plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۱۴۴۴۶

حمایت دوباره کاخ سفید از مخالف غربگرای پوتین و معترضان روسی

تنش در روابط آمریکا و روسیه بالا گرفت
سخنگوی کاخ سفید با حمایت مجدد از الکسی ناوالنی مخالف سرشناس دولت روسیه، گفت جو بایدن برای واکنش به دستگیری او همه گزینه‌ها را روی میز نگه خواهد داشت. سفیر آمریکا در مسکو، در اعتراض به حمایت از معترضان، به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد.
حمایت دوباره کاخ سفید از مخالف غربگرای پوتین و معترضان روسی
به گزارش ایصال نیوز، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست مطبوعاتی دوشنبه شب گفت که در واکنش به دستگیری «آلکسی ناوالنی» از سوی روسیه، جو بایدن رئیس جمهور همه گزینه‌ها در قبال این کشور را روی میز نگه خواهد داشت.

سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که دولت بایدن در حال انجام ارزیابی‌هایی کلی برای تعیین سیاست دولت آمریکا در قبال دولت روسیه است.

وی گفت: «ما منتظریم که این بررسی‌ها به اتمام برسند، ولی روال کار همیشه این بوده که رئیس‌جمهور حق پاسخدهی [به اقدامات روسیه] را در زمان انتخابی و به روش انتخابی خودش محفوظ می‌داند و من در اینجا هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نمی‌کنم.»

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، همچنین به دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد که خواستار ارزیابی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از نقش روسیه در موضوع آلودگی سایبری نرم‌افزار سولار ویندز، دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۲۰ و استفاده از سلاح شیمیایی علیه الکسی ناوالنی و همچنین پرداخت پول به طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان، شده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، همچنین در نشست خبری خود از روسیه خواست تا «بازداشت‌شدگان اخیر که از حق جهانی آزادی اجتماع مسالمت‌آمیز استفاده کرده‌بودند»، آزاد کند.

سخنان جن ساکی در حالی است که پیش از این، روسیه، جان سالیوان، سفیر آمریکا در مسکو، را در اعتراض به حمایت از معترضان، به وزارت امور خارجه روسیه احضار کرد.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه به شبکه اول تلویزیون روسیه گفت که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، مراتب اعتراض مسکو را به جان سالیوان سفیر آمریکا در رابطه با حمایت سفارتخانه آمریکا از اعتراضات در روسیه اعلام کرد.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به موضع‌گیری‌های مداخله‌جویانه آمریکا در مسئله ناوالنی در روزهای گذشته گفته نفاق افکنی، ابزار دموکراسی آمریکایی به ویژه در دوره خطرناک همه‌گیری کروناست.

این وزارتخانه در این توییت به مقامات آمریکایی توصیه کرد با توقف دخالت در امور سایر کشورها حواسشان را به مشکلات خود معطوف کنند.

گفتنی است؛ الکسی ناوالنی منتقد سرشناس پوتین روز ۲۰ اوت ۲۰۲۰ هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، با بروز علائم بیماری به کما رفت و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد. وی با تلاش آلمان و موافقت پوتین پس از چند روز، به بیمارستانی در آلمان انتقال یافت.

ناوالنی هفتم سپتامبر، چند روز بعد از آن که دولت آلمان ادعای مسمومیت وی را مطرح کرد، از کما خارج شد. روسیه این ادعا را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود این سم را نشان نداده است. ناوالنی با اعلام قبلی دو هفته پیش به روسیه برگشت اما در فرودگاه دستگیر شد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما