plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۵۳۴
سید محمدمهدی جعفری*

نهج‌البلاغه، فرازمانی و فرامکانی است

آئین نخستین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب نهج البلاغه برگزار شد
پیش از حضرت علی (ع) هیچ کس حقایق را به این خوبی به زبان نیاورده است، کلام او در عین جذابیت، پرمحتوا و عالمانه است.
نهج‌البلاغه، فرازمانی و فرامکانی است
به گزارش ایصال نیوز، محمدمهدی جعفری پژوهشگر متون دینی و مترجم در آئین پایانی اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب نهج البلاغه، این کتاب را فرازمانی و فرامکانی خواند و گفت: اگر به جزئیات این مجموعه دقیق شویم، می‌توانیم بگوییم که فرامذهبی و فراسرزمینی نیز هست.
محمدمهدی جعفری روز سه شنبه در آیین پایانی اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب نهج البلاغه اظهارکرد: پیش از حضرت علی (ع) هیچ کس حقایق را به این خوبی به زبان نیاورده است، کلام او در عین جذابیت، پرمحتوا و عالمانه است. این مجموعه بدون تکلف از همه صنایع ادبی بهره می‌گیرد و متن آن نیز دانشمندانه، فرازمانی، فرامکانی و حتی فرامذهبی و فراسرزمینی است. وی نهج البلاغه را دانشگاهی دانست که از همه علوم در آن حرفی به میان آمده و افزود: این کتاب هم دستورات الهی و قرآن را در خود دارد و هم سنت پیامبر را، هم تاریخ در آن دیده می ‌شود و هم دانش اجتماعی و این همه دانسته بر فراز منبر پیامبر (ص)، آسمانی، ساخته است.
جعفری افزود: علی پیوسته در گوش بشریت فریاد می‌زند که بهای تو بهشت است و می‌گوید خدا تو را آزاد قرار داده و تو نباید بنده کسی باشی، هدف او چه در جایگاه مدیر و سرپرست جامعه و چه در مقام انسان، رساندن شخص به اخلاق والای انسانی و قرب الهی است. وقت عمل به دستورات نهج البلاغه امروز است و امیدوارم خدا به ما توفیق دهد تا رهنمودهای الهی را بشناسیم و به آن عمل کنیم.
** نهج‌البلاغه باب علم علی (ع) است
احمد پاکت‌چی استاد دانشگاه و دبیر علمی جایزه نیز گفت: این که در یک کتاب به دنبال حقایق عالم باشیم، به نظر درست نیست، اما ما بر اساس حدیث نبوی از این در به سراغ علم نبوی و الهی می رویم. هر گاه ما در مسیر دچار سستی شویم نهج البلاغه ما را بیدار و هدایت می کند.
** دستورات نهج البلاغه باید قانون و اجرا شود
حجت الاسلام سید محسن دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه نیز نهج البلاغه را منشور انقلاب اسلامی دانست و گفت: این کتاب سخنان کسی است که در راس حکومت است و همه چیز را با قرآن و دستورات اسلام و سنت پیامبر می‌سنجد و خودش هم این‌ها را اجرا می‌کند. وی افزود: نهج البلاغه، مطالبی را بیان می‌کند که دنیا تشنه آن است و هر زمان، هر کجا که مطرح شود، مورد استقبال قرار می‌گیرد. نسل جوان و کارگزاران حکومت ما باید از این کتاب استفاده کنند و دستورات نهج البلاغه باید قانون و اجرا شود.
نخستین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه، با هدف شناسایی آثار و نویسندگان برتر و معرفی شایسته آن‌ها به‌عنوان جامعه علمی، تشویق و حمایت از نویسندگان کتاب‌های برتر و دیگر مترجمان، مصححان و پژوهشگران همچنین تقویت روحیه و انگیزه‌های تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مرتبط با امام علی (ع) و نهج‌البلاغه برگزار شد. «زندگی و ابعاد شخصیتی امام علی (ع)»، «معارف و آموزه‌ها»، «ادبیات و بلاغت»، «کتاب‌شناسی، تصحیح نسخ و ترجمه»، «بخش جوان» و «بخش بین‌الملل»، بخش‌های موضوعی این جشنواره بود که از برگزیدگان آن امروز تجلیل شد.

* نویسنده، مترجم، پژوهشگر متون دینی
 
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما