کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تنش زایی یا تنش زدایی؛

جولان عربستان در بزرگراه ابریشم

2 اسفند 1397 ساعت 13:28

ولیعهد جوان عربستان سفرش را با یک کاروان هزار نفری سیاسی اقتصادی و قراردادهای چند ده میلیارد دلاری از پاکستان شروع و پس از هند به چین وارد شد. بر اساس اعلام رسمی و رسانه ای مفاد توافقات بیشتر اقتصادی و امنیتی بوده است.


احمد امینی: سفر مقامات بلندپایه عربستان سعودی در این هفته به کشورهای پاکستان ،هند و چین دارای اهمیت منطقه ای فراوانی است. از یک طرف این سفر پس از شوک قتل خاشقجی و با هدف بازسازی چهره سیاسی عربستان و از طرف دیگر با هدف سرمایه گذاری چند ده میلیارد دلاری عربستان در این سه کشور صورت گرفت . عربستان اما یک هدف سیاسی امنیتی مهم دیگری را نیز تعقیب می کند و آن تلاش برای دور کردن هرچه بیشتر این سه کشور از ایران است.
توافق و انعقاد قراردادهای دهها میلیارد دلاری با چین، هند و پاکستان در کنار توافقات امنیتی در راستای تنش زدایی میان این کشورها و تنش زایی بین آنها با ایران است. پیشنهادهای اقتصادی وسوسه انگیز عربستان و دست و دلبازی این کاروان هزارنفری مهمترین هدفی را که رهگیری می کند کاهش روابط پاکستان ،هند و چین با جمهوری اسلامی ایران و ایجاد تنش در روابط با ایران است. افزایش هرچه بیشتر مراودات سیاسی اقتصادی ایران با سه کشور مذکور و گرفتار نشدن در تله حوادث برنامه ریزی شده دشمنان (مشابه حوادث تروریستی زاهدان) می تواند عربستان را در اهداف تفرقه آمیزش در منطقه ناکام گزارد. جاده ابریشم  جز از مسیر باثبات ایران راهی ندارد و افق روابط کشورها با ایران روشن تر از گذشته خواهد شد اگر پویش دیپلماتیک ایران، اصولی، به موقع و فعال باشد.
انتهای پیام /*          


کد مطلب: 249

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/249/جولان-عربستان-بزرگراه-ابریشم

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir