متاسفانه ادبيات آقاي علمالهدي از گذشته دچار چنين مشكلات و ضعفهايي بوده است و بسياري از علما، بزرگان و مراجع هم به ايشان و امثال ايشان تذكر دادهاند كه در تريبون نماز جمعه نبايد از اينگونه الفاظ استفاده شود. خود اين الفاظ بداخلاقي و خشونت را ترويج ميكند همچنين طرف مقابل را تحريك ميكند تا او هم موضعگيري كرده و بداخلاقي بيشتر شود. به هر حال روش پيامبر ما اينگونه نبوده است و ائمه ما آن طور كه ما در سيرهشان خواندهايم، امر به معروف و نهي از منكر را همراه با ملاطفت انجام ميدادند. خدا رحمت كند آيتالله حائريشيرازي را، ايشان هم امام جمعه بودند و نهايت لطافت را در امر به معروف و نهي از منكر رعايت و توصيه ميكردند. اگر كتاب تمثيلات ايشان را بخوانيد، ميبينيد كه با چه زيبايي جوانها را به سمت دين و دينداري دعوت ميكردند. بايد كلمات و الفاظ ما در دعوت جوانان به حجاب جاذبه داشته باشد نه دافعه. اما به هر حال ايشان يك چنين سبكي را از گذشته داشتهاند و همچنان دارند و فكر ميكنند اين طور سخنان جذابيت دارد در حالي كه به عكس نتيجه ميدهد. خيلي از مراجع و علما به اين سبك از سخن گفتن آن هم در تريبون نماز جمعه كه پايگاه اخلاق و تقواست، معترض هستند. ما به نماز جمعه، نماز عبادي- سياسي جمعه ميگوييم و بايد مطالبي كه در آن مطرح ميشود، دلها را جذب كند. نكتهاي كه در حجاب به آن كمتر پرداخته ميشود اين است كه بسياري از خانمها ميگويند حجاب، مصونيت است و حرف درستي هم است؛ فلسفه حجاب مصونيت است. براي اينكه ما از دزدي و سرقت در امان باشيم، خودمان را ميپوشانيم. بايد آقايان علما و مبلغين درباره اين موضوع كه اين مصونيت در برابر چيست، بحث كنند. اين مصونيت در برابر سوءاستفاده و دزدي و سرقت از طريق چشم، التذازات جنس مخالف است. خب حالا بايد پرسيد كه ما چقدر در جامعه كار ميكنيم كه مردان ما اهل چشمچراني نباشند و اهل التذازات خلاف اخلاق و شرع نباشند. حرف بنده اين است كه ما براي مساله حجاب و عفاف بايد در جامعه بيشتر در اين جهت كار كنيم كه فضاي جامعه ما، فضايي نباشد كه مردان جامعه ما همه دزد پرورش پيدا كنند؛ همه اهل چشمچراني، بداخلاقي، نگاه سوء به زنان جامعه. ما در اين جهت چقدر كار كردهايم؟
انتهای پیام/*