plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۳۹۰۹۹

فرهنگی که در مناظرات مظلوم واقع شد

آرین احمدی*
آشکارا از مناظره ها می توان فهمید کاندیداهای ریاست جمهوری فرصت چندانی نه برای کتاب خواندن دارند نه تماشای فیلم یا تئاتر نه رفتن به یک کنسرت موسیقی و شاید شنیدن یک قطعه زیبای موسیقی در خودرو.
فرهنگی که در مناظرات مظلوم واقع شد
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز، رقابت انتخاباتی کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بعد از رسیدن به دور دوم به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و اهالی فرهنگ همچنان مشتاق آن هستند که برنامه ها و دغدغه های فرهنگی کاندیداهای ریاست جمهوری را بدانند، فرهنگی که متاسفانه این روزها در زیر سایه تورم و فشار اقتصادی گویی از اولویت اول خارج شده است و شاید به جز اهالی فرهنگ و هنر کم تر کسی این روزها حوصله و انگیزه پرداختن به مسائل فرهنگی را دارد هر چند که اهالی فرهنگ و هنر هم به خاطر دغدغه های اقتصادی و مالی این روزها اشتیاق و حساسیت شان کم تر شده است.

شاید بتوان با ارائه راهکارهای اقتصادی و استفاده از افراد مجرب و متخصص اقتصادی مسیر اقتصاد و تورم را اصلاح و شرایط اقتصادی را بهتر کرد اما غافل از آن هستیم که اگر فرهنگ دچار تنش و مشکل شود آن را نمی توان به یک باره به حد مطلوب رساند و اگر حواسمان به فرهنگ نباشد شاید سال ها و هزینه های بسیاری باید صرف اصلاح و احیای آن شود.

آشکارا از مناظره ها می توان فهمید کاندیداهای ریاست جمهوری فرصت چندانی نه برای کتاب خواندن دارند نه تماشای فیلم یا تئاتر نه رفتن به یک کنسرت موسیقی و شاید شنیدن یک قطعه زیبای موسیقی در خودرو.

در نهایت هم از کل قسمت فرهنگی مناظره ها به چند وعده دلفریب همچون صدور کارت فرهنگی خانواده برای سفر و تفریحات ارزان، حذف مافیای وی پی ان، ارتقای جایگاه سکوهای اینترنتی داخلی اشاره شد و البته نکته پنهان این گفتگوها این بود که اگر حذف این محدودیت ها ضروری و مورد توافق است، مسئول حفظ آنها کیست؟

با مشاهده مناظره ها می توان دریافت که در باب چند موضوع اساسی کمترین برنامه ای ارائه نشد که می توان به الزامات و نقاط عزیمت حکمرانی فرهنگی، نقشه راه سبک زندگی، صنایع فرهنگی، سبد فرهنگی خانواده، اعتیاد، طلاق، مهاجرت، اقوام، اقلیت ها، هویت ملی، زبان فارسی و گویش های محلی و... اشاره کرد.

به طور مثال دولت آینده چه برنامه ای در جهت تخصیص اعتبار برای سبد فرهنگی خانواده ها دارد؟ سبد فرهنگی که این روزها به خاطر دغدغه های اساسی اقتصادی خانواده ها ، بسیار کم رنگ و در برخی موارد حذف شده است.

و یا اینکه دولت آینده چه برنامه و اقدامات موثری در جهت عدم مهاجرت نخبگان از کشور دارد، هر چند یکی از کاندیداها چندین بار در سخنان خود به این موضوع و دغدغه اشاره کردند و اما به نظر می رسد باید بسیار شفاف تر و با ارائه برنامه به این موضوع پرداخت.

تا چند روز آینده یکی از این دو کاندیدا، چهاردهمین رییس جمهور ایران خواهد شد اما ای کاش نقشه راه حکمرانی فرهنگی کشور تدوین شده و در اختیار نخبگان و کارگزاران عرصه فرهنگ بود.

*روزنامه نگار/ ابتکار

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما