گلایه معاون نهاد ریاست جمهوری از میانگین بالای تاخیر اجرای طرحها در ایران
معاون هماهنگی و پیگیریهای نهاد ریاست جمهوری گفت: میزان تاخیر در تکمیل طرحها در ایران از استاندارهای جهانی فراتر رفته و بیش از ۲.۲ برابر زمان برنامه ریزی شده برای اتمام آن است.
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، مجید فراهانی یکشنبه شب در آیین پاسداشت روز ملی مهندس که با محوریت «نقش مهندسی در توسعه پایدار» و با شعار «توسعه پایدار برای ایرانی ماندگار»در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد افزود: این مشکل محدود به ایران نمیشود اما میانگین تاخیر در اجرای طرحها در سطح بین المللی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است و به شدت تاخیر در ایران نیست.
وی به چالش جدی طرحهای نیمهتمام در کشور اشاره و اضافه کرد: امروز ایران به کارگاهی از طرحهای نیمه تمام تبدیل شده است، در خسارات ناشی از طرحهای نیمهتمام، فرودگاه بینالمللی امام خمینی نمونهای بارز از این معضل است، این فرودگاه که قرار بود به قطب حمل و نقل بینالمللی در منطقه تبدیل شود، به دلیل تاخیرهای مکرر در اجرا، فرصتهای طلایی خود را از دست داد و زمینه را برای توسعه فرودگاههای رقیب فراهم کرد.
معاون هماهنگی و پیگیریهای نهاد ریاست جمهوری گفت: همچنین در میدان گازی پارس جنوبی، قطر سه برابر ایران از منابع مشترک برداشت میکند که این مهم میلیاردها دلار عدمالنفع برای کشور به همراه دارد.
فراهانی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۸ هزار طرح نیمه تمام غیرموافقتنامهای در کشور وجود دارد که مجموع طرحهای نیمهتمام را به بیش از ۷۴ هزار مورد میرساند و روند مدیریت طرحها نشان میدهد که از سال ۱۳۷۰ به بعد، تعداد این طرحها بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
وی ادامه داد: برای تکمیل این طرحها، ۴۸ هزار میلیارد ریال منابع مالی و ۴۴ سال زمان نیاز است، درحالیکه به دلیل مشکلات بودجهای، اعتبارات این طرحها بهصورت قطرهچکانی اختصاص مییابد مثلا امسال تنها ۱۴ درصد از بودجه عمرانی پرداخت شده است که این موضوع، تکمیل طرحها را با موانع جدی مواجه کرده است.
معاون هماهنگی و پیگیریهای نهاد ریاست جمهوری گفت: تاخیر در اجرای طرحها پیامدهای اقتصادی متعددی از جمله افزایش هزینههای اجرایی و از بین رفتن توجیه اقتصادی آنها را در پی دارد، علاوه بر آن، نارضایتی اجتماعی و بیاعتمادی عمومی از دیگر آثار منفی این روند است.
فراهانی با انتقاد از روند کلنگزنیهای غیرضروری و بدون برنامه در کشور افزود: ۷۴ هزار طرح نیمه تمام نتیجه این رویکرد نادرست است و در حالی که روند ایجاد طرحهای جدید صعودی و تخصیص اعتبارات نزولی است، ضرورت دارد که سیاستهای اجرایی کشور بازنگری شود.
وی راهکارهایی برای برونرفت از این بحران ارائه و اضافه کرد: نخستین گام، جلوگیری از کلنگزنی طرحهای جدید و تمرکز بر اتمام طرحهای نیمهتمام است، تخصیص اعتبارات باید بر اساس اولویتبندی و میزان پیشرفت طرحها انجام گیرد.
معاون هماهنگی و پیگیری نهاد ریاست جمهوریوی همچنین بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرحهای عمرانی تاکید کرد و افزود: دولت باید از تصدیگری فاصله گرفته و اجرای امور را به بخش خصوصی واگذار کند و وظایف اصلی دولت باید در حوزههایی همچون آموزش، بهداشت و امنیت متمرکز شود.
فراهانی بر لزوم مولدسازی داراییهای بلااستفاده دولتی تاکید و اضافه کرد: دولت در طول سالهای گذشته حجم قابل توجهی از زمینها و ساختمانهای بلااستفاده را انباشت کرده اس که بهرهگیری از این داراییها و استفاده از روشهای نوین تامین مالی میتواند روند تکمیل طرحهای نیمه تمام را سرعت ببخشد.
وی اظهار امیدواری کرد که با تغییر رویکرد در تعریف و مدیریت پروژهها و بهرهگیری از مدلهای علمی، روند تکمیل طرحها تسریع شود و مهندسان کشور بتوانند نقش موثری در این مسیر ایفا کنند تا شاهد ایرانی آباد و توسعهیافته باشیم.
لزوم نقشآفرینی جامعه مهندسی در توسعه جایگاه خراسان رضوی
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: انتظار میرود که جامعه مهندسان نقش پررنگ و تاثیرگذاری در توسعه استان و ارتقای جایگاه این خطه در عرصه بینالملل ایفا کنند و امروزه کشور، به ویژه خراسان رضوی، نیازمند آثار ارزشمند مهندسی است.
غلامحسین مظفری افزود: باید بررسی کرد که چگونه می توان از ظرفیتهای خراسان رضوی برای توسعه آن بهره گرفت، آیا میتوان در خراسان رضوی یک شهر بزرگ فرودگاهی ایجاد کرد؟ بدون تردید جامعه مهندسی در تحقق این ایده نقش بزرگی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در رشتههای مختلف، مهندسانی توانمند با ظرفیتهای زیاد در خراسان رضوی داریم که میتوانند در تکمیل طرحهای نیمه تمام و ارتقای سطح کیفی و کمی بخشهای مختلف اقتصادی کوشا باشند.
استاندار خراسان رضوی از برگزاری همایش علمی کشورهای عضو اکو در حوزه نوآوری در خراسان رضوی خبر داد و گفت: این همایش بهعنوان یک فرصت مهم، نیازمند پیشتازی جامعه مهندسان استان است و دولت، برای موفقیت در چنین طرحهایی نیازمند حضور، مشارکت و تدبیر قشر مهندسان است.
رییس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاورهای و عمرانی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این همایش با اشاره به جایگاه مهندسی در تحقق توسعه پایدار گفت: بررسی ابعاد گوناگون توسعه پایدار، فراتر از مفهوم صرف ساختوساز و معطوف به ترسیم آیندهای متعادل و مسوولانه برای کشور، یکی از رسالتهای تشکلهای حوزه مهندسی است.
محسن خندان افزود: مصمم هستیم تا بخشی از حوزه فکری و پیشرفت جامعه مهندسی کشور را به چالش بکشیم و زمینههای رشد و بالندگی این حوزه را بیش از پیش فراهم آوریم، مهندسان جوان در این مسیر دارای افکار بلند و سازندهای هستند و امیدواریم که در مسیرهای پرچالشی که کشور با آن مواجه است با رویکردی سازنده و مبتنی بر دانش، آیندهای روشن را رقم بزنند.
در پایان این همایش از واحدهای نمونه فنی و مهندسی، دانشجویان برتر، طرحهای علمی و پژوهشی برجسته و پیشکسوتان عرصه مهندسی و نامآوران این حوزه تجلیل شد.