plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۳۵۴۵
رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه مجلس:

تشکیل نظام صنفی خبرنگاری در دستور کار مجلس است

سلب شجاعت خبرنگار در فقدان امنیت شغلی
رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی با تاکید بر تشکیل نظام صنفی خبرنگاران، آن را حلقه وصل حاکمیت با اهالی رسانه دانست.
تشکیل نظام صنفی خبرنگاری در دستور کار مجلس است
به گزارش ایصال نیوز از خانه ملت، احمد مازنی به مناسبت هفدهم مرداد و روز خبرنگار با حضور در تحریریه خانه ملت، روز خبرنگار را تبریک گفت. این روز را تبریک گفت.

مازنی ضمن آرزوی علوّ درجات برای شهید صارمی، گفت: انتظار می‌رود خبرنگاران و اهالی رسانه به این شخصیت تاسی کرده و درباره زندگی این شهید و دیگر شهدای رسانه تحقیق و مطالعه کنند زیرا شهادت یک اتفاق و تصادف نیست و زندگی و آثار شهدا حتما می‌تواند برای ادامه کار مفید باشد.

اهالی رسانه بار احزاب را به دوش می‌کشند
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات اهالی رسانه در کشور را به دوش کشیدن بار احزابی دانست که وجود خارجی ندارند و توضیح داد: در کشور تعداد احزاب زیاد است ولی هنوز حزب را باور نکردیم؛ در نتیجه رسانه‌ها به جای آنکه مسئولیت روزنامه نگاری و رسانه‌ای خود را داشته باشند، مسئولیت احزاب را از جناح‌های مختلف به دوش می‌کشند.
وی ادامه داد: یکی از راه‌های اصلاح این وضعیت آن است که نظام انتخاباتی اصلاح و تبدیل به نظام حزبی شود.

نبود امنیت شغلی، شجاعت را از خبرنگار می‌گیرد
مازنی همچنین حرفه خبرنگاری را یکی از مظلوم‌ترین گروه‌های شغلی در دنیا دانست که مسئولیت آنها در ردیف گروه‌های شغلی سخت و زیان آور تعریف شده و تاکید کرد: باید ادراک درست از کار و نقش خبرنگار وجود داشته باشد و قوانین مترتب بر گروه‌های مشاغل سخت و زیان آور برای آنها به درستی اجرا شود.
وی همچنین با اشاره به لزوم توجه به امنیت و ثبات شغلی خبرنگاران گفت: نبود امنیت و ثبات شغلی باعث می‌شود خبرنگار آزادی و شجاعت لازم را برای بیان حقایق نداشته باشد و نتواند حرف دل مردم را بیان کند.
این عضو فراکسیون امید در ادامه از پایین بودن سطح حقوق خبرنگاران انتقاد کرد و گفت: دریافتی پایین، متناسب با شأن و منزلت خبرنگاران نیست.

خبرنگاران باید دارای نظام صنفی شوند
وی از دولت خواست کوتاهی‌های چند ده ساله خود در قبال اهالی رسانه را جبران کند و افزود: خبرنگاران باید دارای نظام صنفی شوند؛ به این معنا که قانونی برای حرفه خاصی تشکیل و تصویب شود که بر اساس آن، اعضای آن صنف در یک مجمع عمومی انتخابات داشته باشند، هیئت مدیره انتخاب کنند، بازرس و ناظر داشته باشند و مسائل مربوط به تخلفات آن صنف را مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهند و فردی بدون هماهنگی وارد آن صنف نشود.
مازنی که معتقد است نظام صنفی رابطه اهالی آن صنف با حاکمیت، دولت، قوه مقننه، قوه قضاییه و مردم را برقرار می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه برخی برداشت کردند که نظام صنفی خبرنگاری به دنبال مداخله حاکمیت است در حالی که تصویب قانون نظام صنفی برای هنرمندان و روزنامه‌نگاران از میزان مداخله حاکمیت کم می‌کند زیرا این نظام به کار آن صنف رسیدگی خواهد کرد.

تشکیل نظام صنفی خبرنگاری در دستور کار مجلس
وی تشکیل نظام صنفی خبرنگاری را نیازمند قانون مصوب مجلس دانست و افزود: دولت موظف به ارائه لایحه در این خصوص است ولی به دلیل تعلل آنها نهایتاً نمایندگان مجلس طرحی را در قالب نظام صنفی روزنامه‌نگاری ارائه دادند که اکنون در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد.
رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی ابراز امیدواری کرد تا پایان این دوره مجلس قانون تشکیل نظام صنفی خبرنگاری به سرانجام برسد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد گام بلندی در جهت سازماندهی و نظام‌مند کردن مسائل خبرنگاران برداشته خواهد شد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما