میتوان امید داشت تا مردم با افزایش تابآوری در مقابل تکانههای اقتصادی که آثار اجتماعی خواهد داشت، مقاومت نمایند. زیرا این تحریمها غیرمشروع ترین و غیرقانونیترین تحریمی است که یک عضو سازمان ملل خلاف قطعنامه 2231 صرفاً با اتکا به قدرت هژمون خود به عضو دیگر تحمیل کرده است.
نظام اداری در ایران انباشته از انبوه موقعیتهای تعارض منافع است. لایحه جامع شفافیت نمیتواند جایگزینی برای قوانین مناسب برای مدیریت تعارض منافع باشد، اما تلاش برای شفاف ساختن موقعیتهای تعارض منافع از جمله قوتهای این قانون است.
در شورای سیاستگذاری معاونت امور مطبوعاتی مصوب شده است از این پس حمایتهای صورت گرفته در قالب «یارانههای مستقیم» و «کاغذ یارانهای» در صورتی اختصاص یابد که گزارش شمارگان واقعی از نشریه اخذ و اطلاعات دریافت شده پس از استعلام از چاپخانه و جهت راستیآزمایی، موارد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده شود.
چه باور کنیم یا باور نکنیم این سیاست آمریکاست، شمشیر در دست و لبخند بر لب، همان سیاست چماق و هویج. ترامپ احساس میکند در کره شمالی با همین روش موفقیت زیادی بدست آورده، چرا در مقابله با ایران موفق نباشد؟
واکنش برقآسای موشکی مقاومت غزه توانسته موازنه قوا را به سود مردم مظلوم غزه و نیروهای مقاومت دگرگون سازد. بعلاوه رعب و وحشتی که در شهرکهای صهیونیستنشین و حتی بسیاری از شهرها و شهرکهای دوردست به راه افتاده، ثبات و امنیت اشغالگران را به کلی تحتالشعاع قرار داده است.
آمریکا درپی تحریک خروج ایران از برجام بوده و در راستای ایجاد اجماع بینالمللی و محاصره منطقهای درپی خروج احتمالی تهران از برجام است. لذا ایران از یکسو به خوبی میداند که برجام به هیچ عنوان نمیتواند کارکرد داشته باشد و از سوی دیگر نیز به این آگاهی رسیده است که اگر بخواهد از برجام خارج شود میبایستی هزینههای خروج از برجام را پرداخت نماید.
آمریکا با سوءاستفاده از توان و قدرت سیاسی و اقتصادیاش اهداف خود را در جهان دنبال میکند. به عنوان مثال 25درصد از شرکت توتال که ویترین فرانسه است به آمریکا تعلق دارد. چنین است که آمریکا تماما از زور و توانش سوءاستفاده میکند و اصلا دنبال رعایت اصول پذیرفته شده بینالمللی نیست.
اکنون بهنظر میرسد لابی گروه «B» در رویکرد ترامپ نفوذ بیشتری یافته و این ترامپ است که در زمین آنان بازی میکند. در این صورت مقاومت تنها چاره در برابر آن چیزی است که تمامیت ارضی و کیان نظام سیاسی ایران را تهدید میکند.
فقدان رشد اقتصادی مداوم و سرمایهگذاریهای جدید سبب شده که تقاضای کار به اندازه کافی ایجاد نشده که این امر منجر به هم خوردن امنیت شغلی و همچنین کاهش دستمزدها و عدم دستیابی به شغل توسط نیروهای جدید و تشدید بیکاری شده است.
ظریف در نیویورک گفت: «اعتقاد داریم که اتهامهای زندانیان ما در آمریکا «جعلی» است و ایالات متحده هم عقیده مشابهی را در مورد زندانیان آن کشور در ایران دارد، اما بگذارید در این مورد بحث نکنیم، بیایید آنها را مبادله کنیم. من آماده انجام این کار هستم و اختیار این کار را هم دارم. من این پیشنهاد را علناً میدهم، بیایید زندانیها را تبادل کنیم»!
دولت ریاض به لحاظ سانسور و بایکوت خبری یکی از کشورهای پیشتاز در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که البته با قتل مرموز «خاشقچی» این وضعیت مستور و پنهان به ناگاه عیان و آشکار شد و ماهیت رسانه های عربستان را بیشتر از پیش در جلوی دید جهانیان و افکار عمومی قرار داد.
چین و ایران با وجود تفاوتهای نظام، فرهنگ و مسیر توسعه، مورد احترام یکدیگر بوده و از منافع اصلی یکدیگر محافظت کرده و روحیه جوانمردی و صلح را در قبال یکدیگر ادا کردهاند.
این ضعف رسانه ملی است که نه قائل به قرار دادن تریبون کافی در اختیار دولت است و نه به فعالان و جریانهای سیاسی و احزاب فضای کافی برای طرح نظرات و دیدگاههایشان میدهد.
آنچه اهمیت دارد و اولویت اصلی آموزش و پرورش در مناطق سیلزده به شمار میرود این است که دانشآموزی که در دوره سنی حساس کودکی و نوجوانی قرار دارد و همکار فرهنگیای که پس از یک عمر فعالیت در شریفترین شغل، زندگیاش را از دسترفته میبیند، خود را نبازد و بتواند از نظر روحی در برابر حادثهای که اتفاق افتاده پایدار بماند.
سودان کشوری یکپارچه که با توطئه سلطه گران بین المللی در زمان عمرالبشیر به سودان جنوبی و شمالی تقسیم شد و با ادامه 30 سال چرخشهای ناگهانی و مکرر در مواضع سیاسی حکومت برآمده از کودتا گرفتار چنان فقر و درماندگی شد که جز با حاکمیت واقعی اراده مردم سودان، سقوط عمرالبشیر هم التیام بخش زخمهایش نخواهد شد.
گستره جغرافیایی سیل اخیر بسیار زیاد است و کاهش بازدهی مدیریت این بحران تحت تاثیر سیاسی کردن مسأله، جمعیت وسیعی از استانهای مختلف ایران را به سمت نارضایتی پیش خواهد برد. نارضایتی که قطعاً این ظرفیت را دارند که خصومتهای خارجی نیز بر موج آنها سوار شوند.
مدیریت و مهار سیلاب،به فرآیندهای فراگیری در مهار سیل اطلاق می شود که گسترش سیلاب و خسارت ناشی از آن را تعدیل میکند. این فرایندها شامل انحراف، محدودسازی یا نگهداری جریان سیلاب می باشد که باید از لحاظ اقتصادی نیز توجیه پذیر باشد.
سال 97 در حوزه سیاست خارجی، سال سختی بود. در سال 98 تنها وحدت ملی، کار آمدی مسئولان و فراموش نشدن مشکلات مردم و بسته شدن راههای دزدی و اختلاس و بیپرواییهای مالی میتواند امیدی اندک را زنده کند.