plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
کد مطلب : ۱۷۸۳۸
در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت

ربیعی: در سد گتوند لحاف رُسی تعبیه می‌کنند و بعد از مدتی از بین می‌رود و آب شور می‌شود

شوری آب سد گتوند، کنترل شده است
سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران درباره -معضل- سد گتوند گفت: ایراداتی در زمان افتتاح آن وجود داشت؛ باید می‌گذاشتند تا لحاف بتنی در کف سد ساخته بشود تا از نفوذ نمک به آب سد جلوگیری شود اما به خاطر اصرار مسئولان بلندپایه وقت این کار انجام نشد و به جای لحاف بتنی، لحاف رُسی تعبیه میکنند که آن هم بعد از مدتی شسته شده و از بین می‌رود و آب سد، شور می‌شود.
ربیعی: در سد گتوند لحاف رُسی تعبیه می‌کنند و بعد از مدتی از بین می‌رود و آب شور می‌شود
به گزارش ایصال نیوز از دولت، دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود  که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت مکتوب برگزار شد اظهارداشت: سالهای اخیر را باید سالهای گذار و سالهای حیاتی خواند و توصیف کرد. تحمل سه سال تحریم و سه سال پُرفشار اقتصادی که در ماه‌های اخیر آثار حاد آن بر زندگی مردم مشهودتر شده است، پاندومی کرونا و ابهام در زمان پایان‌ یافتن ویروس کووید ۱۹ و ضرورت مبارزه بی‌امان ملی با آن، در کنار کم‌آبی و خشکسالی بی‌نظیر در ۵۰ سال اخیر و تاثیر آن بر آب و کشاورزی، ‌در مجموع باعث ایجاد فشاری کم‌نظیر بر جامعه شده است.‌

بزرگترین  قدرت اقتصادی و نظامی جهان با همه توان و ظرفیت خود، به اقتضاد در حال رشد ایران، حمله کرد. قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد.

همچنین در هفته‌های اخیر، موضوع تغییر دولت و انتقال قدرت را نیز در پیش‌ داریم. مجموعه این موارد ایجاب می‌کند تا ما بیش از هر دوره‌‌ای، با هوشمندی همگانی و همدلی ملی بتوانیم این دوره را پشت سر بگذاریم و بتوانیم فردایی بهتر را برای ایران ترسیم نماییم.

ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که احساس مقاومت و پایداری ایران، باید کماکان از سوی تحریم‌کنندگان درک بشود؛ برای همین نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریم‌گرها داد.

اپیدمی کرونا و خشکسالی نیز مساله ای جهانی است و همه کشورهایی که درگیری جدی با آن دارند،‌ با بحران مواجه‌‌اند؛ سالها است که آب، مولفه مهمی در امنیت جهانی محسوب می‌شود. در همین راستا، ما برای مبارزه با خشکشالی و کرونا نیز نیاز به همکاری و همیاری ملی داریم و در صورت بروز رفتار غیرهمدلانه، جامعه‌ دچار تنش خواهد شد.

دولت همه توان خود را تا آخرین ساعات کاری به کار خواهد گرفت تا دولتِ آینده بتواند با آرامش، ماه‌های آغازین فعالیت خود را شروع کند. در این میان همه ما ایرانیان، چه آنان که به رئیس‌جمهور منتخب رای داده‌اند و چه آنها که رای ‌نداده‌اند،‌ ضمن درک شرایط موجود و مشکلات تحمیل‌شده ناشی از تحریم و کرونا به ملت و دولت، به عنوان یک وظیفه ملی، باید همدلانه و با صبوری گام بردارند تا جامعه در آرامش از این مقطع عبور کند.

درباره کرونا، واکسن کرونا و تحریم

کماکان با امیدها و بیم های زیادی در مقابله با کرونا مواجه هستیم. لازمه موفقیت ما در مبارزه با ویروس کرونا ، رفتار معطوف به سلامت توسط همه آحاد جامعه، از سطح فرد تا نهادهای مختلف‌ و همچنین اجرای برنامه واکسیناسیون با گسترش تولید واکسن می‌باشد.

سیاست گذاری سلامت در این زمینه، چند عرصه دارد که اگر برنامه‌ریزی و حرکت همزمان در هر دو عرصه بطور توامان انجام بشود، موفق خواهد بود. «کنش معطوف به سلامت مردم و جامعه » و «برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی جامعه و «مبارزه با کرونا» سه عرصه مهم حوزه سلامت و مقابله با گسترش ویروس کووید ۱۹ است که در کنار سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی‌، می‌تواند موجب پیروزی در مبارزه با کرونا باشد.

در عرصه مقابله با ویروس و ایمن سازی مردم، دولت از ابتدا در یک برنامه‌ریزی دو جانبه که امروز صحت آن اثبات شده است، پیگیر واردات و تولید واکسن کرونا شد. در این مسیر، در مورد زمان ورود واکسن به کشور، ابهاماتی پیش آمده که لازم است توضیحی درباره‌اش ارائه کنیم. ما جزو کشورهای پیشگام در خرید واکسن بودیم که از کوواکس و کشورهای روسیه و چین و  هرجایی که امکان خرید واکسن وجود داشت، ‌برای خرید واکسن اقدام کردیم. بدون تردید، تحریم و عدم تبادل مالی بزرگترین مانع در دستیابی به واکسن بود. تا اینکه بالاخره تحریم‌گران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند. مشکل دیگر ما در حوزه خرید واکسن، ‌محدودیت کشورهای تولیدکننده و متاثرشدن برنامه‌ریزی‌های ما از سیاست‌های این کشورها بود.

بنابراین دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد و با وجود اینکه هیچ کشوری در دنیا شبیه ایران نیست که با موانع خرید واکسن مواجه شده باشد، اما تاکنون برغم همه مشکلاتی که مردم، بخشی از آنها را خبر دارند، واکسن وارد کشورمان شده و این روند در هفته‌های اخیر، سرعت بیشتری یافته است.

خوشبختانه ظرفیت شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فراتر از ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار دوز در روز رسيده است.

فعلا رکورد ۴۲۴ هزار واکسن در روز ثبت شده كه اميدواريم مردم عزيز بر اساس اطلاعيه هاي صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبت نام نمايند که بااین اتفاق در روزهای آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد كرد.

خوشبختانه فراهم و دسترسی فعلی به واکسن مطلوب هست چنانکه ما واکسن حتی برای دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون گروه های سنی اعلام شده از هم اکنون موجود هست و فراخوان  ثبت نام برای واکسیناسیون بیماری‌های زمینه ای و بیماران صعب العلاج و خاص که تاکنون واکسینه نشده اند نیز بزودی صادر خواهد شد.

شايان ذكر است طي روزهاي اخير اولين محموله واكسن آسترازنيكا توليدي ژاپن به كشور وارد شد و انشالله اگر مشکلی پیش نیاید با وعده ای که عزیزان در ژاپن دادن جمعه هم محموله دوم یعنی مجموعا دو میلیون و نهصد هزار دوز این واکسن تکمیل خواهد شد.

سبد ۱۰ میلیونی واکسن از چین نیز دو روز گذشته تکمیل شد.  امیدواریم در هفته هاي آتي برغم تاخیری که کواکس در ارسال واکسن برای کشورهای مختلف از جمله کشور ما داشته بتوانیم با توجه به پیش خریدی که انجام شده محموله های جدید واکسن کووکس رو دریافت کنیم و البته به موازات آن روز به روز و هفته به هفته تولید داخل افزایش پیدا خواهد کرد و باافزایش پلکانی تولید داخل ما انشالله در هفته های آتی هموطنان عزیزمان دغدغه کمتری خواهند داشت.

به نظر می‌رسد ریل گذاری برای برنامه واکسیناسیون عمومی انجام شده و با منظم شدن واردات و تولید داخلی، واکسیناسیون شهروندان در مدار خود بر اساس برنامه ومالی واکسیناسیون انجام خواهد شد.

اما مهمتر از همه اینها،‌ مساله خستگی مردم از رعایت پروتکل های بهداشتی است. هیچ کشوری در جهان بدون همکاری مردم ، توفیق نسبی در غلبه به کرونا بدست نیاورده است و کشور ما هم مستثنا از این واقعیت نیست. به عنوان مثال به پیشنهاد وزارت کشور و تایید قرارگاه مبارزه با کرونا، ‌تهران اخیرا ۶ روز تعطیل شد اما برغم هشدارهای متعدد، شاهد هجوم مردم برای سفر بودیم و همین عدم همکاری مردم، باعث کم‌اثرشدن این تصمیم شده است.

شرایط اپیدمی نشان می دهد بدون تلاش جمعی و رعایت پروتکل‌ها، قطعا زمان طولانی‌تری را باید برای غلبه بر یک بیماری، در نظر بگیریم و هزینه‌های بیشتری چه مالی و چه جانی باید پرداخت شود.

فارغ از بحث کرونا، باید بپذیریم که بنابر برآوردهای علمی، به علت مراودات بین‌المللی‌‌ای که بین کشورها وجود دارد، جامعه بشری وارد عرصه جدیدی از بیماری‌های واگیردار شده‌ است.

حال اگر ویروسی مثل کرونا مرگبار بوده و سرعت فراگیری زیاد هم داشته باشد، وضعیت کشورها در این زمینه خیلی سخت می‌شود. واقعیت مسلّم این است که هیچ برنامه‌ای برای کنترل این بیماری بدون همکاری مردم، موفق نخواهد شد و اگر مردم همراهی نکنند کشورها مجدد با موج‌های جدید کرونا مواجه می‌شوند.

درباره عملیات مرصاد

امروز سالگرد مقابله‌ درهم کوبنده گروههای مردمی با یورش مهاجمانی است که چنان قربانی جاه طلبی های خود بودند که مشتاقانه خود را در اختیار دیگران قرار دادند و کورکورانه به خاک میهن هجوم آوردند.

واقعه مرصاد و تحلیل غلط تجاوزگران که گمان می کردند مردم خسته از جنگ دیگر تاب مقاومت در برابر تجاوزی تازه را نخواهند داشت، همچنان می تواند حاوی درس های آموزنده ای برای امروز هم باشد.

شاید برخی از بدخواهان ملت ما گرفتار تکرار این خطای محاسباتی شده باشد که خستگی مردم ایران از فشارهای ناشی از تحریم و کرونا، ما را به ملتی گرفتار ضعف در روحیه و عزم در دفاع از مام میهن تبدیل کرده و فرصت خوبی برای آنها به منظور افزودن بر شکافها و اختلافهای و بهره برداری از ناملایمات اقتصادی و اجتمای ما فراهم آورده است.

بنابر تجارب تاریخی، ملت ما نشان داده که حتی در شرایط بحرانی هم در برابر تهدید علیه تمامیت ارضی و وحدت ملی یکپارچگی و عزم خود را برای مقابله با هر نوع بدخواهی حفظ می کند.

واقعه مرصاد در پیچ و خم تاریخ پژواک می کند که هیچ کس نباید با افتادن در دام اشتباه محاسباتی، اراده ملت ما را برای دفاع از امنیت و تمامیت سرزمینی ایران عزیزمان آزمایش کند.

اما در یک نگاه تاریخی، مرصاد نشان داد که چگونه برخی قدرت جویان با تصورات غلط به دنبال تحقق جاه طلبی های بی مبنای خود حتی تن به بیگانه دادند و تا به خاک و خون کشیدن هم وطنان خود به پیش رفتند. آنها برای همیشه یاد گرفتند که برخلاف آن نظریه ساده لوحانه که تصور می کرد بعد از شکستن خط اول هیچ مانعی در مقابلشان وجود نخواهد داشت، مقاومت مردمی و مدنی بزرگترین مانعی است که همیشه پیش روی این ساده اندیشان بدخواه قد علم خواهد کرد. این سرمایه و پشتوانه همیشگی ما هوشیاری و هوشمندی مردم بود که باید آن را پاس بداریم. یاد و خاطره شهدای مرصاد گرامی باد.

تبریک به مدال‌آوران المپیک

در روزهای اخیر با درخشیدن ورزشکاران ایرانی در المپیک توکیو، شاهد لحظات شادی‌بخشی برای مردم ایران بودیم. موفقیت همه ایرانی‌ها در عرصه‌های مختلف چه ورزش یا هنر و سینما و علم و دانش، برآمده از توانمندی و روح موفقیت‌ خواهی ایرانی است. مجددا صمیمانه تبریک گفته و آرزوی موفقیت‌روزافزون برای همه ایرانیان دارم.

تسلیت درگذشت آقای تابش

متاسفانه در هفته گذشته یکی از مدیران زحمت‌کش‌ و بی‌آلایش کشورمان را از دست دادیم. خدمات زنده‌یاد علیرضا تابش چه آن موقع که در ایام جنگ استاندار‌ کردستان بود و چه بعدها در بنیاد مسکن، ‌از او چهر‌ه‌ای خدوم ملت ساخته است. این فقدان را به خانواده و همکارانش تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و تسلی برای بازماندگان مسألت دارم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا دستور کار مذاکرات جامع‌تر از برجام را در ارتباط با دولت ایران پیش کشیده است و راهبرد احیای برجام با تغییر دولت دوازدهم تغییر خواهد کرد؟ گفت:

ما هم این گمانه زنی های رسانه ای را شنیدیم ولی تا پیش از ارتکاب احتمالی چنین اشتباه بزرگی قصد نداریم بطور جدی درباره آن موضع بگیریم.

اما بطور کلی، طی سالهای گذشته باید به روشنی ثابت شده باشد که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است و هیچ تحریم تازه ای نمی تواند به نتیجه ای فراتر از تکرار شکست های پیشین دست پیدا کند. بنابراین ما امیدواریم که دولت آمریکا به خوبی درس های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل ها و برداشت های نادرست و مخرب نیفتد.

ما همچنان به بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مسئله دیگری را به مذاکره بگذاریم. تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای ۱+۴ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی معنی است

این رویکرد اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی ایران و مستظهر به اسناد بالادستی نظام بوده و با تغییر دولت ها تغییر نخواهد کرد. البته دولت سیزدهم این اختیار قانونی را خواهد داشت که به شیوه منحصر به خود به مسئله، ابزارها و شیوه های دیپلماسی و تحقق اهداف مسامحه ناپذیر ملی نگاه کند

 دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می بودیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که   افتتاح خط لوله جدید انتقال نفت چه اهمیت و تاثیری در صادرات نفت ایران خواهد داشت؟ گفت:

ساخت و بهره‌برداری از مگاپروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک برای ایران مجموعه‌ای از اهداف امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای را در بردارد.

از منظر کلان و بدون ملاحظات خاص سیاسی، هرچه راه‌های انتقال انرژی در سطوح مختلف متعددتر و متنوع‌تر باشد، به همان میزان امنیت انرژی جهانی بیشتر تأمین می‌شود.

اما فارغ از ملاحظات امنیتی، مگاپروژه گوره - جاسک برای صنعت نفت ایران به لحاظ فنی - مهندسی و مدیریت اجرای پروژه‌های کلان، راهبردی به شمار می‌آید. در نگاه نخست، این پروژه در شرایطی اجرا شد که ایران شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌های نفتی را تجربه کرد.

حضور شرکت‌های ایرانی در مراحل مختلف طراحی و اجرا، سرعت اجرای طرح با توجه به حجم کار و وسعت جغرافیایی و طولانی‌ بودن مسیر طرح، استفاده از تجهیزات و تأسیسات ساخت داخل در مراحل مختلف ساخت خط لوله و تأسیسات مستقر در پایانه جاسک و مواردی از این دست، سبب ارتقای سطح دانش فنی و مهندسی در صنعت نفت و شرکت‌های سازنده اقلام و تجهیزات طرح شده است.

ایجاد تأسیسات پایین‌دستی شامل پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و بخش‌های جمعی و پشتیبانی در پایانه جاسک، به‌طور طبیعی هم ابعاد پروژه را گسترش می‌دهد و هم ساحل مکران را به سومین حوزه توسعه‌ای و صنعتی برای کشور پس از خوزستان و پارس‌جنوبی تبدیل می‌کند، اما نکته پایانی اینکه خط لوله گوره - جاسک و تأسیسات صادراتی مکران زمانی اهمیت واقعی و راهبردی خود را پیدا و ایجاد آن را به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای توجیه‌پذیر می‌کند که ایران از ظرفیت کنونی تولید یعنی ۴ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و به سطح تولید بیش از ۶.۵ میلیون بشکه برسد.  افزایش تولید با محوریت افزایش ضریب برداشت نفت، ظرفیت جدیدی را برای صنعت نفت ایجاد می‌کند.

سخنگوی دولت در خصوص این سوال که به نظر می رسد درباره تصمیم گیری برای خوزستان و خشکسالی به نهادهای تصمیم گیرنده فشار وارد می شود و این مساله منجر به تصمیمات غلط می شود گفت:

ما بايد بپذيريم که با يک واقعيت پيچيده روبه‌رو هستيم. الگوي توسعه و شيوه مديريت همه بخش‌هاي مصرف‌کننده آب اعم از کشاورزي، صنعت، شرب و بهداشت به گونه‌اي بوده که به پرمصرفي انجاميده است. توسعه پُرآب‌بَر، مديريت صرفاً تأمين و عرضه آب و کم‌توجه به مديريت مصرف و تقاضا، و بي‌توجهي به اقتصاد آب به عنوان يک رکن مهم در مديريت مصرف، سبب شده به وضع فعلي برسيم. تغيير اقليم و خشکسالي همه در تاريخ با اقليم ايران عجين بوده به عامل‌هاي ساختاري مذکور اضافه شده است.

ما در اين وضعيت پيچيده اگر تن به فشارها براي تأمين آب کشت‌وکارها ندهيم – که عمده آن‌ها کشت برنج است – با مشکل مواجه مي‌شويم. شرايط اخير خوزستان همين را نشان مي‌دهد. اگر هم تن بدهيم و به مقدار فعلي آب رها کنيم، بايد از امروز بگوييم که در پاييز و زمستان خشک امسال خوزستان که ظاهراً مدل‌هاي هواشناسي سال آبي خشکي را نشان مي‌دهند، با مشکل حتي تأمين آب شرب ممکن است مواجه شويم.

اين‌جا با يک مسأله بسيار پيچيده مواجه هستيم. مسائل پيچيده ساختاري را که در کوتاه‌مدت نمي‌توان با فناوري يا مداخلات سريع حل کرد، بايد با اجماع‌سازي بين ذينفعان حل کرد. همه طرف‌هاي ذينفع بايد وارد گفت‌وگو شوند. به‌طور مشخص در شرايط امروز خوزستان، بايد کشاورزان، صنايع، مصرف‌کنندگان خانگي (مثلا با نمايندگي شوراهاي شهر و روستا)، وزارت نيرو و وزارت جهاد کشاورزي، و البته همه بخش‌هاي مربوطه در دولت کنار هم بنشينند و گفت‌وگوهايي براي ساماندهي اين وضعيت داشته باشند.

از سیاست‌های توده ستا، غیرعلمی و کوتاه‌مدت دوری کرد، می‌توان هم از فجایع جلوگیری کرد و هم کشور به مسیر درست هدایت می‌شود.

خشکسالی واقعیت کشور است ولی انتظارات به وجود آمده فراتر از واقعیت‌ها و پتانسیل واقعی کشور می‌باشد. باید بپذیریم که پتانسیل آبی کشور محدودتر از انتظارات است.

زمانی که ارگانهای جهانی می‌گویند که کشورها نباید بیش از ۴۰ درصد آبهای تجدیدپذیر را مصرف کنند، و بقیه هم سهم محیط زیست و حق نسل‌های بعدی است.  ما طی سالها‌ حدود ۱۰۰ درصد آبهای تجدیدپذیر را مصرف‌ کرده‌ایم.

اين گفت‌وگوها که در زمان بحران، بروز مسئله و مشکل انجام مي‌شود باید تا حل مسائل ادامه یابد. پس از پايان بحران است که مي‌شود از سرمايه اندوخته‌شده در جريان اين گفت‌وگوها براي اعتمادسازي و پيشبرد بيشتر برنامه‌هاي اصلاحي براي آينده استفاده کرد. من در کوتاه‌مدت راه‌حلي غير از اين نمي‌شناسم. البته راهکارهاي فني را هم وزارتخانه‌هاي ذيربط طراحي و اجرا کرده‌اند که در پاسخ به سوالات ایران و مهر به آنها اشاره کردم اما راهکار اصلي مديريت بحران خشکسالی آب و حواشی آن درک مشترکی از مسئله توسط همگان و تن دادن به سیاستگذاری های دولت و آینده نگری است.

سخنگوی دولت در خصوص این سوال که مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان گلایه ای از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز داشتند گفت:

خوزستان به طور ویژه مورد توجه و تاکید دولت قرار داشته و سهم اختصاص منابع استان هم نسبت به استان های دیگر، بیشتر بوده است.

پروژه‌های متعددی برای مبارزه با ریزگردها، مقابله با سیل و سیلاب‌ها، اصلاح اساسی خطوط برق خوزستان در این دولت انجام شد و مواردی از این قبیل، ‌به طور ویژه در کنار طرح های دیگر دنبال شده است.

ما دو طرح بزرگ درباره آب داشتیم که طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته،‌ قرار شد با فاینانس کشورهای خارجی، ‌این طرح‌ها اجرا شود. اما به خاطر تحریم با مشکل برخوردیم. لذا بنا شد از منابع صندوق ذخیره ارزی یا از سهم نفت، تامین بشود. در همین راستا، همان طور که در پاسخ به سوال ایرنا مطرح کردم، طرحی تصویب شد که بر مبنای آن‌ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از درآمد‌ نفت به خوزستان اختصاص می‌یابد که در مراحل تصمیم گیری نهایی است. بنابراین دولت در این زمینه، هیچ کوتاهی نداشته است و بخاطر عامل تحریم ، امکان فاینانس از ایران گرفته شد.

باید همگان درباره این واقعیت صحبت کنیم که استان با کاهش کسری ۱۰ میلیارد متر مکعب بارش‌، یعنی با حدود  ۳۳ درصد کاهش آب مواجه شده است. این عدد بسیار بزرگی است. با این حال موضوع خشکسالی، قابل کنترل بود اگر کشت‌های وسیعِ خارج از مقررات اعلام‌شده در استان و مصرف سه میلیارد مکعب آب بخاطر آن، صورت نمی‌گرفت.

در طرحی دیگر، پس از بروز سیلاب ۹۸ و پدیدارشدن عوارض آن، با مجوز رهبر معظم انقلاب دائر بر برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، اعتباری معادل ۵۰ میلیون یورو در قانون بودجه سال ۹۹ در تاریخ ۱۳/۴/۹۹ به شرکت آب و فاضلاب اهواز اختصاص داده شد.

به همین منظور اولویت‌های اجرایی در جهت تکمیلِ بخشی از طرح جامع فاضلاب اهواز با ۵ سرفصل اصلی تعیین شد که تکمیل احداث تصفیه خانه شرق اهواز، احداث ۱۵ باب ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب، بهسازی و ارتقا ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب ، بخشی از آنها می‌باشد.

برای حل مشکل اصلی فاضلاب، بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، فاضلاب خوزستان حدود ۸۰۰ هزار دلار تا یک میلیارد دلار هزینه دارد. اگر کل این هزینه تخصیص یافته و طرح کامل بشود، شاخص بهره‌مندی از خدمات این طرح، بعد از هزینه و اجرای کاملش ، به ۸۰ درصد می‌رسد در حالیکه الان حدود ۳۸ درصد است. این عدد برای متوسط کشور ۵۲ درصد می‌باشد.

در حال حاضر از ۲۸ شهر استان، فقط ۱۷ شهر، ‌موافقنامه سازمان برنامه و بودجه را اخذ کرده‌اند. بعد از مصوبه دولت که در سال ۹۵ صادر شد، در فروردین ۹۶ منابع خوبی برای اجرای آن طرح‌ها داده شد اما با خروج آمریکا از برجام و اجرای تحریم‌ها،‌ متاسفانه این روند متوقف شد. در همان مدت کوتاه اجرای برجام، تصفیه‌خانه‌ شرق اهواز با هزینه ۴۰ میلیون یورو افتتاح شد اما برای ادامه پروژه ،‌ به مشکلات مالی برای تایید فاینانس پروژه برخوردیم.

اینک نیز برای رفع مشکل فعلی آب خوزستان، تصمیم گرفته شد که ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه، آب از سد کرخه خارج بشود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوالات که چه تصمیماتی در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به خوزستان اتخاذ شده  و همچنین درباره رها سازی آب سدهای بالادست خوزستان که آیا این رها سازی باعث بروز مشکلاتی در روزها و ماههای آینده نمی شود و مباحثی درباره نقش سد گتوند در تخریب مزارع خوزستان و اینکه آیا دولت این نظرات را قبول دارد گفت:

مشکلات ناشی از کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی در کشور، شرایط سختی را برای مردم مقاوم خوزستان به وجود آورده است و دولت از رنجی که به هم‌وطنان عزیزمان وارد شده،‌ آگاه و متاسف است. اما استان‌هایی که با خشکسالی مواجه هستند ‌به ویژه استان خوزستان، همواره ‌در کانون توجه دولت بوده‌اند. روند کم‌آبی و خشکسالی یک واقعیت است که آثارش در این سالها، بیشتر هویدا و در زندگی مردم ملموس شده است. برای همین، لازم است که این واقعیت بیش از هر مساله‌ای نه فقط در کانون توجه سیاستگذاران صنعتی و کشاورزی بلکه در کانون توجه جامعه و سبک زندگی و مصرف مردم نیز قرار بگیرد.

اما در ارتباط با استان خوزستان، ما از ابتدای دولت یازدهم به این مشکلات توجه داشته‌ایم و اقداماتی را سامان دادیم؛ هرچند بر این باوریم که مجموعه این اقدامات، کافی نبوده و باید ادامه یابد. این اقدامات شامل این موارد هستند:

از سال ۹۲ تاکنون ۲۱ هزار و پانصد میلیارد تومانبرای طرح‌های این استان  اختصاص یافته است . بین سالهای ۹۲ تا ۹۹ استان خوزستان از نظر مفدار اعتبارات استانی بین ۳۱ استان دارای مقام اول بوده است.

ملاحظه می‌کنید که اگر این اقدامات نبود امروز مساله خشکسالی و کم‌آبی، به مراتب وضعیت بغرنج‌تری پیدا می‌کرد.

همچنین در تصمیمات اخیر مربوط به خوزستان نیز، هیات دولت مقرر کرد دستگاه مسئول تغییری در نحوه توزیع آب در استان انجام بدهد. البته یکی از مباحث مهم در دولت این موضوع بود که بازکردن آب به نحوی مدیریت بشود که در آینده، از آثار سوء این کار، پیشگیری بشود. در نتیجه این تصمیم، آب به سوی هورالعظیم جاری شده است.

درمورد آب شرب هم در زمان خشکسالی، در کل کشور  باید ۶ هزار الی ۷ هزار روستا را با تانکر آبرسانی کنیم زیرا لوله‌های آب خشک می‌شوند. درباره خوزستان هم در این مقطع، با همکاری نهادهای مربوطه تدابیر لازم اتخاذ شده به روستاهایی که فاقد آب شرب هستند،‌ از طریق تانکرها آبرسانی شود.

بر اساس طرحی هم که تهیه شده،‌ مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل درآمد‌های نفتی کشور به استان اختصاص می‌یابد.

در مصوبه دیگری تصمیم گرفته شد تا برای جبران خسارت واردشده به احشام، مبلغ‌ ۶ میلیارد تومان پرداخت شود. 

همچنین قرار شد آب شیرین کن های لازم برای شهرهای خرمشهر و آبادان خریداری شود تا در ماه‌های آتی که بدليل ورود زهاب های کشاورزی به رودخانه، آب وضعیت مناسبی ندارد، در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد. در دولت، مساله کم آبی برای فصل پاییز هم پیش‌بینی شده است.

راجع به پروژه آب و فاضلاب استان هم در سال ۹۶ برای آب ۲۸ شهر و روستاها و مقابله با سیلابها مصوب شد از فاینانس استفاده شود. اما با توجه به تحریم‌ها، مقرر شد در صورتی که امکان استفاده از فاینانس و منابع دیگر، فراهم نشد، وزارت نفت متقبل شود که از سهم نفت، ‌مبلغ ۲میلیارد دلار به این طرح اختصاص بدهد .

همچنین قرار شد مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تهیه و نصب آب‌شیرین‌کن‌ها اختصاص یابد تا در شهریور امسال مشکلی برای تامین آب شر با کیفیت پیش نیاید.

یکی از مشکلاتی که نمی‌توان از آن گذشت و باید حتما به آن اشاره کرد، کشت شلتوک و برنج است که در این استان برخلاف مقررات انجام شده است. بنابر گزارش وزارت نیرو حدود ۹۲ هزار هکتار کشتار برنج و شلتوک داشته‌ایم که این سطح از کشت، به آبی در حد بارش استان‌های شمالی نیاز دارد. از سوی دیگر، بند «ک» تبصره ۸ قانون بودجه کشور که به کشت برنج مربوط است، موجب نوعی تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای شده برای همین، اقدام بهره‌مندان از این تبصره، توجهی به اثرات اقدامات خود نداشته‌اند. بنابر گزارش وزارت نیرو ۷۰ مترمکعب از کرخه، آب رها شده است تا مورد مردم قرار بگیرد اما متاسفانه بعد از ۴ روز این مقدار آب به مقصد نرسیده چرا که کشت‌های بین راه آن را مصرف کرده‌اند؛ به همین خاطر به ناچار باید از کرخه ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر مکعب آب خارج شود. البته به نحوی برنامه‌ریزی خواهد شد تا مشکلی در آینده پیش نیاید.

درباره سد گتوند هم ایراداتی در زمان افتتاح آن وجود داشت؛ باید می‌گذاشتند تا لحاف بتنی در کف سد ساخته بشود تا از نفوذ نمک به آب سد، جلوگیری شود اما به خاطر اصرار مسئولان بلندپایه وقت، این کار انجام نشد و به جای لحاف بتنی، لحاف رُسی تعبیه میکنند که آن هم بعد از مدتی شسته شده و از بین می‌رود و آب سد، شور می‌شود.

البته با تلاش های صورت گرفته، موضوع شوری آب سد گتوند ، کنترل شده است یعنی آبی که از سد خارج می‌شود مشکلی برای زراعت ندارد و کشاورزان منطقه از آن بهره‌ می‌برند.

باید بدانیم مساله خشکسالی موضوعی است که باید آن را جدی‌تر گرفته و درباره‌اش اطلاع رسانی شود. این موضوعی است که نیاز به همیاری همه ارکان جامعه از دولت و ارگان‌ها گرفته تا سمن‌ها و رسانه‌ها و عموم مردم دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت روحانی کارنامه سیاهی را به دولت آینده تحویل داده است؟ گفت:

ما سالهاست که به سیاه نمایی ها عادت کرده ایم اما امروز در پایان دولت قرار داریم، نه به عنوان سخنگو، بلکه به عنوان یک شهروند مایلم بگویم نتایج این سیاه نمایی که به قیمت دولت زدایی و ناکارآمدجلوه دادن دولت صورت گرفت، خوانش آن در جامعه فقط محدود به دولت نمی ماند. با این سیاه نمایی ها روح و روان جامعه نیز آزار دید و نتایج آن امروز در هر سنجشی مشخص شده است. پاشیدن جوهر سیاه، فقط یک نقطه را سیاه نمی کند.

همه کارنامه ما روشن است و بهتر است به جای طرح ابهامات کلی، مورد به مورد در خصوص هر مسئله ، مطالب مدنظرشان را بیان کنند تا علت یابی تبیینی دولت از مسئله بدست آید. اگر منصفانه نگاه شود، مشخص است که بخشی از مشکلات از سال ۹۷ تاکنون، ناشی از تحریم گران خارجی و نیز کسانی در داخل است که اساسا نخواستند تحریم را ببینند و تمایلی هم برای چاره اندیشی نداشتند.

قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد.هرچند ما همه تلاش خود را برای ایستادن و رفع مشکلات بکار برده ایم.

نگاه کنید در  همین چند روز اخیر، یک روز می گویند کار عظیم جاسک که اتفاقا مورد تقدیر بزرگان کشور هم قرار گرفته، یک پروژه نیمه کار است! و یک روز دیگر هم مدعی برنامه ریزی برای کمبود کالا می شوند.

ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته ایم اما کارنامه سیاه نمایی توسط رسانه های پروژه ای خارجی و مخالفان جریانی داخلی به جای مانده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما