plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۴۱۶۹۸
در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

بقایی: بی‌کیفرمانی مهمترین علت جری‌تر شدن رژیم صهیونیستی است

تفسیر نامناسبی از خویشتنداری ایران در مراحل قبلی شد
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: تمام رایزنی‌هایی که در هفته‌های اخیر از سوی وزیر خارجه انجام شد بر تمرکز فوری جنایات در غزه و لبنان، بسیج جامعه جهانی برای کمک به آوارگان و تلاش برای پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی بود، چرا که معتقدیم بی‌کیفرمانی مهمترین علت جری‌تر شدن این رژیم است.
بقایی: بی‌کیفرمانی مهمترین علت جری‌تر شدن رژیم صهیونیستی است
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، اسماعیل بقایی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اظهارداشت: مهمترین اتفاق هفته اخیر در بامداد شنبه بود که رژیم صهیونیستی مرتکب خطای محاسباتی شد و دفاع غیرتمندانه نیروهای مسلح ایران را شاهد بودیم که نقطه عطفی برای ایران اسلامی بود.

وی گفت: در این یک هفته دستگاه دیپلماسی فعالانه اقدامات خود را پیگیری کرد و وزیر خارجه به کویت و بحرین سفر کرد و پس از آن هم در اجلاس سران بریکس حاضر شد که اولین حضور ایران پس از عضویت کامل بود که رایزنی‌ها و دیدارهای خوبی انجام شد.

بقایی افزود: روز تأسیس سازمان ملل فرصت خوبی است و برای تامل در اینکه این سازمان در چه وضعیتی قرار دارد، اینکه سازمان ملل متحد در یکسال تجاوزات گسترده در غزه و لبنان در معرض بی اعتبار شدن قرار گرفته است و وضعیت آن نیز برعهده حامیان رژیم صهیونیستی و به خصوص آمریکا هست که مانع از هرگونه اقدام عملی از سوی شورای امنیت شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: نسل کشی فقط در غزه نیست بلکه در کرانه باختری هم انواع مختلف جنایات را شاهد هستیم. در ۲۴ ساعت اخیر ۱۵۰ نفر از شهروندان فلسطینی به شهادت رسیدند و در این میان ۳ خبرنگار نیز توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و تعداد شهدای خبرنگار بیش از ۱۸۰ نفر شده است.

وی در خصوص بیانات اخیر رهبری انقلاب و وظیفه وزارت امور خارجه در این ارتباط گفت: وزارت خارجه به عنوان متولی اقدامات دیپلماتیک ایران از ابتدای تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه مجموعه گسترده‌ای از اقدامات را انجام داده است. اولین کنفرانس سران کشورهای اسلامی به پیشنهاد ایران برگزار شد و برخی دیگر از جلسات در سطوح مختلف هم نیز با پیشنهاد ایران بود. دستگاه دیپلماسی در ایجاد بسیج جهانی علیه نسل کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین از تمام توان و ظرفیت‌های خودش استفاده کرده است و این روند ادامه دارد.

بقایی تصریح کرد: تمام رایزنی‌هایی که در هفته‌های اخیر از سوی وزیر خارجه انجام شد بر تمرکز فوری جنایات در غزه و لبنان، بسیج جامعه حهانی برای کمک به آوارگان و تلاش برای پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی بود، چرا که معتقدیم بی کیفرمانی مهمترین علت جری‌تر شدن این رژیم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نشست آتش بس در دوحه گفت: آتش بس واژه دقیقی نیست چرا که زمانی باید این واژه را به کار برد که بین دو طرف جنگی در گرفته باشد و در این مساله یکطرف مشغول نسل کشی است. در خصوص ضرورت توقف نسل کشی و جنایات در غزه و لبنان ما از هر ابتکاری استقبال کرده‌ایم ولی طرف‌های حاضر در نشست دوحه نشان دادند که عزم و اراده لازم را ندارند.

نیروهای نظامی و امنیتی ایران مشغول رصد دائمی تحرکات رژیم صهیونیستی هستند

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی و میدان تکمیل کننده‌ هم هستند ادامه داد:  واکنش هایی که به تجاوزات رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد نشان می‌دهد که واکنش‌های گسترده‌ای از منطقه نسبت به تجاوزات رژیم صهیونسیتی صورت گرفته و منطقه به این نتیجه رسیده که باید در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی موضع گیری داشته باشند؛ معتقدیم دیپلماسی می‌تواند کماکان راهی برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: یکی از محصولات رایزنی‌های دیپلماتیک هفته‌های اخیر ما رسیدن به این نتیجه بود که همه کشورها باید اوضاع را رصد کنند و در صورت ضرورت، وضعیت نامناسب را به اطلاع هم برسانند و دوم اینکه نیروهای نظامی و امنیتی ما مشغول رصد دائمی از تحرکات رژیم صهیونیستی هستند.

بقایی افزود: در حوزه دیپلماسی پیام‌ها همواره در حال رو بدل شدن است و برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ایران از حق خودش در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد و این حقی است که طبق حقوق بین الملل وجود دارد؛ فارغ از صحبت‌هایی که رد و بدل می‌شود در پاسخ خودمان قاطع و جدی هستیم.

وی تصریح کرد: موضع ما در قبال سلاح‌های کشتار جمعی روشن است، ما هم بر اساس فتوای عالی‌ترین مقام سیاسی کشور و هم بر اساس ارزیابی‌های منطقی به هیچ عنوان قائل به نظامی شدن برنامه هسته‌ای نیستیم.

ریشه مشکلات منطقه رژیم صهیونیستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص نتایج موج گسترده محکومیت‌ها توسط کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای تصریح کرد: این موج محکومیت‌ها نشان دهنده اجماع کشورهای منطقه است و نشان می‌دهد کشورهای منطقه به این جمع بندی رسیدند که مشکل و ریشه اصلی ناامنی در منطقه اشغالگری هشتاد ساله رژیم صهیونیستی است؛ آنها نگران گسترش تنش و جنگ در منطقه هستند و مخاطب این وضعیت نیز حامیان رژیم صهیونیستی هستند که مانع از هرگونه اقدام از سوی سازمان‌های بین المللی و شورای امنیت علیه جنایات رژیم صهیونیستی شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از همه کشورهای منطقه این اطمینان مهم را دریافت کردیم که فضای هوایی و سرزمینی هیچ کشوری برای اقدامات ایذایی در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد و این امر یک وظیفه حقوقی و طبیعی کشورها است که هیچ کشوری خاک خودش را برای تجاوز به کشور دیگری در اختیار طرف ثالثی قرار ندهد. ما مطمئن هستیم که هیچ کشور همسایه‌ای خاکش را در اختیار متجاوز قرار نداده است و دولت عراق هم حتما خودش را متعهد به واکنش و اعتراض به سواستفاده از خاکش به سازمان ملل میداند تا از تکرار جنایات جلوگیری کند. رژیم صهیونیستی هیچ حد و مرزی را برای تجاوزات خودش قائل نیست.

وی ادامه داد: سفر وزیر خارجه به مصر با اولویت پیگیری مسائل و تحولات منطقه‌ای بود اما موضوعات دوجانبه هم مطرح شد. موضوع ادامه گفت‌وگوها میان ایران و مصر برای برقراری روابط دوجانبه در دستورکار دو طرف در ملاقات‌های اخیر در کازان روسیه هم بوده است.

بقایی تصریح کرد: تروریسم در جنوب شرق آسیا سال‌هاست که سه کشور ایران، افعانستان و پاکستان را آزار می‌دهد. ایران و پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری دارند و هر دوکشور بر ضرورت تقویت همکاری‌های امنیتی تاکید داریم و توافق‌نامه امنیتی میان دو طرف وجود دارد و در روزهای اخیر هم در پارلمان پاکستان تصویب شد. رایزنی‌های ما در چند سطح با طرف پاکستانی ادامه دارد و هر دو طرف هم مبارزه با تروریسم را وظیفه خود می‌دانیم.

دلیل جری شدن رژیم صهیونیستی حمایت‌های بی حد و مرز آمریکا است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رویکرد آمریکا همیشه مشخص بوده و دلیل عمده جری شدن رژیم صهیونیستی حمایت های بی حد و مرز آمریکا است و دولتمردان آمریکایی باید با توقف حمایت‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و سیاسی از رژیم صهیونیستی، این رژیم را متوقف کنند.

وی ادامه داد: تاریخ دقیقی برای امضای سند همکاری ایران و روسیه توسط سران مشخص نشده است.

تفسیر نامناسب دشمن از خویشتنداری ایران در مراحل قبلی درگیری

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برکیس ظرفیت‌های زیادی ایجاد کرده و مصوبات طولانی را در زمینه‌های مختلف داشته است. بریکس در مرحله تکامل خودش است و شرکایی دارد که در حال افزایش است و هر کدام از آنها توانمدی‌ها و ظرفیت‌های جدیدی را به این ائتلاف اضافه می‌کنند و ما نیز از این ظرفیت حداکثر استفاده را خواهیم داشت. در خصوص اف ای تی اف نیز وزارت خارجه گزارشات خودش را ارائه داده و به همراه دیگر دستگاه‌های ذی صلاح در حال پیگیری موضوع است. 

وی گفت: رژیم صهیونیستی باید تجاوز خود را متوقف کند و ما هم در برهه‌هایی خویشتنداری کردیم برای خیر مهمتر، صلح و ثبات منطقه، اما متاسفانه تفسیر نامناسبی از خویشتنداری ایران در مراحل قبلی شد. حامیان رژیم صهیونیستی باید آنها را متوقف کنند.

بقایی تصریح کرد: در خصوص بریکس باید گفت کشورهایی عضو کشورهایی هستند که مواضع مستقل‌تری را در رابطه با تحولات جهانی دنبال می‌کنند. ائتلاف بریکس در حوزه‌های مختلف ورود دارد و هدفش نیز ارتقای صلح، ثبات و امنیت در عرصه جهانی است. این همان وظیفه سازمان ملل است که تحت تاثیر برخی قدرت‌ها از جمله آمریکا ناتوان از انجام وظیفه خود بوده است. ما رابطه خود را با کشورهای اروپایی به جز یکی دو کشوری که با آنها مشکل داریم ادامه می‌دهیم.

برگزاری جلسه شورای امنیت بنا به درخواست دوستان ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بعدازظهر امروز دوشنبه جلسه شورای امنیت بنا به درخواست دوستان ما الجزایر، روسیه و چین برگزار خواهد شد و جلسه مهمی نیز خواهد بود و انتظار می‌رود این شورا بر اساس فصل هفتم عمل کند. شورای امنیت باید موضع قاطع و محکمی داشته باشد. در خصوص سایر پیگیری‌ها نیز دستگاه دیپلماسی تمام ابزارها و ظرفیت‌ها را بررسی و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا جنگنده ای وارد حریم هوایی ایران شده است یا خیر قاطعانه پاسخ داد: خیر.

بقایی افزود: موضوع مهاجرین یک مساله چند لایه‌ای است، یک بخش از آن مرتبط با اقدامات روزمره آن است و یک بخش هم به چگونگی رفتار با کلیت این موضوع است. در وزارت کشور و دیگر دستگاه‌های ذی صلاح این مساله در حال بررسی است و ما نیز نقطه نظرات خود را اعلام کرده‌ایم.

مردم و نیروهای  مسلح ما ترسی از جنگ ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما دیروز و امروز از اهداف آمریکا مطلع نشدیم بلکه سالهاست از آن مطلع هستیم که تضعیف ساختار و توانمندی نظامی ایران را دنبال می‌کنند و البته که اجازه این کار را نخواهیم داد. برنامه موشکی و هسته‌ای جزو لاینفک برنامه‌های ما هست. تنها موجودیتی که در قرن بیست و یکم در مقابل دوربین‌هایک روند نسل کشی را ثبت کرد رژیم صهیونیستی است و این مسأله را هیچ گاه تاریخ فراموش نمی‌کند. در ارزیابی تحولات میدان باید گفت اگر قدرت تخریب، جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی را به عنوان نشانه پیروزی ببینیم باید گفت بله پیروز هستد، ولی آیا جامعه جهانی و وجدان بشری این مساله را می‌پذیرند؟

وی گفت: ایران هیچ گاه دنبال جنگ نبوده ولی در دفاع از خود هم تردیدی نخواهیم داشت. نگران گسترش جنگ هستیم چرا که خود را مسئول می‌دانیم چرا که بازیگری با سابقه چندین قرن در منطقه آنقدر مسؤولیت شناس هست که ازهیچ تلاشی برای جلوگیری از گسترش جنگ دریغ نکند. مردم و نیروهای  مسلح ما ترسی از جنگ ندارند و این مساله را در جنگ هشت ساله هم نشان دادیم.

ابتکار ایران برای درخواست تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

بقایی تصریح کرد: ابتکاری اخیرا از سوی ایران مطرح شده و درخواست تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را ارائه کردیم و امیدواریم همه کشورها به این کارزار بپیوندد تا این رژیم نتواند از تسلیحات اهدایی از سوی کشورهای غربی در غزه و لبنان استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: معتقدیم که دلیل و ریشه هرآنچه که در یکسال اخیر در دریای سرخ و در دیگر تحولات منطقه اتفاق افتاد به نشانه حمایت از مردم غزه، نتیجه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است که در حال استمرار نیز هست. توقف جنایات در غزه و لبنان می‌تواند به خیلی از تنش های موجود پایان داد و باید اتفاق بیافتد.

وی گفت: اظهارات مقامات آمریکایی به نوعی رقابت میان جریانات مختلف آمریکا برای راضی نگه داشتن رژیم صهیونیستی و یکی از دلایل جری‌تر شدن این رژیم است. 

بقایی در پایان خاطرنشان کرد: خیلی از کشورها باتوجه به رفتارهای رژیم صهیونیستی در یکسال اخیر معتقدند که صلاحیت عضویت در سازمان ملل را ندارد. رژیمی که دبیرکل سازمان ملل را عنصر نامطلوب می‌داند و سفیر آن منشور ملل متحد را پاره می‌کند، نخست وزیر آن از تریبون این سازمان برای تهدید و ارعاب استفاده می‌کند صلاحیت لازم برای عضویت در سازمان ملل را ندارد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما