plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۳۸۹۵۳

لاوروف:‌ جامعه جهانی خطر حمله به لبنان را به اسرائیل گوشزد کند

به دنبال تشدید تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و حزب‌الله، وزیر خارجه روسیه از جامعه بین‌المللی خواست رژیم اسرائیل را نسبت به اثرات مخرب کشاندن درگیری و جنگ به لبنان آگاه کنند.
لاوروف:‌ جامعه جهانی خطر حمله به لبنان را به اسرائیل گوشزد کند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه، امروز- چهارشنبه- در جریان دهمین اجلاس بین‌المللی "خوانش‌های پریماکوف" در مسکو، در اشاره درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه لبنان تاکید کرد: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که اسرائیل را نسبت به اثرات مخرب کشاندن درگیری و جنگ به لبنان آگاه کنند.

لاوروف گفت: خطر گسترش درگیری به لبنان وجود دارد و جامعه جهانی باید به رویکرد فاجعه‌بار اسرائیل اعتراف کند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: واشنگتن از این بهانه استفاده می‌کند که هیچ طرف فلسطینی برای مذاکره وجود ندارد و به همین دلیل است که ما برای دستیابی به وحدت میان گروه‌های فلسطینی تلاش کردیم.

وی با اشاره به ادامه کشتار غیرنظامیان فلسطینی گفت: روسیه امیدوار است که اسرائیل نظر اکثریت قاطع کشورها را در مورد وضعیت غزه بشنود.

لاوروف اظهارات مقام‌های اسرائیلی را مبنی بر اینکه در غزه غیرنظامی وجود ندارد و همه در آنجا از بدو تولد تروریست هستند، ترسناک خواند.

تنش‌های نظامی در جبهه شمالی پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت یک فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان شد،‌ بدتر شده است. حزب‌الله نیز با شلیک صدها موشک و پهپادهای انتحاری خود به سمت شمال فلسطین اشغالی به حمله رژیم صهیونیستی پاسخ متقابل داد.

سرگئی لاوروف در ادامه این نشست به رویایی آمریکا با مسکو اشاره کرد و گفت: تمایل آمریکا برای تحمیل شکست استراتژیک به روسیه نیز مطمئناً به شکست منجر می‌شود.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که نخبگان حاکم در آمریکا از شکست های متعدد سیاست خارجی و نظامی خود در سال های اخیر درس نگرفته اند.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشورهای اوراسیا با وجود همه تلاش‌هایی که از خارج این منطقه برای منحرف کردن آنها از مسیر توسعه زیرساخت‌های شان انجام می‌شود، از هر فرصتی برای اجرای پروژه‌های مؤثر استفاده خواهند کرد.

وی درباره پروژه‌های مشترک افزود: ما به همراه جمهوری خلق چین و هند تلاش می‌کنیم که کشورهای منطقه بتوانند از مزیت‌های رقابتی طبیعی، خدادادی و جغرافیایی خود به صورت فعالانه استفاده کنند و در این راستا به دنبال افزایش کارایی مسیر حمل و نقل از دریای شمالی هستیم.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: آنها (از خارج منطقه) سعی می‌کنند، ما را از این مسیر خارج و از راه دور با ما رقابت کنند.
وی در ادامه با پوزخند اظهار داشت: خب، زندگی همین است!

لاوروف با بیان اینکه هم‌اینک چندین ابتکار عمل در فضای اوراسیا وجود دارد، از اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و ابتکار چین "یک کمربند - یک راه" به عنوان سازوکارهای همکاری شاخص در این منطقه یاد کرد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری خلق چین، توافقنامه ای بین دولتی برای پیوند فرآیندهای توسعه امضا شده است و ما در تماس با پکن در مورد برنامه های توسعه اوراسیا فقط به این جنبه ها محدود نمی شویم.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اظهار داشت: تمایل بسیاری از کشورها در گذشته برای ایجاد برتری در جهان و تضمین تسلط نظامی – سیاسی بر دیگران، پیامدهای غم انگیزی برای آنها به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه جهان در حال گذار به دوره چندقطبی است، افزود: امروز روسیه همراه با همفکران خود از تکمیل فرآیند استعمارزدایی حمایت و در عین حال ابتکار راهبردی جدیدی را با هدف رهایی جهان در حال توسعه از مظاهر مدرن استعمار نو ترویج می کند.

تلاش برای از سرگیری جلسات روسیه، هند و چین

لاوروف در این نشست همچنین اعلام کرد که قصد دارد قالب ریک "RIC" (روسیه - هند - چین) و جلسات سه‌جانبه این کشورها را فعال کند.

وی ادامه داد:‌ این چارچوب همکاری، قالب مولد گروه بریکس کنونی بوده است.

دیپلمات ارشد روس تصریح کرد:‌ مقامات "ریک" خیلی وقت است که با یکدیگر در این چارچوب دیدار نداشته‌اند، اما به خاطر مسکو نبوده است؛ با این حال، برنامه‌هایی برای از سرگیری فعالیت این فرمت وجود دارد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اظهار داشت:‌ مسکو آماده گفت و گو با اروپا در صورت به رسمیت شناختن واقعیت های سرزمینی مندرج در قانون اساسی روسیه است.

وی اظهار داشت: پایان تبعیض علیه همه ساکنان روس‌زبان اوکراین و کنارگذاشتن حمایت از رویکرد نازیسم در این کشور است؛‌ این موضوعات همگی قابل دستیابی است.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواجهه غرب با مسکو طی سال‌های اخیر گفت:‌ واکنش ناکافی و تلخ غرب به اقدامات روسیه برای حفاظت از منافع مشروع خود، این درک را در جامعه جهانی تقویت کرده است که در نهایت هیچ کس از سلب مالکیت دارایی‌ها در غرب مصون نیست و هر زمان که کشورها قصد داشته باشند به دنبال کوچکترین استقلال عملی باشند، شاهد اقدامات گاوچران گونه غرب خواهند بود.

وی ادامه داد: اکنون فرضیه‌هایی که آمریکا و متحدانش دهه‌ها برای ترویج آن تلاش کردند، از جمله این‌که جهانی‌سازی یک رویکرد مشترک است و دلار ثروت مشترک است، از بین‌رفته‌اند و دیگر اعتباری ندارند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت:‌ همه سخنان غربی‌ها درباره رویکردها و ثروت‌های مشترک، یک شبه قربانی اقدامات ضدروسی آنها شد؛ اما باید توجه داشت، هر کشوری، می‌تواند قربانی بعدی غرب باشد.

وی افزود: غربی‌ها می‌خواهند روسیه را تنبیه کنند تا از این الگو برای ترساندن همه کشورهایی که سیاست خارجی مستقلی را دنبال می‌کنند یا می‌خواهند دنبال کنند و منافع ملی را در اولویت قرار می‌دهند و به خواسته‌های پایتخت‌های استعمارگران سابق توجهی ندارند، استفاده کنند؛ حال آنکه اقدامات غرب، نتیجه معکوس برای آنها به دنبال داشته است.

گام های جهانی برای کاهش وابستگی به غرب

لاوروف گفت:‌ اکثریت جهان به طور فزاینده و فعالانه وابستگی خود به ارزهای غربی را کاهش می دهند و گام های عملی در این راستا برمی دارند.

وی افزود: کریدورهای حمل و نقل جدید و سازوکارهایی برای تسویه حساب‌های مالی خارجی که توسط غرب کنترل نمی شود و نیز زنجیره تولید و فروش جایگزین در جهان در حال شکل‌گیری است.

این دیپلمات ارشد روس گفت: زیرساخت های همکاری در زمینه های آموزشی، فرهنگی و ورزشی نیز در حال ایجاد است، زیرا غرب تلاش کرده و می کوشد تا این عرصه‌ها را منحصراً تحت کنترل خود درآورد و از آنها برای منافع رویکرد استعمارگرایانه جدید خود استفاده کند.

دهمین دوره نشست بین‌المللی خوانش‌های پریماکوف روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئن (پنجم تیرماه ۱۴۰۳) در مسکو آغاز به کار کرد. بنا بر اعلام برگزارکنندگان، افزون بر ۴۰ مهمان خارجی از ۱۸ کشور جهان در دهمین دوره این نشست در مسکو گردهم آمده‌اند تا درباره موضوعات مختلف با محوریت "روسیه در پس زمینه تحولات جهان" گفت و گو کنند. العا لم 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما