plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۴۰۸۵۳

یک پزشک لبنانی: از حجم و شدت آسیب‌های چشمی انفجار پیجرها در شوک هستیم

به گفته دکتر الیاس جراده که علاوه بر حرفه پزشکی، به عنوان قانون‌گذاری اطلاح‌طلب نیز در پارلمان لبنان عضویت دارد، اکثر مجروحانی که او آنها را در بیمارستان تخصصی چشم بیروت معاینه کرده جوانانی بوده‌اند که آسیب قابل توجهی به یک یا هر دو چشم آنها وارد آمده است.
یک پزشک لبنانی: از حجم و شدت آسیب‌های چشمی انفجار پیجرها در شوک هستیم
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، انفجار هفته گذشته پیجر‌ها و دستگاه‌های بی‌سیم ارتباطی در سراسر لبنان که بسیاری آن‌را اقدامی خرابکارانه و جنایتکارانه از سوی رژیم صهیونیستی عنوان کردند علاوه بر ده‌ها کشته، هزاران مجروح بر جای گذاشته است که مداوا برای بهبود آنان همچنان ادامه دارد.

آسوشیتدپرس در گزارشی به تلاش شبانه‌روزی یک چشم پزشک لبنانی به نام الیاس جراده پرداخته که هر روز شمار زیادی از مصدومان این حادثه برای درمان جراحات چشمی ناشی از انفجار به او مراجعه می‌کنند.

او از هفته گذشته به نحوی شبانه‌روزی کار کرده که شمار عمل‌های چشم در بیمارستان‌های مختلف لبنان از دستش خارج شده است.

دکتر جراده تنها با دو ساعت خواب بین عمل‌های جراحی خود را سرپا نگه داشته و تاکنون موفق به بازگرداندن بینانیی برخی از مجروحان شده است؛ این در حالیست که بسیاری دیگر از مجروحان به رغم عمل‌های متعدد دیگر هرگز قادر به دیدن نخواهند بود.

او در یکی از بیمارستان‌های بیروت در حالی که تلاش می‌کند جلوی اشک‌های خود را بگیرد به آسوشیتدپرس می‌گوید: «آنچه اتفاق افتاد بی شک بسیار غم‌انگیز است، به خصوص وقتی شاهد آن هستید که شماری زیادی از افراد به دلیل آسیب‌های چشمی همزمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند و اکثر آنها را مردان جوان و همچنین کودکان و زنان جوان تشکیل می‌دهند.»

در پی انفجار همزمان هزاران دستگاه ارتباطی در لبنان طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، بیمارستان‌ها و پزشکان لبنانی به طور گسترده برای درمان آسیب‌دیدگان بسیج شدند.

این انفجارها دست کم ۳۹ شهید بر جای گذاشت و حدود ۳ هزار نفر را مجروح کرد که برخی از آنها با معلولیت‌هایی غیرقابل درمان روبرو شدند.

به طور کلی اعتقاد بر این است که رژیم صهیونیستی پشت این حمله قرار داشته است، اگر چه این رژیم از تایید یا تکذیب دخالت خود در چنین حملاتی معمولا خودداری می‌کند.

اگر چه به نظر می‌رسد که هدف اصلی انفجارها آسیب رساندن به اعضای جنبش شبه‌نظامی حزب‌الله بوده است، اما بسیاری از قربانیان آن‌را غیرنظامی تشکیل می‌دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بسیاری از مجروحان این حملات از ناحیه دست، صورت و چشم آسیب دیده‌اند، زیرا دستگاه‌ها‌ی ارتباطی پیش از انفجار پیامی دریافت کرده و دارندگان آنها هنگام انفجار در حال نگاه کردن به صفحه نمایش یا گوش کردن به پیام بودند.

یک مجروح انفجارهای لبنان که از ناحیه دو چشم دچار آسیب شده است

بنا به این گزارش، مقامات لبنانی هنوز تعداد دقیق افرادی که بینایی و چشمان خود را در این حملات از دست داده‌اند، اعلام نکرده‌اند.

چشم‌ پزشکان مجرب و سخت‌کوش لبنانی که با پیامدهای چندین جنگ، ناآرامی‌های داخلی و انفجارها سروکار داشته‌اند، می‌گویند که هرگز چنین شرایطی را تجربه نکرده‌اند.

به گفته دکتر الیاس جراده که علاوه بر حرفه پزشکی، به عنوان قانون‌گذاری اطلاح‌طلب نیز در پارلمان لبنان عضویت دارد، اکثر بیمارانی که او آنها را در بیمارستان تخصصی چشم بیروت معاینه کرده جوانانی بوده‌اند که آسیب قابل توجهی به یک یا هر دو چشم آنها وارد آمده است.

این چشم‌پزشک و جراح لبنانی می‌گوید که در چشم‌های برخی از این آسیب‌دیدگان ترکش‌های پلاستیکی و فلزی پیدا کرده است.

چهار سال پیش انفجار صدها تن نیترات آمونیوم که به طور ناایمن در یک انبار بندری ذخیره شده بود، بیش از ۲۰۰ کشته و ۶ هزار مجروح به جا گذاشت.

دکتر جراده از جمله پزشکانی بود که درآن زمان به درمان مجروحان انفجار یاد شده در بندر بیروت شتافت اما تجربه او در درمان آسیب‌دیدگان انفجار‌های پیجرها و رادیو بی‌سیم‌های حزب‌الله به دلیل حجم زیاد افرادی که متحمل جراحات چشمی شده‌اند، بسیار متفاوت است.

او در این خصوص می‌گوید: «به نظر من، مهار شوک پس از انفجار بندر بیروت به ۴۸ ساعت زمان نیاز داشت در حالی که اکنون هنوز به دوره مهار شوک نرسیده‌ایم.» یورو

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما