plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۳۹۱۳۷
با دستور وزیر کشور

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

حضور فعال بیش از ۸۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم در فرآیند اجرایی انتخابات
فرآیند رأی گیری مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، دقایقی پیش با دستور رسمی وزیر کشور آغاز شد.
مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز از مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، فرآیند اخذ رأی مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، مقارن ساعت ۸ صبح امروز جمعه ( ۱۵ تیر ۱۴۰۳)، با دستور احمد وحیدی وزیر کشور آغاز شد.

پیش از این در مرحله اول، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم راه یافته بودند و امروز قرار است مردم شریف ایران برای انتخاب رئیس جمهور، از بین این دو نامزد، پای صندوق های رای حاضر شوند.

این فرایند تا ساعت ۱۸ بعد از ظهر امروز ادامه خواهد داشت و این زمان می تواند با تشخیص وزیر کشور تمدید شود.

مرحله دوم فرآیند رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را صدها خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از رسانه های داخلی و خارجی، در محل ستاد انتخابات کشور پوشش می دهند.

مدارک لازم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، برخلاف انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که رای گیری با ۵ مدرک قابل انجام بود، در این انتخابات تنها شناسنامه و کارت ملی در اخذ رای قابل پذیرش است و در صدها شعبه اخذ رای خارج از کشور نیز رای گیری با گذرنامه معتبر نیز قابل انجام است.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور پیشتر گفته بود «در این انتخابات با توجه به محدودیت های که در قانون انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، رای گیری تنها با تعرفه های کاغذی انجام خواهد شد و همچنین در این دوره، احراز هویت به روال گذشته، الکترونیکی است.»

وی تاکید کرد، از نکات مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری در چهار راهبرد اصلی ایشان در خصوص انتخابات، بحث سلامت انتخابات است و نکته مهم اینجاست که با توجه به حضور بین ۵ تا ۷ نفر اعضای اجرایی در شعب اخذ رای، نمایندگان فرماندار، هیئت نظارت، مامورین فراجا و نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و تمهیدات لازم برای مراحل اخذ و ثبت رای ، سلامت انتخابات در بالاترین میزان خواهد بود.

همچنین براساس اطلاعیه صادره از سوی ستاد انتخابات کشور، اعلام شد در راستای نظارت حداکثری، نامزدهای انتخابات می توانند در هر شعبه و همچنین ستاد انتخابات کشور یک نماینده داشته باشند و در فرایند شمارش آرا نیز می توانند حضور یابند.

این نمایندگان توسط نامزد مربوطه یا نماینده تام الاختیار ایشان از میان افراد داوطلب معرفی می شوند و می توانند تا پایان اخذ رای و شمارش و تنظیم صورت جلسات بدون دخالت در امور اجرایی و نظارت در محل های مذکور حضور داشته باشند و ممانعت از حضور آنها ممنوع بوده و جرم محسوب می شود.

ستاد انتخابات کشور تاکید کرده است: کارت های صادر شده برای نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مرحله دوم انتخابات مذکور نیز معتبر است.

به استناد ماده " ۳۳ " قانون انتخابات ریاست جمهوری، خرید و فروش آراء، تهدید و تطمیع ، رای دادن با مدارک هویتی جعلی و اخلال در امر انتخابات جرم است و هیات های اجرایی و نظارت موظفند در صورت دریافت گزارش در این خصوص مرتکبین را به مراجع قضایی معرفی نمایند.

برای برگزاری انتخابات امروز ، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم حضور فعال دارند که همگی آموزش های لازم را دیده اند.

تعداد کل شعب اخذ رای ۵۸ هزار و ۶۳۸ شعبه در داخل کشور است. همچنین این انتخابات، مانند دور قبل در همه شعبات خارج از کشور برگزار می شود.

همچنین هر یک از نامزدهای انتخابات می توانند دو نماینده مستقر در ستاد انتخابات کشور داشته باشند.

پس از شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد، وزارت کشور در اقدامی ضربتی و بدون فوت وقت در چارچوب مهلت و ضوابط اعلام شده قانونی، این انتخابات را در مهلت زمانی بسیار کوتاه به سرانجام رساند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما