plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹
کد مطلب : ۳۴۶

لزوم هوشیاری و تدبیر برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا

احمد امینی
فقدان توجه جدی به وحدت رویه در تعامل با جهان و افکار عمومی منطقه، تضعیف ارکان دیپلماسی کشور و کم توجهی به مشکلات معیشتی مردم ایران و رفتارهای بعضاً منفعلانه، نه به مصلحت نظام و نه تامین کننده منافع ملی ایران است.
لزوم هوشیاری و تدبیر برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا
نشست امنیتی ورشو اگر چه بظاهر همراه با شکست طراحان آن خاتمه یافت اما مجموعۀ تحولات گام به گام ولی پیوسته آن در خاورمیانه حکایت از ادامه شیطنت های مرموز امریکا و انگلیس دارد. در نشست امنیتی ورشو وقتی مقامات امریکایی از تشکیل کمیته های اقدام مشترک توسط شرکت کنندگان اصلی خبر دادند، حدس زده می شد امریکا ،اروپا و برخی کشورهای همسو، توافق کرده اند که منطقه خاورمیانه را گرفتار چالشهای جدید و تنش های وخیم کنند. اینکه آیا خواب آنها تعبیر می شود یا نه و  چگونه این خواب تعبیر خواهد شد، بحث دیگری است اما به نظر نگارنده، در اینکه هدف اصلی، تقسیم وظایف برای تضعیف ایران بود شکی نیست.
اگر تحولات روزهای اخیر (بعد از کنفرانس امنیتی ورشو) را مرور کنیم، می بینیم تا کنون دو اجلاس منطقه ای در مصر و امارات با حضور مقامات عربی، اسلامی و غربی برگزار شده که شاه بیت سخن برخی شرکت کنندگان آن لزوم مقابله با رفتار ایران و مهار آن بوده است. حتی برخی اولویت برخورد با ایران را از موضوع فلسطین مهمتر عنوان کرده اند! 
همچنین با توجیه مقابله با تروریسم، انگلیس در یک اقدام معنادار متأسفانه، شاخۀ سیاسی حزب الله را در فهرست گروه های تروریستی گنجاند و به این ترتیب سازمان حزب الله لبنان را بطور کامل در لیست " گروههای تروریستی" قرار داد. البته حزب الله لبنان هم شدیداً ضمن محکوم کردن این اقدام انگلیس تأکید کرد کشورهایی که که خود ایجاد کننده و پشتیبان گروههای تروریستی هستند، نمی توانند گروههای مقاومت را متهم کنند.
در تحولی دیگر امریکا ضمن تعیین جایزه برای دستگیری حمزه بن لادن فرزند اسامه بن
لادن رهبر مقتول القاعده، شروع به انتشار مطالبی در خصوص نحوه تردد فرزند بن لادن در برخی کشورهای منطقه و بزرگ نمایی تهدید او کرده است. در عین حال همزمان با اعلام قریب الوقوع بودن پیروزی کامل بر داعش در سوریه، همآهنگ با اروپا و اسرائیل بر لزوم ترک سوریه توسط ایران تأکید می کند. همچنین  مجدداً اتهام کاربرد سلاح شیمیایی توسط نظامیان سوریه در سال گذشته را بزرگنمایی می کنند! تحقیقات سازمان ملل کاربرد سلاح شیمیایی در مناطقی از سوریه را تأیید اما متهم آن را مشخص نکرده است.
در تحولی دیگر انگلیس در اقدامی هماهنگ با امریکا به استناد توافق یمنی ها خواستار خروج فوری حوثی ها از بندر حدیده یمن شد. اروپا و امریکا ماههاست ایران را متهم به ارسال موشک به یمن می کنند و همچنان این فشار تبلیغاتی را ادامه می دهند. 
در رابطه با اتهام پولشویی؛ اروپا ضمن اینکه عربستان را از این اتهام تبرئه کرد، خط تبلیغاتی خود را علیه ایران هماهنگ با امریکا تشدید نموده است.
 رفت آمدهای منطقه ای عربستان و قراردادهای چند میلیارد دلاری به منظور فشار حداکثری بر ایران همراه با اظهارات سیاسی مغرضانه سران برخی کشورهای عربی علیه ایران و پوشش رسانه ای خبری گسترده مبنی بر لزوم مهار رفتارهای ایران، مباحث حقوق بشری علیه ایران و دهها مورد دیگر بیانگر هماهنگی امریکا، اروپا و برخی مزدوران منطقه ای برای مخدوش نمودن وجهۀ ایران در منطقه و زمینه سازی برای بحران آفرینی و برخورد با ایران است.
هوشیاری، تدبیر و اقدام هماهنگ و به موقع ایران می تواند این تهدیدات را به فرصت تبدیل کند. مراقب باشیم کرامت و عزّت ملّت ایران را با خودسری ها و تندروی ها به بازی نگیرند. نباید اجازه داد رفتار و سخنان تفرقه افکن که نتیجه ای جز القای دو دستگی و تفرقه ندارد، ادامه یابد. گروکشی ها و چوب لای چرخ گذاشتن ها اگر وجود دارد، باید تمام شود.
در این میان اما این مردم نجیب ایران هستند که از یمین و یسار فشارها و نامهربانی ها را تحمل و مقاومت می کنند.
نگارنده بر این باور است فقدان توجه جدی به وحدت رویه در تعامل با جهان و افکار عمومی منطقه، تضعیف ارکان دیپلماسی کشور و کم توجهی به مشکلات معیشتی مردم و رفتارهای بعضاً منفعلانه، نه به مصلحت نظام و نه تأمین کننده منافع ملی ایران است.
امروز هنگامۀ همدلی و فداکاری و تلاش است، بکوشیم تا جامه ذلت نپوشیم.
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما