plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۴۰۵۸۰

استقبال طالبان از آغاز ساخت خط لوله تاپی

وزیر مرزها و قبایل اداره طالبان در افغانستان از راه اندازی پروژه ساخت خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) استقبال کرده و آن را یک دستاورد بزرگ عنوان کرد.
استقبال طالبان از آغاز ساخت خط لوله تاپی
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، نورالله نوری، وزیر مرزها و قبایل اداره طالبان در افغانستان در نشستی در کابل اظهارداشت: آغاز ساخت بخش افغانستان از پروژه خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) یک دستاورد بزرگ برای کشور است.

او ضمن استقبال از راه اندازی این پروژه استقبال کرد، گفت که این خط لوله در رونق اقتصادی افغانستان و منطقه مهم خواهد بود.

در همین حال، برخی از شرکت کنندگان در این نشست گفتند که تاپی می‌تواند برای بسیاری شغل ایجاد کند و در دراز مدت به کاهش فقر کمک می‌کند.

یکی از شرکت کنندگان گفت: این پروژه بزرگ اعتماد بین کشورها را تقویت و نقش زیادی در ارتقای امنیت منطقه ایفا خواهد کرد، زیرا منافع اقتصادی مشترک ایجاد می شود و طبیعتا کشورها تلاش می‌کنند تا این پروژه را با موفقیت انجام دهند.

گفته می‌شود پروژه تاپی پروژه بزرگی است که در نهایت سالانه میلیون‌ها دلار برای افغانستان به ارمغان می آورد.

این خط لوله از میدان گاز گال‌ کینیش در ترکمنستان آغاز و با عبور از بزرگراه هرات-کندهار افغانستان و سپس از طریق کویته و مولتان در پاکستان به شهر «فازیلکا» در هند متصل می‌شود.

تأمین مالی خط لوله گاز «تاپی» به طول 1814 کیلومتر؛ شامل 214 کیلومتر آن در ترکمنستان، 774 کیلومتر در افغانستان و 826 کیلومتر در پاکستان توسط بانک آسیا صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما