به گزارش ایصال نیوز، ژان پییرفاراندو، رئیس شرکت راه آهن ملی فرانسه دیروز اعلام کرد که اعتصابهای کم سابقه کارکنان و دیگر بخشهای مرتبط از پنجم ماه جاری میلادی تاکنون دست کم ۴۰۰ میلیون یورو خسارت به این شرکت وارد کرده است.
فاراندو در ادامه یادآور شد که «تازه در ابتدای تنش قرار داریم و خیلی زود است که بتوان بیلان کامل زیانهای ناشی از اعتصابها را ارزیابی کرد اما به طور کلی میتوان گفت که گردش مالی شرکت پس از بیست روز با حدود چهارصد میلیون یورور زیان همراه بوده است.»
میزان زیان بر درآمد اعلام شده شرکت راه آهن ملی فرانسه با توجه به گذشت تنها بیست روز از حرکت اعتراضی اتحادیه ها و سندیکاههای کار و کارگری در این کشور قابل توجه به نظر میآید؛ به خصوص با توجه به اینکه بواسطه بن بست در مذاکرات قبلی میان نمایندگان دولت و مسئولان اتحادیههای صنفی بسیار محتمل است که این جنبش ماهها به طول بیانجامد.
از سوی دیگر آغاز این جنبش با تعطیلات سال نو میلادی همزمان شده و حجم بالای سفرها در این دوره مشخص خسارات ناشی از لغو برنامه حرکت قطارها را دوچندان کرده است. دور جدید گفتگوهای دوطرف قرار است پس از تعطیلات پایان سال روز هفتم ژانویه از سر گرفته شود.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت انتظار دارد با ادامه اعتصابها از یک سو نارضایتی میان مردم بالا رود و از سوی دیگر حرکت اعتراضی پس از فرسایشی شدن به تدریج با ضعف و سستی مواجه شود. این در حالیست که رئیس کنفدراسیون سراسری کار، مهمترین اتحادیه صنفی کار و کارگری در فرانسه به تازگی در سخنانی با تاکید بر ادامه یافتن جنبش اعتراضی تا زمان بدست آمدن مطالبات درخواست شده بر همراهی افکار عمومی با اعتصاب کنندگان تاکید کرده است.
رئیس شرکت راه آهن ملی فرانسه با این وجود ابراز امیدواری کرده است که با کم شدن تدریجی شمار اعتصاب کنندگان تردد قطارها در تعطیلات پایان هفته جاری نسبت به هفته گذشته وضعیت بهتری پیدا کند.
از سوی دیگر رئیس اتحادیه صنایع نفتی فرانسه نیز روز سه شنبه از روند «تقریبا عادی» سوخت رسانی به جایگاهها در کل کشور خبر داد؛ وی در عین حال اشاره کرد که منطقه پروانس-آلپ-کوت دازور از این قاعده مستثنی است و مشکلاتی از بابت سوخت رسانی همچنان در این منطقه به چشم میخورد.
دولت نیز با تاکید بر عادی بودن روند تغدیه جایگاههای سوخت از رانندگان خواسته است بدون هرگونه نگرانی خاص طبق روال معمول اقدام به سوخت گیری کرده و از پر کردن باک خودروها برای احتیاط خودداری کنند.
این در حالیست که اعتصاب در بخش حمل و نقل پیش از این سبب تعطیلی چند پالایشگاه نفتی در فرانسه شده است.
دولت فرانسه با اجرای طرح اصلاح نظام بازنشستگی قصد دارد مقررات سختگیرانهتری را در این زمینه برای کارکنان شرکت راه آهن ملی فرانسه و سازمان حمل و نقل پاریس به اجرا بگذارد.
دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری، همچنین در نظر دارد که همه فرانسوی ها، اعم از کارکنان بخش دولتی و خصوصی را ترغیب کند تا برای جلوگیری از کاهش مستمری دوران بازنشستگی شان به جای ۶۲ سالگی در سن ۶۴ سالگی بازنشسته شوند.
این تصمیم سبب شده تا بخش عمدهای از سیستم حمل و نقل فرانسه از دو هفته گذشته تاکنون در پی اعتصابهای فلج کننده دستخوش اختلالات کم سابقهای شود و معترضان خشمگین در جریان تظاهرات پراکنده در پاریس و دیگر شهرهای این کشور با ماموران پلیس درگیر شوند.
انتهای پیام/*