plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۳۳۲۰

آیا دنباله سفیدرنگ موتور هواپیماها بر تغییرات اقلیمی تاثیر دارد

دانشمندان بر این باور هستند که دنباله سفیدرنگی که موتور هواپیماهای جت هنگام پرواز از خود در آسمان بر جای می گذارند تغییرات اقلیمی را تشدید می کند. مخلوط هوای خروجی از موتور هواپیما در بردارنده بخار آب و چند گاز دیگر به همراه ذرات دوده و فلز است. وقتی این مخلوط از انتهای موتور خارج می‌شود، با هوای سرد ترکیب و بخار آب داخل آن متراکم و به قطرات آب تبدیل می‌شود. این قطرات نیز با قرار گرفتن در محیط سرد بیرون منجمد و به ذرات یخ تبدیل می‌شوند.
آیا دنباله سفیدرنگ موتور هواپیماها بر تغییرات اقلیمی تاثیر دارد
دانشمندان بر این باور هستند که دنباله سفیدرنگی که موتور هواپیماهای جت هنگام پرواز از خود در آسمان بر جای می گذارند تغییرات اقلیمی را تشدید می کند. نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد که با افزایش تعداد پرواز هواپیماها تا سال ۲۰۵۰ میلادی، تاثیر تغییرات آب و هوایی سه برابر خواهد شد.
بنا به این پژوهش که در نشریه «فیزیک و شیمی اتمسفری» (Atmospheric Chemistry and Physics) منتشر شده است تاثیر دنباله سفیدرنگ موتور هواپیماهای جت بر تغییرات اقلیمی از تاثیر دی اکسید کربن نیز بیشتر خواهد شد. دنباله سفیدرنگ موتور هواپیماهای جت در عمل با حفظ گرمایی که از سطح زمین به سمت بالا هدایت می شود به تغییرات اقلیمی دامن می زنند.
در این تحقیق دانشمندان از افزایش میزان سفرهای هوایی تا سال ۲۰۵۰ و همچنین افزایش تشکیل دنباله های سفیدرنگ در جریان پروازها به دلیل پیشرفت های فناوری، به عنوان عواملی یاد کرده اند که تاثیر صنعت هوانوردی بر تغییرات اقلیمی را افزایش می دهد. از تاثیر دنباله سفیدرنگ موتور هواپیماها بر گرمایش زمین در سال ۲۰۰۵ به عنوان عامل اصلی نقش آفرینی صنعت هوانوردی در تغییرات اقلیمی یاد شده بود. طبق تحقیق هایی که در آن زمان انجام شده بود صنعت هوانوردی عامل پنج درصد از تاثیراتی است که بشر بر اقلیم بر جای گذارده است.
هر چند بنا به این تحقیقات سهم کنونی صنعت هوانوردی در تغییرات اقلیمی از سهم خودروها و وسایل حمل و نقل زمینی کمتر است اما پیش بینی ها نشان می دهد که سهم هواپیماها در تغییرات اقلیمی با افزایش مسافرت های هوایی افزایش خواهد یافت.
منتقدان پژوهش منتشر شده در نشریه «فیزیک و شیمی اتمسفری» تاکید می کنند که پیش بینی های این تحقیق بیش از حد بدبینانه است. با این حال آنها نیز قبول دارند که سیاستگذاران باید برای مقابله با تاثیر دنباله سفیدرنگ موتور هواپیماها گام های بیشتری بردارند.
جالب است بدانید گاهی اوقات هواپیماها هیچ دنباله‌ای از خود به جای نمی‌گذارند یا دنباله آنها کوتاه است!
دلیل این امر بسیار ساده است: اگر در ارتفاع پروازی هواپیما، هوا خشک یا رطوبت کم باشد، دنباله تشکیل نخواهد شد. در واقع برای تشکیل دنباله، میزان رطوبت نسبی باید ۱۰۰ درصد یا بیشتر باشد. در هوای خشک، ذرات کریستالی یخ به محض تشکیل شدن، بخار شده و دیده نخواهند شد.
انتهای پیام/*
۲
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما