plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۴۰۹۱۳

مخالفت نتانیاهو با درخواست آمریکا، فرانسه و متحدان‌شان برای آتش بس ۲۱ روزه در لبنان

ایالات متحده آمریکا، ‌فرانسه و چند کشور دیگر از متحدانش با هدف جلوگیری از یک درگیری منطقه‌ای و همچنین احیای مذاکرات متوقف شده بین اسرائیل و حماس، روز چهارشنبه خواستار یک آتش‌بس ۲۱ روزه در امتداد مرز اسرائیل و لبنان شدند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با این درخواست مخالفت کرد.
مخالفت نتانیاهو با درخواست آمریکا، فرانسه و متحدان‌شان برای آتش بس ۲۱ روزه در لبنان
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، فرانسه همزمان با افزایش تعداد کشته‌های حملات مرگبار اسرائیل علیه حزب الله، روز چهارشنبه از این پیشنهاد آتش‌بس در جریان مذاکرات دیپلماتیک خود با ایالات متحده در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل رونمایی کرد.

ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه جدید فرانسه اعلام کرد که این دو قدرت غربی برای تسهیل مذاکرات، این «آتش بس موقت» ۳ هفته‌ای را پیشنهاد کردند.

اندکی پس از گفتگوی جو بایدن و امانوئل ماکرون در حاشیه اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، فرانسه این پیشنهاد را در جلسه اضطراری شورای امنیت تشریح کرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از انتشار گزارش مربوط به پیشنهاد برقراری آتش‌بس ۲۱ روزه اعلام کرد که هجمه‌ها علیه مواضع حزب‌الله در لبنان ادامه خواهد یافت. او طرح پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس را رد کرد.

رسانه‌های اسرائیلی صبح امروز از فشار ساکنان شمال اسرائیل و همچنین برخی از چهره‌های سیاسی به دولت نتانیاهو برای رد پیشنهاد آتش بس خبر داده بودند. منتقدان بر این باور بودند که در صورت توافق آتش بس زمینه روی دادن فاجعه‌ای مشابه آنچه در ۷ اکتبر سال گذشته روی داد این بار در شمال فراهم می‌شود.

برخی از منابع هم از فشار اعضای حزب لیکود بر بنیامین نتانیاهو خبر داده بودند.

گفته می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از روز دوشنبه این ایده را به همتایان خود در «گروه هفت» مطرح کرده است و دیپلمات‌ها در ۴۸ ساعت گذشته با فوریت بر روی آن کار کردند.

در حاشیه نشست شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در صبح چهارشنبه، بلینکن به طور جداگانه محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی را کنار کشید تا از این پیشنهاد حمایت کنند که هر دو وزیر با آن موافقت کردند.

در ادامه، جو بایدن اواخر روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما توانستیم حمایت قابل توجهی از اروپا و همچنین کشورهای عربی به دست آوریم. مهم است که این جنگ گسترش نیابد.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت که این طرح تا کنون از سوی ایالات متحده، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و قطر تایید شده است.

در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: «زمان آن رسیده است که یک توافق دیپلماتیک را به نتیجه برسانیم که به موجب آن، غیرنظامیان در هر دو طرف مرز قادر باشند در امنیت به خانه‌های خود بازگردند.»

این بیانیه می‌افزاید که «دیپلماسی نمی‌تواند در بحبوحه تشدید درگیری موفق شود. بنابراین، ما خواستار یک آتش‌بس فوری ۲۱ روزه در امتداد مرز لبنان و اسرائیل هستیم تا فضا را برای تلاش‌های دیپلماتیک با هدف دستیابی به توافق ایجاد کنیم.»

با این حال، بنتیامین نتانیاهو با تکذیب احتمال برقراری هرگونه آتش بس با حزب‌الله از عزم ارتش رژیم صهیونیستی برای گسترش جنایاتش در لبنان و کنترل بر اوضاع جبهه شمالی سرزمین های اشغالی فلسطین خبر داد. نخست وزیر اسرائیل با رد تلویحی پیشنهاد آتش‌بس مشترک فرانسه و آمریکا تصریح کرد که نیروهای تحت فرمانش هر کاری لازم باشد را انجام خواهند داد.

ماه هاست که رژیم صهیونیستی بی وقفه و بی امان در حال ارتکاب به جنایات جنگی گسترده در فلسطین و لبنان است و تا کنون تلاش های کشورها برای مهار افسار نتانیاهو بی نتیجه بوده است.

انتهای پیام/*

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما