plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۳
کد مطلب : ۱۷۱۸
در قالب یک نشست علمی بررسی شد

انقلاب اسلامی چه تأثیری بر جایگاه روحانیون گذاشته است

حجج اسلام احمد منتظری، ناصر نقویان، مهدی ابوطالبی و محمدرضا باقرزاده نظرات خود را بیان کردند
نشست «روحانیت در بحران: انقلاب اسلامی چه تاثیری بر جایگاه روحانیون گذاشته است؟» به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، برگزار شد.
انقلاب اسلامی چه تأثیری بر جایگاه روحانیون گذاشته است
به گزارش ایصال نیوز، در نشستی، به همت انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسان دینی، حجج اسلام احمد منتظری، ناصر نقویان، محمد باقرزاده و مهدی ابوطالبی، اثر انقلاب اسلامی بر جایگاه روحانیون را مورد بررسی قرار دادند.

احمد منتظری در این نشست نقش و جایگاه روحانیت پس از انقلاب را چنین توصیف کرد: «نخستین رسالت روحانیت، هدایت جامعه است. من باور
دارم که اکنون روحانیت در جایگاه خودش قرار ندارد. مردم همواره به قضاوت می نشینند و همه چیز را رصد می کنند. وقتی پس از چند دهه، روحانیون در جایگاه راستین خود قرار ندارند، به ما به چشم تردید نگاه می کنند. پس از انقلاب یک استاد عقاید مارکسیستی را تشریح می کرد. برخی از استادان بر آن شدند که مقابل او بایستند و نگذارند چنین تفکراتی گسترش یابد. مرحوم شهید مطهری به آنها گفت که حق چنین کاری ندارید، زیرا اگر مانع او شوید به نوعی او را تأیید کرده اید، اگر می توانید پاسخ او را بدهید. حضرت آیت الله منتظری باور داشتند
که همه چیز با رأی و نظر مردم تأیید می شود و مردم حدود و ثغور رسالت مسئولان را تعیین می کنند.» 

در ادامۀ این نشست، ناصر نقویان با تأکید بر لزوم بررسی حد و مرز مداخله روحانیون در سیاست گفت: «ما باید بررسی کنیم روحانیت تا کجا می تواند در امور سیاسی وارد شود. ما باید بدانیم که روحانیت باید در حوزه خود وارد شود تا شأن، ارج و قرب روحانیت حفظ شود.» 

مهدی ابوطالبی نیز با تأکید بر جایگاه نظریۀ ولایت فقیه در فقه شیعه افزود: « جایگاه روحانیت در فقه شیعه، نیابت و جانشینی
از ائمه معصوم است. روحانیون باید تمام اموری را که بر عهده ائمه و پیامبران بوده است، اجرا کنند. روحانیت در طول تاریخ همواره در انزوا به سر می برد تا آنکه با بسط نظریۀ ولایت فقیه توسط حضرت امام (ره) توانست به شأن واقعی خود نائل شود.»  

محمدرضا باقرزاده نیز با اشاره به نگاه های متفاوتی که درباره جایگاه و قلمرو فعالیت روحانیت مطرح است، گفت: « برخی می خواهند هویت روحانیت تنها در امور صنفی خلاصه شود. برخی دیگر وظیفۀ روحانیت را تنها امور حکمی می دانند امّا حضرت امام (ره) اجرای احکام و پیشرو بودن در امور اجتماعی
را وظیفۀ روحانیت می دانستند و با احیای نظریۀ ولایت فقیه توانستند، در عمل و بیان نیابت از غائب را جاری کنند. جایگاه روحانیت پس از انقلاب با توسعه نظریۀ ولایت فقیه، وجه اجتماعی به خود گرفت.»  

این نشست علمی ، شنبه ۱۴ اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰ در سالن کهربای دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. 
انتهای پیام /* 

* گزارش‌هایی که ایصال از روزنامه نگاران، نویسندگان و فعالان سیاسی منتشر می کند لزوماً بیان دیدگاه این رسانه نیست، آراء و نظرات ایصال صرفاً در ستون سرمقاله منتشر می شود.  
۱
مرجع : انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف/ایکنا/شرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما