در حالی که تلاشها برای به حرکت درآوردن کشتی باری اوِرگرین در کانال سوئز در روز شنبه بدون دستیابی به موفقیت چشمگیری ادامه یافت، رئیس سازمان مدیریت کانال سوئز میگوید که احتمال خطای انسانی در این سانحه وجود دارد.
به گزارش ایصال نیوز، برای ششمین روز متوالی عملیات آزادسازی کشتی غول پیکر و به گل نشسته «اوِرگرین»در کانال سوئز ادامه دارد. یک روز پیش شرکت مالک کشتی اورگرین، از آزادسازی قریبالوقوع این کشتی به گل نشسته خبر داده بود.
اسامه ربیع، رئیس سازمان مدیریت کانال سوئز در یک نشست خبری گفت که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ شناور در این آبراهه گیر افتاده اند.
ربیع با اشاره به وزش تند باد و طوفان شن که پیشتر دلایل بروز این حادثه عنوان میشدند گفت: «وضعیت بد جوی به تنهایی نمیتوانسته عامل بروز این سانحه باشد. ممکن است خطای انسانی یا فنی هم در کار بوده باشد.»
*عملیات دشوار شناورسازی اورگرین
در حالی که عملیات به حرکت درآوردن این کشتی غول پیکر از چهارشنبه گذشته شده بود همچنان ادامه دارد، آقای ربیع ابراز امیدواری کرد که کار شناورسازی اورگرین «امروز و فردا و با توجه به واکنش کشتی به جزر و مد آب» پایان یابد.
با این حال در صورت شکست این عملیات، طرح خارج کردن کانتینرها به منظور سبک شدن کشتی مطرح شده است؛ امری که بهگفته پتر بردوفسکی، مدیر شرکت رویال بوسکالیس، پیمانکار شناورسازی اورگرین، باعث تاخیر قابل توجه در اجرای عملیات خواهد شد.
*خسارت بزرگ اقتصادی برای مصر و مسیر طولانی دریافت ضرر و زیان
اسامه ربیع میگوید مصر هر روز به دلیل مسدود بودن کانال سوئز معادل ۱۰ تا ۱۲ میلیون یورو خسارت میبیند. همزمان مجله تخصصی لویدز نیز هفته گذشته در گزارشی برآورد کرد که کشتی اورگرین هر روز راه انتقال بیش از ۸ میلیارد یورو کالا را مسدود میکند.
لاله خلیلی، استاد دانشگاه کویین مری لندن با اشاره به دشواریهای حقوقی بررسی مسئولیت مدنی و شیوه جبران خسارت گفت: «تعیین مسئول بروز حادثه، با توجه به تفاوت مالک و اداره کننده کشتی و وابستگی آنها به نظامهای قضایی متفاوت، بسیار دشوار خواهد بود.»
کشتی باری اورگرین با وزن ۲۲۰هزار تن وزن و طول ۴۰۰ متر از سهشنبه گذشته در جنوب کانال سوئز و در چند کیلومتری شهر سوئز از پهلو در یکی از کنارههای این آبراهه گیر کرد. این حادثه باعث انسداد مسیر تردد ۱۰ درصد از مبادلات تجارت جهان شده است.