید کرده و خواهان گسترش ارتباطات چند جانبه اسلامی بر اساس احترام متقابل، رعایت اصل حسن همجواری و حق حاکمیت کشورها بوده است.  
انتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما