به گزارش ایصال نیوز، «عبدالرضا رحمانی فضلی» در چهل ونهمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور که عصر دوشنبه در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه این روزها بیشترین موضوعات در عرصه مدیریت کشور معطوف به کنترل بیماری کروناست، افزود: برای مقابله با شیوع کرونا، کاهش ارتباطات بین افراد و کانون های مختلف جمعیتی مد نظر است و در این خصوص، اطلاع رسانی و تبلیغات دنبال شده و توصیه های لازم از طرف همه مطرح شده است اما برای تحقق مشارکت کامل مردم که عمده ترین بخش در مدیریت بیماری کروناست، رسانه ها باید کار بسیار جدی تری انجام دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رحمانی فضلی با بیان اینکه «همزمان دو عرصه درمان و تبلیغات مؤثر را باید بیش از این تقویت کنیم» اظهار کرد: در حوزه رسانه ها چند موضوع مهم، مورد نظر است؛ اول اطلاع رسانی که باید دقیق، درست و شفاف باشد، به علاوه زمینه سوء استفاده در بین نباشد و از هر نوع تناقض و ارائه آمارهای متفاوت، جلوگیری شود. وی اضافه کرد: موضوع دوم در حوزه رسانه ها، آموزش است که از این طریق، بایستی آموزش عمومی همگانی و قابل درک و فهم داشته باشیم.
رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بروز پاره ای از بیم ها در حیات فردی و اجتماعی، مسأله ای عاطفی و زودگذر است، گفت: غلبه بر این شرایط، در دسترس است و فرد با سازگاری، زندگی خود را ادامه می دهد. به همین دلیل در این مسیر باید آگاهی، اطلاع رسانی و آموزش داده شود تا مردم در کنار این موضوع، بتوانند زندگی خود را داشته باشند و خود را مصون کنند.
وزیر کشور با تشریح مبانی منجر به تصمیم گیری در خصوص اعمال برخی محدود سازی ها برای مقابله با شیوع بیماری گفت: باید در این مسیر، رسانه ها با قدرت عمل کنند و ارائه آموزشهای جانبی، انتشار صحیح اخبار، میزگردها و اطلاع رسانی بموقع در این راستا تولید و پخش شود. رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت موضوع اقناع سازی، تأکید کرد: چنانچه در عرصه اقناع، ضعیف عمل شود، مردم تحت تأثیر اخبار غیر صحیح قرار می گیرند و شایعات، جا می افتد.
وزیر کشور در ادامه با اشاره به طرح برخی شبهات در روند کنترل ویروس کرونا، گفت: این شبهات باید به صورت منسجم و سیستماتیک پاسخ داده شود. البته در این جهت، گامهای خوبی برداشته شده، اما بیش از این ظرفیت داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت ویژه مشارکت مردم در امر مدیریت بیماری کرونا، گفت: در زمینه کنترل خروجی ها، همه نهادها پای کار آمده اند اما موفقیت طرح، مستلزم همکاری واقعی مردم است. لذا رسانه ها باید طرح کنترل خروجی در استانها را بخوبی اطلاع رسانی کنند. در این زمینه، وزارت بهداشت، هلال احمر را مأمور اجرای طرح کرده و البته ابعاد امنیتی و انتظامی طرح نیز بر عهده وزارت کشور است.
وی در ادامه، تجلی دیگر مشارکت مردم در مقابله با بیماری کرونا را طرح بسیج عمومی مردم علیه کرونا اعلام کرد و افزود: در این طرح با محوریت محلات و با مشارکت اقشار مختلف فعال، خدمات مورد نیاز محله از ابعاد مختلف مرتبط با این بیماری، دنبال می شود.
وزیر کشور همچنین ضمن تقدیر از زحمات نیروهای مسلح در این حادثه که مانند تمام حوادث کشور از قبیل سیل و زلزله بیشترین تلاشها را داشته اند، گفت: نیروهای مسلح با تأمین بیش از چند هزار تخت، مقادیر زیادی دارو، مشارکت در ابعاد مختلف درمان و بسیاری از مسائل مورد نیاز، پای کار هستند.
رییس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با تأکید بر وفور کالا در بازار، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در این عرصه بخوبی اقدام و به صورت مستمر کالاهای مورد نیاز را در بازار توزیع کرد، صدا وسیما نیز با انعکاس فروشگاه ها و مغازه های پر از کالا، التهاب جامعه را کاهش داد و البته اصناف هم در این زمینه بخوبی وارد عمل شدند.
وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین مسأله، مشارکت و همراهی مردم است و مؤثرترین مسأله در مشارکت و همراهی مردم نیز رسانه ها هستند که امیدواریم نقش خود را بخوبی مانند گذشته انجام دهند. تاکنون ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۸۵۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبود یافتهاند.
انتهای پیام/*