کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روابط ایران و عراق در مسیر توسعه و شکوفایی

ایرج مسجدی*

ایرنا , 17 فروردين 1398 ساعت 14:33

بدون تردید، سال 1397 سالی بی‌نظیر در توسعه و ارتقاء روابط همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران و عراق بود. سفر ثمربخش ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به عراق در روزهای پایانی سال 1397، نقطه عطفی در روابط تاریخی دو کشور و حُسن ختامی بر موفقیتهای متقابل دو دولت ایران و عراق در زمینه توسعه روابط و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بود.


به‌حمدالله در جریان دیدار رسمی آقای دکتر روحانی از عراق، برخی از مشکلات و موانع عمده‌ای که برای سالهای طولانی بر روابط دو کشور سایه افکنده بود به میزان قابل توجهی مرتفع و در مسیر صحیح و مناسبی برای حل و فصل قرار گرفت. علاوه بر حصول توافقات مهمی در زمینه گسترش روابط اقتصادی و تجاری، طرفین با صدور بیانیه مشترکی، بر عزم راسخ خود جهت اجرای عهدنامه 1975 تاکید نمودند. همچنین طرفین در جریان مذاکرات خود توافق نمودند تا علاوه بر تسهیل صدور روادید برای تجار و بازرگانان، صدور روادید برای شهروندان و زوار کشور مقابل را رایگان نمایند (تصمیمی که در مدتی کمتر از یک ماه، عملیاتی و اجرا شد). تلاش برای ارتقاء مبادلات تجاری دو کشور به سطح 20 میلیارد دلار در سال، توافق برای احداث راه‌آهن شلمچه به بصره (که راه‌آهن ایران را به راه‌آهن عراق و در ادامه به سوریه و دریای مدیترانه متصل خواهد کرد) و تفاهم برای تاسیس شهرکهای صنعتی مشترک، از دیگر دستاوردهای مهم این سفر تاریخی بود. 
در چارچوب اراده دولتمردان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق برای توسعه همه‌جانبه روابط، امروز جمهوری اسلامی ایران میزبان میهمانی عزیز و شخصیتی مهم، آقای دکتر عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق خواهد بود و موجب خرسندی است که تقویم روابط دیپلماتیک و توسعه مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال 1398 با دیدار این شخصیت ممتاز عراقی آغاز می‌شود. در طول سال 1397، ما شاهد رویدادهای خجسته و امیدوار کننده‌ای در صحنه سیاسی عراق بودیم. 
تجلی اراده ملت عراق در انتخابات سراسری بهار سال گذشته، و متعاقب آن تشکیل دولتی ملی، با کفایت و فراگیر، که ضمن داشتن روابطی حسنه با تمام گروههای سیاسی و مشارکت دادن تمام این گروهها در شکل‌گیری دولت، به هیچ دسته، گروه، و فرقه‌ای وابستگی نداشته و رسالت خود را خدمت‌رسانی به مردم و توسعه اقتصادی و تامین کامل امنیت در قلمرو عراق می‌داند، اتفاقی بی‌نظیر در عرصه سیاسی عراق بود.
متعاقب تشکیل پارلمان جدید عراق و انتخاب سه مقام ارشد این کشور و تشکیل دولت جناب آقای عادل عبدالمهدی، مقامات عالیرتبه عراق بارها بر عزم راسخ خود بر گسترش روابط خود با تمام کشورهای همسایه و خصوصا جمهوری اسلامی ایران تاکید نموده‌اند. دولتمردان جدید عراق همچنین در واکنش به فشارهای شدید و مداوم دولت پیمان‌شکن آمریکا به منظور همراه ساختن عراق با سیاستهای مخرب و غیرانسانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و تنگتر نمودن حلقه محاصره اقتصادی مردم ایران، به صراحت و مکررا بر مخالفت خود با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران تاکید نموده و خاطرنشان ساخته‌اند که اجازه نخواهند داد سایر کشورها در مورد روابط عراق و ایران برای این کشور تعیین تکلیف کنند.
مقامات این کشور همچنین در واکنش به اظهارات مقامات دولت آمریکا (از جمله ترامپ) مبنی بر ضرورت افزایش حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق به منظور تحت نظر قرار دادن فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران، مکررا تاکید نموده‌اند که حضور نیروهای نظامی آمریکا در ا ین کشور صرفا به منظور مقابله با داعش است و عراق اجازه نخواهد داد نیروی نظامی هیچ کشوری از قلمرو عراق برای آسیب رساندن به سایر کشورها استفاده کند. 
مطمئنا امروز روز تلخی برای دشمنان دو ملت ایران و عراق خواهد بود. در شرایطی که طی یک سال گذشته دولت شرور آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن، تمام تلاش خود را برای محاصره اقتصادی مردم ایران و قطع ارتباط تمام کشورهای مهم منطقه با جمهوری اسلامی ایران به کار بستند، همکاری و توسعه روزافزون روابط ایران و عراق و دیدارهای متقابل مقامات عالیرتبه دو کشور، عدم موفقیت سیاستهای مخرب مذکور را به خوبی آشکار و نمایان می‌سازد. 
همانطور که بارها از سوی مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و عراق اعلام شده است، توسعه روابط استراتژیک دو کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست و چنانچه دشمنان دو ملت تلاش های مخرب و خصمانه خود را متوقف سازند، ملاحظه خواهند کرد که گسترش روابط ایران و عراق موجب توسعه ثبات و امنیت در منطقه و زمینه‌ساز همگرایی و شکوفایی اقتصادی برای تمام کشورهای منطقه خواهد شد. 

انتهای پیام /* 

*سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق

 


کد مطلب: 955

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/955/روابط-ایران-عراق-مسیر-توسعه-شکوفایی

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir