plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۳۹۳۳۹

وزیر مجارستان در امور اروپا: تامین امنیت اروپا بدون تعامل با روسیه ممکن نیست

یانوش بوکا، وزیر مجارستان برای امور اتحادیه اروپا، در گفتگو با یورونیوز تاکید کرد که اروپا برای محافظت از خود باید «نوعی رابطه» با مسکو را حفظ کند.
وزیر مجارستان در امور اروپا: تامین امنیت اروپا بدون تعامل با روسیه ممکن نیست
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، او در جریان این مصاحبه گفت: «اگر مایلیم یک چهارچوب امنیتی پایدار برای دهه‌های آینده داشته باشیم، باید به نحوی روابطی را میان این اتحادیه و روسیه طراحی کنیم.»

این گفتگو پس از آن انجام شد که جمعه گذشته ویکتور اوربان (که اکنون ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد) سفری غیرمنتظره به مسکو انجام داد و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

اگرچه اوربان این سفرش را اقدامی در راستای «ابتکار صلح اوکراین» توصیف می‌کرد، اما با این کار انتقاد گسترده رهبران اتحادیه اروپا را برانگیخت و حتی بحث‌هایی درباره سلب ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا از مجارستان مطرح شد.

اوربان علاوه بر مسکو، سفری نیز به کی‌یف داشت تا با ولودیمیر زلنسکی گفتگو کند.

یانوش بوکا در این مصاحبه گفت: «ما نیز مانند همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتقدیم که باید بطور کامل از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کنیم. من نیز در این موضوع تردیدی ندارم اما همزمان معتقدم که داشتن یک ساختار امنیتی پایدار، بدون تعامل با روسیه آنهم از طریق کانال‌های دیپلماتیک، امکان‌پذیر نیست.»

این سفر چند روز پس از آن انجام شد که بزرگترین بیمارستان کودکان شهر کی‌یف هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفت و دست‌کم ۲ کشته و بیش از ۵۰ زخمی از جمله در میان کودکان برجای گذاشت.

بوکا در پاسخ به این سوال که آیا دیدار اوربان با پوتین با توجه به جنایات همزمان کرملین در اوکراین، کار درستی بوده یا خیر گفت: «بمباران، وحشتناک است... من فکر می‌کنم تلفات انسانی و آسیب‌هایی که در این جنگ ایجاد شده، اهمیت ماموریت صلح نخست‌وزیر مجارستان را نشان می‌دهد.»

پس از این انتقادات گسترده، ویکتور اوربان در نامه‌ای خطاب به شارل میشل و دیگر رهبران اتحادیه اروپا، سفرش به مسکو را با توجه به تأثیر اقتصادی آن برای این اتحادیه، توجیه کرد و حتی مدعی شد که پوتین انتظار دارد که در ماههای پیش‌رو در طرف اوکراینی «یک فروپاشی سریع» روی دهد.

یانوش بوکا نیز به یورونیوز گفت که سفر نخست‌وزیر مجارستان برای ترغیب هر دو طرف این جنگ به آتش‌بس انجام شده بود؛ همچنین ارزیابی این موضوع که چگونه نهادهای اتحادیه اروپا می‌توانند از مسیر میانجی‌گری راهی برای خروج از این درگیری پیدا کنند.

او افزود: «بسیاری از کشورهای عضو معتقدند که همچنان می‌توانیم اهداف استراتژیکمان را از طریق ابزارهای نظامی در میدان نبرد محقق کنیم. قصد نخست‌وزیر مجارستان از این سفر، دریافت اطلاعات بیشتر و شفاف سازی‌هایی بود که می‌تواند به این بحث‌ها کمک کند.»

او همچنین گفت که ویکتور اوربان بطور محرمانه شارل میشل و رهبران اتحادیه اروپا را در جریان نتیجه سفر خود گذاشته است.

به گفته یانوش بوکا، مجارستان به چین (با توجه به کمک‌های پکن به مسکو برای دور زدن تحریم‌های غرب و تامین قطعات ممنوعه برای بخش نظامی روسیه) به عنوان یک بازیگر کلیدی در مذاکرات صلح آینده نگاه می‌کند و به همین دلیل به دنبال تعامل با مقامات آن کشور نیز بوده است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که اتحادیه اروپا پیش از این شرکت‌های چینی را به دلیل کمک به کرملین برای دستیابی به اقلام ممنوعه کشنده، تحریم کرده است.

وزیر مجارستان برای «امور اتحادیه اروپا» گفت که ویکتور اوربان آماده سخنرانی در پارلمان جدید اروپا است تا اولویت‌های خود را به عنوان رئیس شورای اتحادیه اروپا معرفی کند.

با این وجود اگرچه مرسوم بوده که رهبر کشوری که ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده می‌گیرد در اولین جلسه عمومی پارلمان در دوره ریاست خود صحبت کند، اما ویکتور اوربان برای جلسه افتتاحیه پارلمان اروپا در استراسبورگ که قرار است هفته آینده برگزار شود، دعوت نشده است.

دو منبع آگاه به یورونیوز گفتند که سخنرانی اوربان در پارلمان، در واکنش به سفر او به روسیه و تلاش‌های مستمرش در راه مسدود کردن کمک‌های اتحادیه اروپا به کی‌یف، لغو شده است.

با این وجود بوکا هرگونه احتمال مبنی بر لغو سخنرانی اوربان به دلایل سیاسی را رد کرد و مدعی شد که این سخنرانی تنها به تاخیر افتاده است.

او گفت: «من هیچ‌گونه پیچیدگی سیاسی نمی‌بینم. فکر می‌کنم کاملاً قابل درک است که در اولین جلسه پارلمان اروپا که قرار است دیگر مقامات و حتی رئیس کمیسیون اروپا انتخاب شود، دیگر وقتی برای این سخنرانی باقی نمی‌ماند. فقط موضوع برنامه‌ریزی مطرح است و معتقد نیستم که پارلمان اروپا علاقه‌ای به همکاری صمیمانه با نهادها در زمان ریاست دوره‌ای مجارستان ندارد.»

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما