کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تمرین مدارا با اعتراض مدنی در بغداد

اعلام آمادگی همگانی برای تظاهرات مسالمت‎ آمیز امروز در عراق

پلیس حفظ قانون؛ مسئول تامین امنیت

خبرگزاری های عراقی , 3 آبان 1398 ساعت 7:09

مترجم : احمد امینی

با وجود اعلام بالاترین سطح آماده‎باش امنیتی در عراق در آستانه تظاهرات روز جمعه، بسیاری از علما، شخصیت‌ها و احزاب عراقی، بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات تاکید کرده اند. پلیس حقظ قانون، مسئولیت تامین امنیت تظاهرکنندگان را بعهده دارد.


به گزارش ایصال نیوز براساس فراخوان نمایندگان معترضان عراق و اعلام حمایت بسیاری از رهبران سیاسی، مذهبی، احزاب و تشکل های غیر دولتی، امروز جمعه در بغداد و اکثر شهرهای عراق تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیز برگزار خواهد شد.

به گزارش سومریه نیوز، شورای هماهنگی تظاهرکنندگان از جوانان و همه اقشار مردم عراق دعوت کرده است در تظاهرات روز جمعه فقط از پرچم عراق بعنوان نماد وحدت ملی عراق استفاده شده و از حمل هر نماد حزبی یا سیاسی در تظاهرات امروز خودداری شود.

از سوی دیگر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از روزهای قبل با توجه به اتمام مراسم اربعین، از مردم دعوت کرده اند جهت پافشاری بر مطالبات مشروع خود از جمله رفع بیکاری، مبارزه با فساد و ایجاد خدمات عمومی، روز 25 اکتبر برابر با 3 آبان، تظاهرات خود را گسترده تر از قبل برگزار کنند.

خبرگزاری العالم در همین زمینه نوشت: به اعتقاد کارشناسان، موضع آرام کننده اخیر مقتدا صدر در فراخوان تظاهرکنندگان به اعطای گل به نیروهای امنیتی و عدم درگیر شدن با این نیروها و پیگیری مطالبات به حق اجتماعی خود از کانال های قانونی در آرام کردن نسبی فضا نقش ایفا کرده است اما نگرانی ها همچنان باقی است و بر همین اساس بسیاری از شخصیت ها و رهبران ضمن تاکید بر حق تظاهرات خیابانی، بر ضرورت مسالمت آمیز بودن آن تاکید کرده اند.

«وفیق السامرایی» کارشناس برجسته سیاسی و امنیتی عراق در این چارچوب در یادداشتی نوشته است که با توجه به حضور نیروهای صدر در تظاهرات روز جمعه، انتظار می رود که سطح و شرایط تظاهرات امروز (جمعه) مسالمت آمیز برگزار شود.

«هشام الهاشمی» دیگر کارشناس سیاسی و امنیتی عراق در صفحه شخصی خود امروز پنجشنبه پیش بینی کرده است که تظاهرات امروز جمعه مسالمت آمیز باشد و سناریوی کشتار و وحشت سه هفته پیش (9 مهر) تکرار نشود.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) نیز گزارش داد در آستانه تظاهرات روز جمعه «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برای اطمینان دادن به تظاهرکنندگان مبنی بر حفاظت امنیتی از آنها و عدم تکرار حوادث خشونت بار تظاهرات سه هفته پیش، دست به تغییرات و جابجایی گسترده ای در فرماندهی نظامی و امنیتی مناطق مهم از جمله بغداد زده است.

عادل عبدالمهدی نیمه شب گذشته با سخنرانی در تلویزیون عراق خطاب به مردم گفت: «فریاد اعتراض شما را شنیدم» وی در این سخنرانی متعهد شد آزادی های مدنی و حقوق شهروندی را رعایت کرده و در اجرای خواست مردم و مرجعیت نجف، اقدامات فوری برای بهبود معیشت مردم انجام دهد. وی خواستار هوشیاری مردم در تظاهرات روز جمعه برای نا امید کردن دشمنان عراق شد.

تشکیل پلیس حفظ قانون برای حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز نیز از دیگر اقدامات مهم نیروهای مسلح عراق است تا پیام اطمینان و آرامش را به تظاهرکنندگان ارسال کرده باشد.

در تظاهرات گسترده اوایل اکتبر (9 مهرماه) در عراق ظرف 5 روز بیش از 149 نفر از تظاهر کنندگان و 8 نفر از نیروهای امنیت پلیس کشته شدند. آیت الله سیستانی ضمن حمایت از خواسته های مردم، دولت عراق را مسئول مستقیم حفظ امنیت تظاهر کنندگان و پاسخ گوی ریخته شدن خون مردم دانست و بر تشکیل کمیته تحقیق مستقل برای شناسایی عوامل کشتار مردم تاکید کرد.  

اسکای نیوز به نقل از خبرگزاری فرانس پرس پنجشنبه شب گزارش داد سخنان نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه این هفته بر سرنوشت تظاهرات جمعه بعد از ظهر تاثیر جدی خواهد داشت، زیرا مهلت دوهفته ای که آیت الله سیستانی به دولت عراق داده بود روبه اتمام است. 

به رغم فراخوان ها برای مسالمت آمیز بودن تظاهرات پبش از ظهر جمعه و اعلام پیوستن طرفداران مقتدا صدر به صفوف تظاهرکنندگان و مزاج عمومی در عراق برای حفظ آرامش و ثبات در این کشور اما همچنان برخی اشخاص و صفحات اجتماعی به دنبال به آشوب کشیدن اوضاع عمومی هستند.

براساس آخرین گزارش ها از عراق، وزارت کشور عراق برای تامین امنیت تظاهرکنندگان روز جمعه حالت فوق العاده امنیتی که به آن حالت «ج» اطلاق می شود، اعلام کرد و بر رعایت حقوق معترضان و تامین کامل امنیت آنان تاکید کرد.

«خالد المحنا» سخنگوی رسمی وزارت کشور عراق در بیانیه ای اعلام کرده است: بعد از درس هایی که از تظاهرات سابق گرفتیم، هیچ جای نگرانی نسبت به شروع تظاهرات روز جمعه وجود ندارد زیرا هم نیروهای امنیتی و هم تظاهرکنندگان ضرورت حفظ مسالمت آمیز بودن و عدم روی آوردن به خشونت را درک کرده اند. 

انتهای پیام/*


کد مطلب: 5382

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/report/5382/اعلام-آمادگی-همگانی-تظاهرات-مسالمت-آمیز-امروز-عراق

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir