plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۳۸۹۴۵
معاون قضایی دادستان کل کشور تشریح کرد

سال گذشته با اقدامات قوه قضاییه از بیکاری بیش از ۱۲۲ هزار کارگر جلوگیری شد

تشریح برنامه‌های جدید قوه قضائیه برای رفع موانع تولید
معاون قضایی دادستان کل کشور با بیان اینکه با اقدامات انجام شده به احیا هزار و ۴۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ کمک کردیم، گفت: از بیکاری ۱۲۲هزار و ۳۳۷ نفر جلوگیری و موجبات اشتغال پایدار کارگران بسیاری را ایجاد کردیم.
سال گذشته با اقدامات قوه قضاییه از بیکاری بیش از ۱۲۲ هزار کارگر جلوگیری شد
به گزارش سرویس اجتماعی ایصال نیوز، با توجه به سیاست‌های بالادستی قوه قضاییه و بندهای سند تحول و تعالی قضایی و همچنین تاکیدات قاضی‌القضات، حرکت‌های جدی، پرشتاب و کارآمدی برای رفع موانع تولید و کمک به احیای واحدهای تولیدی و صنعتی در دستورکار همه معاونت‌ها و مدیریت‌های دستگاه قضایی قرار گرفته است. 

در نتیجه همین اقدامات هدفمند قوه قضاییه و همگام با نهادهای اجرایی بوده که در سال ۱۴۰۲ در سراسر کشور تعداد هزار و ۴۱ واحد در سال ۱۴۰۲ احیا و یا از تعطیلی آنها جلوگیری شده است که استان‌های خراسان رضوی با ۱۶۲ واحد، آذربایجان شرقی با ۸۶ واحد و آذربایجان غربی با ۸۰ واحد بیشترین واحد‌های تولیدی احیا شده را دارا هستند.

 برای اطلاع دقیق از اقداماتی که در دستگاه قضا برای احیای واحدهای تولیدی شده و بازدیدهایی که از انبارهای اموال تملیکی و سایر اقدامات از این دست، در هفته قوه قضاییه، «مرکز رسانه قوه قضائیه» سراغ علی جمادی معاون قضایی دادستان کل کشور که هم‌زمان دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه هم هستند، رفته است. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است. 

بازدید از انبار اموال تملیکی استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان رضوی و خوزستان

---پس از تأکید رئیس دستگاه قضا مبنی بر تعیین تکلیف اموال موجود در انبار‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی؛ یکی از عمده اقدامات شما در سفر‌های استانی، بازدید از انبار‌های اموال تملیکی بوده است. تا کنون از انبار کدام استان‌ها بازدید کردید؟ آیا در این راستا اقدامات لازم صورت گرفته بوده است؟

جمادی: از آنجاکه به دستور رئیس قوه قضاییه توسط رؤسای کل و دادستان‌های مراکز استان‌ها از انبار‌های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بازدید به عمل می‌آید و بنده نیز از انبار استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان رضوی و خوزستان بازدید کرده و در بازرسی‌های صورت گرفته دستورات ذیل صادر شده است: ساماندهی، نظم‌بخشی و تجهیز انبار نگهداری کالا‌های موضوع ماده ۱ قانون تشکیل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی؛ ضمناً راجع به رضایت از عملکرد اقدامات صورت گرفته می‌توان به مقایسه عملکرد سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که به عنوان نمونه رشد ارزش پرونده‌های فروش نسبت به سال ۱۴۰۱ از رشد ۶۸ درصدی برخوردار بوده و رشد ارزش پرونده‌های تعیین تکلیف شده بر حسب نوع اقدام نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۷۷ درصد است.

اعلام کالا‌های فاقد تصمیم موجود در انبار‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به اداره کل تعزیرات حکومتی جهت تسریع در پاسخگویی (۱۵ روز) و اعلام نتیجه به دادستانی کل کشور و معاونت امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ بررسی و آسیب شناسی علت کاهش فروش کالا‌های موجود در انبار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی؛ تعیین تکلیف سریع کالا‌های رسوبی در انبار‌ها و مخصوصاً کالا‌های دارای تاریخ مصرف و سریع‌الفساد؛ برگزاری مزایده‌های سراسری و فوق‌العاده جهت تعیین تکلیف وسائط نقلیه و کالا‌های موجود در انبار‌ها. 

ثبت ۹هزار و ۳۳۷ درخواست با موضوع مشکلات واحد‌های تولیدی در دبیرخانه ستادهای اقتصاد مقاومتی استانی 

---طی یک سال اخیر، چند درخواست کتبی و نیز مراجعه حضوری از سوی مدیران کارخانه‌های راکد و نیمه راکد با ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه انجام شده است؟

جمادی: مطابق اطلاعات جمع‌آوری شده ۹هزار و ۳۳۷ درخواست با موضوع مشکلات واحد‌های تولیدی در دبیرخانه ستادهای استانی سراسر کشور ثبت شده است که بیشترین فراوانی به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی (هزار و ۱۶۰ مورد) قزوین (۹۶۰ مورد) و هرمزگان (۹۵۱ مورد) بوده است. همچنین تعداد موارد مختومه شده نیز در کل کشور ۳هزار و ۱۸۰ مورد است که از این تعداد نیز بیشترین آمار به استان‌های خراسان رضوی با (۶۴۰ مورد) فارس (۴۳۲ مورد) و یزد (۴۱۶ مورد) را به خود اختصاص داده است. 

در سال ۱۴۰۲ از ۶هزار و ۳۸۷ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل بازدید شده است 

---: طی یک سال اخیر چند بازدید از واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل در کشور داشته اید؟

جمادی: در سال ۱۴۰۲ به طور کلی از ۶ هزار و ۳۸۷ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل دارای مشکل بازدید به عمل آمده است که بیشترین بازدید در استان‌های خراسان رضوی، سمنان و هرمزگان صورت گرفته است و پس از بررسی‌های به‌عمل آمده باحمایت‌های قضایی صورت گرفته در سراسر کشور تعداد هزار و۴۱ واحد در سال ۱۴۰۲ احیا و یا از تعطیلی آن جلوگیری شده است که استان‌های خراسان رضوی با ۱۶۲ واحد، آذربایجان شرقی با ۸۶ واحد و آذربایجان غربی با ۸۰ واحد بیشترین واحد‌های تولیدی احیا شده را دارا هستند.

کمک به احیای هزار و ۴۱  واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲

---:در یک سال اخیر به رفع مشکلات و فعالیت مجدد چند واحد تولیدی راکد و نیمه راکد کمک شده است؟ از بیکاری چه تعداد کارگر جلوگیری شده است؟

جمادی: با اقدامات انجام شده به احیا هزار و ۴۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ کمک کردیم و از بیکاری ۱۲۲ هزار و ۳۳۷ نفر جلوگیری و موجبات اشتغال پایدار کارگران بسیاری را ایجاد کردیم که استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و مرکزی به ترتیب دارای بیشترین آمار بوده و استان‌های البرز، خوزستان و خراسان رضوی به ترتیب دارای بیشترین آمار نیروی کار ایجاد شده ناشی از حمایت‌های قضایی هستند.

حمایت دستگاه قضا از مجموعه‌های تولیدی متکی به توانایی‌های داخل

برنامه‌های جدید امسال برای رفع موانع تولید

---: در سال جاری چه برنامه‌هایی برای رفع موانع تولید و مشکلات کارخانجات و شرکت‌ها اندیشیده شده و در دستور کار قرارگرفته است؟

جمادی: استمرار جلسات با صاحبان صنایع، تولیدکنندگان، انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در راستای مشارکت مردم در جهش تولید ۲- انعقاد جلسات و پی گیری حل مشکلات واحد‌های تولیدی از طریق سازمان‌های امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی، شرکت‌های خدمات رسان به ویژه برق و گاز و بانک‌ها ۳- پی گیری حل مشکلات شرکت‌ها و کارخانجات تملک شده توسط بانک‌ها در راستای جلوگیری از تعطیلی، تثبیت و توسعه اشتغال موجود ۴- پی گیری و احیاء واحد‌های تولیدی نیمه تعطیل ۵- تعامل تنگاتنگ با ستاد‌های اقتصاد مقاومتی استان ها، تأکید نظارت بر تشکیل منظم و مداوم جلسات به منظور حل مشکلات واحد‌های تولیدی ۶- پی گیری برای اختصاص به هنگام ارز برای صاحبان صنایع و تولید کنندگان.

اقدامات در جهت مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاق و پولشویی حاصل از مواد مخدر

---: در راستای شناسایی اموال، به منظور مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاق و پولشویی حاصل از مواد مخدر، طی یک سال اخیر چه اقدامات مهمی صورت گرفته است؟

جمادی: برگزاری منظم و هدفمند جلسات کمیته ملی شناسایی اموال و نظارت براجرای دستورالعمل و در نتیجه برگزاری جلسات متناظر کمیته‌های استانی؛ پیگیری و رصد پرونده‌های موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر در جهت شناسایی اموال و ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان؛ پیگیری در جهت تشکیل کارگروه‌های استانی برای بررسی موردی و پرونده محور اقدامات ضابطان و قضات در جهت شناسایی اموال و چگونگی تحصیل دلیل در راستای ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان؛ مشارکت در برگزاری جلسات و دوره‌های آموزشی نیرو‌های مقابله‌ای و قضات در راستای شناسایی اموال و ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان؛ تبیین استفاده از ظرفیت قانون مبارزه با پولشویی در جهت ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان، ایجاد همگرایی و هم سوئی در همۀ عوامل و نهاد‌های مبارزه کننده با مواد مخدر به منظور شناسایی اموال و ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان به عنوان یک راهبرد مؤثر از جمله اقدامات بوده است. 

امسال ۴۵۷ دستگاه خودروی توقیفی در پارکینگ‌های شورای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد

---: هم اکنون چند خودروی توقیفی قبل از سال ۱۴۰۰ در پارکینگ‌های شورای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد؟ چه تعداد ترخیص شده است؟

جمادی: جمع کل موجودی خودروی توقیفی تا تاریخ ۲۷ اردیبهشت۱۴۰۳ حدود ۹ هزار و ۸۶۷  دستگاه است و تعداد وسایل نقلیه توقیفی در پارکینگ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور در سال جاری ۴۵۷ دستگاه است.  

برنامه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی دادستانی کل کشور برای کمک به واحد‌های اقتصادی

---: با توجه به شعارسال و ابلاغ سند تحول قضایی جدید، برنامه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی دادستانی کل کشور برای کمک به واحد‌های اقتصادی برنامه ریزی شده چیست؟

جمادی: تعیین دستور جلسه و نحوه برگزاری جلسات ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه؛ نظارت بر عملکرد ستاد‌های استانی، معاونت‌ها و دستگاه‌های ذیربط با دریافت مستمر گزارش‌ها؛ تعامل نظام‌مند و مستمر با فعالان بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و تولیدی جهت انعکاس موضوعات مرتبط به مراجع ذیربط؛ ابلاغ مصوبات ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه؛ برگزاری جلسات کارگروه موضوع بند ب ماده ۳ دستورالعمل پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه، تعیین دستور جلسات و پیشنهاد آن به ستاد مرکز؛ برگزاری جلسات کارگروه بازار سرمایه موضوع ماده ۸ دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه؛  بازدید از کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی و بررسی مشکلات تولید و رفع موانع موجود؛ برگزاری نشست هم اندیشی با بانک ها، مؤسسات اعتباری و وزارت صمت در جهت افزایش رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی برنامه ریزی شده است. 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما