plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۰۴۶۶

سازمان ملل: قحطی در غزه شدید‌ترین موج گرسنگی در تاریخ است

سازمان ملل در گزارشی درباره تشدید بحران گرسنگی در جهان هشدار داد میلیون‌ها انسان در سراسر جهان از فقدان امنیت غذایی رنج می‌برند.
سازمان ملل: قحطی در غزه شدید‌ترین موج گرسنگی در تاریخ است
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، در این گزارش آمده است درگیری‌ها و تغییرات آب‌و‌هوایی باعث افزایش آمار گرسنگی به‌خصوص در مناطقی مثل سودان و باریکه غزه شده است.

به‌دنبال انتشار این گزارش سه تن از مسولان سازمان ملل متحد در تماس ویدیویی با خبرنگاران در نیویورک، از به روزرسانی گزارش نیم سالانه سازمان ملل درباره بحران‌های غذایی در سال ٢٠٢٤ تا اواخر آگوست همین سال خبر دادند.

مقامات سازمان ملل در این تماس ویدیویی بر نیاز شدید به افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه تامین نیاز‌های انسانی و تلاش برای حل علل و عوامل اصلی بحران غذایی نظیر جنگ‌ها و تغییرات آب‌و‌هوایی تاکید کردند.

"ماکسسیمو تروریو" کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو) این تماس، تصویری کلی از نتایج اصلی این گزارش را ارائه کرد.

توریرو گفت تشدید درگیری در غزه و سودان و خشکسالی ناشی از پدیده ال نینو و افزایش قیمت مواد غذایی محلی در ١٨ کشور باعث افزایش آمار گرسنگی و فقدان شدید امنیت غذایی در مقایسه با سال گذشته است.

در این گزارش تصریح شده است تعداد کسانی که با فاجعه فقدان امنیت غذایی رو‌به‌رو هستند در ۵ کشور و منطقه در سال ٢٠٢٣، ٧٠۵ هزار نفر بوده‌اند اما این آمار در سال ٢٠٢٤ در ٤ کشور و منطقه به ١. ٩ میلیون نفر افزایش یافته است.

شایان ذکر است که امنیت غذایی در ۵ سطح درجه‌بندی شده است و سطح "بحران" یا فقدان امنیت غذایی شدید، سطح سوم این درجه‌بندی است. سطح چهارم، سطح اضطرار است و بلاخره سطح پنجم، فاجعه یا گرسنگی است.

غزه در شدید‌ترین پدیده گرسنگی در طول تاریخ

توریرو درباره اوضاع غزه گفت حدود ٢. ٢ میلیون نفر در غزه همچنان در وضعیت نیاز شدید به غذا و کمک قرار دارند و از این‌رو این منطقه همچنان در شدید‌ترین بحران غذایی در تاریخ گزارش‌سازمان ملل قرار دارد.

این بحران اکنون شدید‌تر شده است و حدود نیمی از جمعیت این منطقه از مارس تا آوریل با این بحران دست‌به‌گریبان هستند حال انکه در مدت زمان مشابه در سال ٢٠٢٣ این آمار، یک چهارم جمعیت منطقه بود.

پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش این آمار به ٢٢ درصد جمعیت یعنی حدود ٤٩۵ هزار نفر در مدت زمان ژوئن تا سپتامبر ٢٠٢٤ است. طبق این گزارش به رغم خطر‌های موجود، هنوز شواهد موجود، شیوع پدیده گرسنگی را تایید نکرده‌اند.

گرسنگی در اردوگاه زمزم

توریرو درباره سودان هم گفت گرسنگی در اردوگاه آوارگان زمزم نزدیک شهر فاشر در ایالت شمال دارفور ادامه‌دارد و پیش‌بینی می‌شود تا اکتبر آینده ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد که مناطق دیگری در سراسر خاک سودان هم به دلیل ادامه خشونت و محدودیت کمک‌های بشردوستانه، در معرض خطر گرسنگی قرار‌گرفته‌اند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما