plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹
کد مطلب : ۲۸۲۴۷

کشته شدن دو نفر در پی سقوط دو موشک در لهستان

نشست اضطراری ناتو برای بررس این حادثه امروز برگزار می شود
در پی سقوط دو موشک روسی به یک روستای مرزی لهستان، دست کم دو شهروند لهستانی کشته شدند. در حالی که روسیه هرگونه مسئولیت خود را در این شلیک ادعایی رد کرده، کمیته امنیت ملی لهستان نشست اضطراری برگزار کرد و ناتو هشدار داد.
کشته شدن دو نفر در پی سقوط دو موشک در لهستان
به گزارش ایصال نیوز، منابع خبری شامگاه سه شنبه اعلام کرده‌اند که دو موشک به روستای لهستانی Przewodów در نزدیکی مرز اوکراین اصابت کرده است.

در پی این رویداد، رئیس جمهور لهستان نشست فوری شورای امنیت ملی این کشور را برگزار کرد.

منابع خبری غربی تلاش دارند که شلیک این موشک‌ها را به روسیه نسبت دهند و اینگونه وانمود کنند که روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو حمله کرده است.

«ماتئوس موراویتسکی» نخست وزیر لهستان نیز اعلام کرد: ورشو درباره لزوم فعال سازی ماده 4 پیمان واشنگتن مربوط به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بحث و تصمیم گیری خواهد کرد.

طبق ماده 4 منشور ناتو، هر گاه یک از اعضا احساس کند «تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیتش» به خطر افتاده است می‌تواند درخواست نشست مشورتی کند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک اما به نقل از منابعی گزارش داد که نشست اضطراری ناتو روز چهارشنبه 16 نوامبر در بروکسل برگزار خواهد شد.

دفتر ریاست جمهوری لهستان نیز اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به صورت تلفنی درباره حادثه اخیر صحبت کرده است.

براساس بیانیه ای که کاخ سفید در این زمینه منتشر کرده است، بایدن در طول تماس خود با «آندژی دودا»، بر تعهد قاطع واشنگتن به ناتو تاکید کرد.

بایدن ضمن حمایت قاطع از ورشو به لهستان پیشنهاد داد در روند تحقیقات درباره اصابت موشکها به خاک لهستان کمک کند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در حساب توئیتر خود نوشت، با رئیس جمهور لهستان گفتوگو کردم و حمایت کامل پاریس را از ورشو اعلام کردم.

ماکرون افزود: لهستان می تواند روی کمک فرانسه برای تحقیقات جاری حساب کند.
وزارت خارجه کانادا در همین زمینه اعلام کرد که تحولات را از نزدیک رصد می‌کند و با لهستان در ارتباط است.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که اعضای این اتحادیه در حاشیه نشست گروه 20 در بالی اندونزی درباره لهستان جلسه اضطراری برگزار خواهند کرد.

همزمان یک مقام ارشد اوکراینی گفته، این اقدام تروریستی روسیه اولین بار نیست و اگر به آن پاسخ داده نشود آخرین آن نخواهد بود.

رسانه های لهستانی مدعی هستند که موشکهای روسیه در خاک این کشور فرود آمده است. اما وزارت دفاع روسیه شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که گزارش رسانه‌ها و مقام‌های لهستانی درباره گمانه‌زنی در خصوص سقوط موشک‌ روسی در منطقه برزیودوف، اقدام تحریک‌آمیز متعمدانه با هدف تشدید تنش است.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما