کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سید محمدمهدی جعفری*

نهج‌البلاغه، فرازمانی و فرامکانی است

آئین نخستین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب نهج البلاغه برگزار شد

ایرنا , 21 اسفند 1397 ساعت 18:43

پیش از حضرت علی (ع) هیچ کس حقایق را به این خوبی به زبان نیاورده است، کلام او در عین جذابیت، پرمحتوا و عالمانه است.


به گزارش ایصال نیوز، محمدمهدی جعفری پژوهشگر متون دینی و مترجم در آئین پایانی اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب نهج البلاغه، این کتاب را فرازمانی و فرامکانی خواند و گفت: اگر به جزئیات این مجموعه دقیق شویم، می‌توانیم بگوییم که فرامذهبی و فراسرزمینی نیز هست.
محمدمهدی جعفری روز سه شنبه در آیین پایانی اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب نهج البلاغه اظهارکرد: پیش از حضرت علی (ع) هیچ کس حقایق را به این خوبی به زبان نیاورده است، کلام او در عین جذابیت، پرمحتوا و عالمانه است. این مجموعه بدون تکلف از همه صنایع ادبی بهره می‌گیرد و متن آن نیز دانشمندانه، فرازمانی، فرامکانی و حتی فرامذهبی و فراسرزمینی است. وی نهج البلاغه را دانشگاهی دانست که از همه علوم در آن حرفی به میان آمده و افزود: این کتاب هم دستورات الهی و قرآن را در خود دارد و هم سنت پیامبر را، هم تاریخ در آن دیده می ‌شود و هم دانش اجتماعی و این همه دانسته بر فراز منبر پیامبر (ص)، آسمانی، ساخته است.
جعفری افزود: علی پیوسته در گوش بشریت فریاد می‌زند که بهای تو بهشت است و می‌گوید خدا تو را آزاد قرار داده و تو نباید بنده کسی باشی، هدف او چه در جایگاه مدیر و سرپرست جامعه و چه در مقام انسان، رساندن شخص به اخلاق والای انسانی و قرب الهی است. وقت عمل به دستورات نهج البلاغه امروز است و امیدوارم خدا به ما توفیق دهد تا رهنمودهای الهی را بشناسیم و به آن عمل کنیم.
** نهج‌البلاغه باب علم علی (ع) است
احمد پاکت‌چی استاد دانشگاه و دبیر علمی جایزه نیز گفت: این که در یک کتاب به دنبال حقایق عالم باشیم، به نظر درست نیست، اما ما بر اساس حدیث نبوی از این در به سراغ علم نبوی و الهی می رویم. هر گاه ما در مسیر دچار سستی شویم نهج البلاغه ما را بیدار و هدایت می کند.
** دستورات نهج البلاغه باید قانون و اجرا شود
حجت الاسلام سید محسن دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه نیز نهج البلاغه را منشور انقلاب اسلامی دانست و گفت: این کتاب سخنان کسی است که در راس حکومت است و همه چیز را با قرآن و دستورات اسلام و سنت پیامبر می‌سنجد و خودش هم این‌ها را اجرا می‌کند. وی افزود: نهج البلاغه، مطالبی را بیان می‌کند که دنیا تشنه آن است و هر زمان، هر کجا که مطرح شود، مورد استقبال قرار می‌گیرد. نسل جوان و کارگزاران حکومت ما باید از این کتاب استفاده کنند و دستورات نهج البلاغه باید قانون و اجرا شود.
نخستین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه، با هدف شناسایی آثار و نویسندگان برتر و معرفی شایسته آن‌ها به‌عنوان جامعه علمی، تشویق و حمایت از نویسندگان کتاب‌های برتر و دیگر مترجمان، مصححان و پژوهشگران همچنین تقویت روحیه و انگیزه‌های تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مرتبط با امام علی (ع) و نهج‌البلاغه برگزار شد. «زندگی و ابعاد شخصیتی امام علی (ع)»، «معارف و آموزه‌ها»، «ادبیات و بلاغت»، «کتاب‌شناسی، تصحیح نسخ و ترجمه»، «بخش جوان» و «بخش بین‌الملل»، بخش‌های موضوعی این جشنواره بود که از برگزیدگان آن امروز تجلیل شد.

* نویسنده، مترجم، پژوهشگر متون دینی
 


کد مطلب: 534

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/534/نهج-البلاغه-فرازمانی-فرامکانی

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir