کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تئاتر را دریابیم

خبرگزاری ايرنا , 3 بهمن 1397 ساعت 23:51

حوزه تئاتر این روزها به رغم وعده های پیشین دولت در خصوص کمک به آن با چالش های فراوانی رو به روست؛ چالش هایی که عرصه را برای اهالی تئاتر تنگ کرده و آنان را از شرایط موجود گلایه مند ساخته است.


به گزارش ایصال به نقل از ایرنا، تئاتر به عنوان حوزه ای مهم در عرصه فرهنگ، این روزها حال و روز خوشی ندارد و فعالانش از شرایط حاکم بر آن گله مندند.
کم توجهی به حوزه تئاتر، دخالت های فراقانونی در این حوزه و نامناسب بودن شرایط اقتصادی و معیشتی اهالی تئاتر، از جمله مهمترین چالش های حوزه تئاتر است که بر نارضایتی اهالی آن افزوده است.
این نارضایتی تا جایی است که بتازگی تعدادی از اعضای خانه تئاتر با تجمع در ساختمان این خانه، بیانیه‌ ای را خطاب به روسای قوای سه گانه امضاء و به وضعیت اقتصادی اهالی تئاتر و تهمت‌ ها و دخالت‌ های غیر قانونی در این حوزه اعتراض کردند.
در بخشی از بیانیه اعضای خانه تئاتر به قوای سه گانه آمده است:« با ابراز تاسف از وضعیت موجود، مسوولان محترم سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه را به هم نشینی و گفتگو دعوت می‌ کنیم، زیرا معتقدیم نخستین و بدیهی ‌ترین حقوق جدایی ناپذیر هنرمندان تئاتر ایران که حق حیات عزت مند، حفظ شانیت و کرامت، آزادی بیان، امنیت شغلی و روانی است از سوی آن قوای محترم مغفول واقع شده است. بایسته است در این برهه حساس از زمان به جای ایجاد حس یاس، ناامیدی و سرخوردگی به گشایش، نشاط و امید همت گماشته و نیروهای دلسوز فرهنگ و هنر را به فعالیت و تلاش بیشتر دعوت کنیم.»
اهالی تئاتر در حالی در این بیانیه خواستار گشایش نشاط و امید در عرصه فرهنگ هستند که وعده های «حسن روحانی» رییس جمهوری، در سخنرانی های انتخاباتی اش در 2 دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیر پیرامون حل مشکلات صنفی اهالی تئاتر و سینما، موجب دلگرمی هنرمندان این عرصه شد و بر امیدواری ها نسبت به حل چالش های آنان افزود؛ امیدواری هایی که حمایت جدی اهالی سینما و تئاتر از روحانی در 2 دوره انتخابات اخیر ریاست جمهوری را به دنبال داشت. 

** انتقاد از دخالت های فراقانونی
با وجود دلگرمی هایی چون تشکیل «خانه تئاتر» مستقل که در دولت نخست روحانی برای اهالی تئاتر ایجاد شد، حوزه تئاتر، این روزها همچنان با چالش هایی مواجه اند که دخالت های فراقانونی و سلیقه ای در صدر آنها قرار دارد.
در همین زمینه، اهالی تئاتر در بیانیه ای که اخیرا منتشر ساخته، تاکید کرده اند:« ما امضا کنندگان این بیانیه، به تهمت‌های سطحی و ناروایی که در این روزها به تئاتر و هنرمندان شریف آن روا داشته معترضیم. دخالت‌ های غیرقانونی و غیرتخصصی، بازداشت و فراخواندن کارگردانان تئاتر جهت تفهیم اتهام را محکوم کرده و بی حرمتی به این خانواده بزرگ و زیر پا گذاشتن جایگاه معترض و منتقد آن را برنمی ‌تابیم.»
آنان افزوده اند: «ما ضمن رعایت قانون و حفظ خط مرزها، اعتراض و نقد را حق قانونی خود دانسته و خواستار صیانت از فکر و اندیشه در حوزه تئاتر هستیم. پس لازم است قوای محترم سه گانه به طور شفاف و دقیق در حدود وظایف خویش عمل کرده تا هنر تئاتر با تمام کمبودها با هر برخورد احساسی، شخصی و فراقانونی عمر خویش را در پاسخگویی سپری نکند.»

** گلایه مندی از بودجه تئاتر 
بودجه تعیین شده برای تئاتر در سال 98، یکی از مواردی است که موجب ناخرسندی و اعتراض اهالی این حوزه نمایشی است. اهالی تئاتر در بخشی از بیانیه اعتراضی خود خطاب به مسوولان به این موضوع اشاره کرده اند و از فراهم نبودن سازوکارهای حمایتی دولت از جمله «بیمه» و «امنیت شغلی» برای آنان ابراز نارضایتی کرده اند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «چنانچه شاهد هستیم خانواده تئاتر هنوز به رفع کاستی ‌های بیمه تامین اجتماعی نایل نشده که با کسری 20 درصدی بر لایحه بودجه مواجه می‌ شود.»
گفتنی است، امسال بودجه در بخش تئاتر، برخلاف سال‌ های قبل شاهد افزایش خاصی نبوده است. در لایحه بودجه سال آینده، 785 میلیارد و 226 میلیون ریال (78 میلیارد و 522 میلیون تومان) به اعتبارات هزینه ‌ای هنرهای نمایشی اختصاص دارد. 
در بودجه مربوط به برنامه حمایت و گسترش هنرهای نمایشی بخش‌ هایی از این زیرمجموعه با کاهش اعتبار روبرو شده‌ اند که از آن جمله به اعتبار حمایت از خانه تئاتر و راه‌ اندازی موزه می‌ توان اشاره کرد. 
لازم به یاداوری است که بودجه هنرهای نمایشی برای امسال (سال 97) نیز 78 میلیارد و 400 میلیون تومان برآورد شده بود که البته رقم زیادی از آن تاکنون تخصیص نیافته و هنرمندان تئاتر بابت نمایش‌ های روی صحنه رفته مطالبات زیادی از اداره کل هنرهای نمایشی دارند که هنوز پرداخت نشده است.

** نیاز تئاتر به توجه بیشتر مسوولان
در نگاهی اجمالی به شرایط حاکم بر حوزه تئاتر، به موانع متعددی در مسیر رشد این هنر ارزشمند بر می خوریم؛ چالش هایی که در طول سال ها، تئاتر کشور را تضعیف کرده و هنرمندان این عرصه را با بن بست های متعددی روبه رو ساخته است. بودجه اندک، فرسودگی زیربناها، کمبود سالن های نمایش و ممیزی های دست و پاگیر از جمله این مشکلات هستند که موجب شده اند تئاتر و اهالی آن این روزها حال و روز چندان خوشی نداشته باشند. 
اگرچه در دولت های یازدهم و دوازدهم تلاش هایی برای بهبود حال ناخوش تئاتر صورت گرفت که مهم ترین آن تایید استقلال «خانه تئاتر» به عنوان یک سازمان فرهنگی بود، اما بسیاری از چالش های این عرصه مانند کمبودهای اقتصادی و زیرساختی در حوزه تئاتر و تصمیم سازی های موازی و سلیقه ای در آن بر قوت خود باقی است و موجب ادامه ناخرسندی اهالی تئاتر از شرایط موجود شده است.
این در حالی است که استعدادهای درخشانی در عرصه تئاتر ایران حضور دارند؛ استعدادهای ارزشمندی که در صورت بهره مندی آنان از امکانات و استانداردهای لازم، می توانند به ارتقای سطح هنر مردمی تئاتر کمک کنند و شکوفایی را برای این عرصه به ارمغان آورند. 
از این رو، به نظر می رسد باید هرچه زودتر فکری به حال بهبود وضعیت تئاتر کشور کرد؛ چراکه این عرصه هنری هم علاقه مندان و هم هنرمندان واقعی زیادی دارد. 
این مهم نیازمند توجه و رسیدگی جدی مسوولان به حوزه تئاتر است. برداشتن سایه نگاه های سلیقه ای از سر تئاتر و اختصاص اعتبار کافی به این حوزه از مهم ترین گام ها در این مسیر به شمار می رود. 
کوتاه سخن آنکه، تئاتر، هنری ارزشمند است که می تواند با انتقال مفاهیم والای انسانی و اجتماعی به مخاطب تاثیر شگرفی در مسیر آگاهی رسانی به جامعه داشته باشد. اما وضعیت کنونی تئاتر به ویژه در شهرستان ها را می توان اسفبار توصیف کرد. هنرمندان تئاتر در شهرهای کوچک از امکانات اندکی برای اجرای نمایش خود برخوردارند. نه بودجه ای در اختیار دارند و نه سالنی که مخاطب برای تماشای اثرشان در آن احساس آرامش کند. 
تئاتر ایران که زمانی نه چندان دور جاذبه زیادی برای مخاطبان داشت، در چند سال گذشته به دلیل کم توجهی متولیان فرهنگی و برخورد سلیقه ای با آن، تا اندازه ای مهجور مانده و تکیده شده است. سالن های نمایش اش فرسوده و هنرمندانش بی رمقند؛ آنقدر که هشدارها و گلایه هایشان به گوش مسوولان فرهنگی نرسیده است. 
هنرمندان تئاتر کشور که سال ها برای بالندگی این عرصه تلاش کرده اند و خاک صحنه خورده اند، اکنون چشم انتظار تحقق وعده های دولت برای بهبود وضعیت تئاتر هستند؛ وعده هایی که شاید با اجرای آنها روح دوباره ای در کالبد نیمه جان تئاتر دمیده شود. 
انتهای پیام /* 


کد مطلب: 81

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/report/81/تئاتر-دریابیم

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir