plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
کد مطلب : ۲۸۹۷
یک استاد دانشگاه مطرح کرد

تولیدکننده‌ها نباید دانشگاهیان را به چشم کارآموز ببینند

نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران میزبان نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل
دکتر کاکایی با ابراز نگرانی نسبت به تلقی اشتباه از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: برخی گمان می‌کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایده‌ها یا اجرایشان نیاز به پول ندارند یا اینکه به آنها به چشم نیروی کار ارزان نگاه می‌شود.در صورتی که این نوع نگاه به دانشگاهیان غالب باشد، تولیدکننده‌ها از دانشگاه یا شرکت‌های دانش‌بنیان ناامید می‌شوند و دوباره سراغ واردات می‌روند.
تولیدکننده‌ها نباید دانشگاهیان را به چشم کارآموز ببینند
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایسنا، یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس خودرو گفت: از آنجایی که فناوری‌ها و نیازمندی‌های کشور دائم در حال تغییر هستند باید سالانه یک بار نمایشگاه‌ ساخت داخل را با برنامه‌ریزی مدون برگزار کرد. امیرحسین کاکایی اظهار کرد: ماهیت نمایشگاه این است که آدم‌ها در مقطع کوتاهی همدیگر را از نزدیک می‌بینند، لابی‌های نزدیکی شکل می‌گیرد و نطفه قراردادهایی بسته می‌شود؛ بنابراین نمایشگاه در ذات خود بسیار مثبت است اما این نمایشگاه در عین حال می‌تواند نگران‌کننده هم باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با ابراز نگرانی نسبت به تلقی اشتباه از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: برخی گمان می‌کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایده‌ها یا اجرایشان نیاز به پول ندارند یا اینکه به آنها به چشم نیروی کار ارزان نگاه می‌شود. برخی وقتی در صنعت پولی نباشد سراغ آنها می‌روند. این نوع نگاه بسیار خطرناک است چرا که در این صورت تولید به هیچ وجه درست پیش نخواهد رفت. او با اشاره به این که نباید تولیدکننده‌ها دانشگاهیان را مثل کارآموز ببینند افزود: در صورتی که این نوع نگاه به دانشگاهیان غالب باشد، تولیدکننده‌ها از دانشگاه یا شرکت‌های دانش‌بنیان ناامید می‌شوند و دوباره سراغ واردات می‌روند. همچنین وقتی رفتار غلطی با آنها داشته باشند، دانشمندان جوان ما ناامید می‌شوند. من در موارد زیادی دیده‌ام که دانشجویان ما ایده را ارائه می‌دهند اما صنعت‌گر به او بودجه‌ای تزریق نمی‌کند.
کاکایی پیشنهاد داد: باید شرکت‌های واسطه‌ای باشد که از قشر دانشجو حمایت کنند. در این راستا معاونت علمی و فناوری قدم‌های خوبی برداشته است و قانون‌هایی وجود دارد اما تا زمانی که برنامه مشخصی وجود نداشته باشد، این نمایشگاه‌ها تاثیرگذاری خود را نشان نخواهند داد. هر چند نمایشگاه گام بسیار خوبی بوده اما برای اینکه ایده‌ها ماهیت تجاری پیدا کنند، باید برای آنها زمان و هزینه زیادی گذاشت و صرف نمایشگاه جوابگو نیست.
او در ادامه بیان کرد: در سال‌های گذشته هم باید به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نگاه می‌شد اما هر وقت کشور بی‌پول می‌شود توجه به این قسمت بیشتر شده است. نیاز ما به استارت‌آپ‌ها ضرورتی است که به خاطر بی‌پولی در کشور به وجود آمده. با این‌حال می‌گویند هر وقت ماهی را از آب بگیریم تازه است اما بدون پول هم نمی‌توان استارت‌آپ‌ها را به صنعت پیوند زد. نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید از ۲۷ تا ۳۰ تیرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران توسط ایدرو برگزار خواهد شد و میزبان نخبگان، کارآفرینان و صاحبان صنایع خواهد بود.
انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما