رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فقط مرگهای زودرس بر اثر آلودگی هوا سالانه ۵.۷ میلیارد دلار به کشور خسارت میزند و این هزینه سنگین حاصل تولید خودروهای آلاینده و غیراستاندارد است که به بهانه اشتغال ادامه دارد. آیا در مقابل این هزینه هنگفت، ادامه فعالیت خودروسازان کشور با وضع کنونی توجیه دارد؟
به گزارش ایصال نیوز، عباس شاهسونی روز سه شنبه افزود: مهمترین عامل آلودگی هوا اجرا نشدن قانون هوای پاک است، یکی از مواد اصلی این قانون اصلاح ناوگان حمل و نقل و استانداردسازی خودروهای شخصی و عمومی است.
بر اساس این قانون خودروهای آلاینده نباید تولید شوند و حتی نباید بیمه نامه دریافت کنند، کامیون ها و اتوبوس ها باید مجهز به فیلتر دوده شوند و تولید و واردات موتورسیکلت های دوزمانه باید متوقف شود اما هیچ کدام از این قوانین تاکنون در کشور اجرا نشده است.
وی گفت: مسبب اصلی آلاینده های هوا صنایع خودروسازی هستند که به هیچ وجه اقدامی برای اصلاح و استانداردسازی خودروهای تولیدی خود انجام نمی دهند و هر وقت که مورد سوال قرار می گیرند، بحث تحریم و حمایت از تولید خودروهای داخلی و اشتغال را مطرح می کنند و فقط به فکر فروش خودروهای خود هستند.
رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت اضافه کرد: تحقیقی که در ۲۵ شهر بزرگ کشور درباره عوارض آلودگی هوا انجام دادیم نشان داد فقط مرگ های زودرس ناشی از آلودگی هوا در این شهرها سالانه ۵.۷ میلیارد دلار خسارت به کشور تحمیل می کند که باید به این هزینه سنگین، هزینه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و ضعف عملکرد و ناتوانی انسان هایی را که در هوای آلوده مجبور به تردد و فعالیت هستند هم اضافه کرد آیا در مقابل این هزینه هنگفت ادامه فعالیت خودروسازان کشور با وضع کنونی توجیه دارد.
وی گفت: خودروسازان کشور بدون توجه به قانون هوای پاک همچنان به تولید خودروهای «یورو ۴» و فروش آنها ادامه می دهد در حالیکه مطابق این قانون حق چنین کاری را ندارند و قانون به آنها چنین اجازه ای نمی دهد اما خودروسازان بدون توجه به قانون همچنان به پیش فروش خودروهای غیراستاندارد و آلاینده خود ادامه می دهند و وقتی با مشکل شماره گذاری یا بیمه مواجه می شوند، می گویند این خودروها دیگر پیش فروش شده و نمی توان جلوی ورود آنها را به بازار گرفت.
شاهسونی افزود: تولید و واردات موتورسیکلت های دوزمانه آلاینده همچنان ادامه دارد، در حالیکه قرار بود این موتورسیکلت ها از چرخه حمل و نقل خارج شوند و موتورسیکلت های برقی جایگزین آنها شوند، در چنین شرایطی چطور انتظار داریم کیفیت هوا بهبود یابد در حالی که هیچ اقدامی برای اجرای قانون انجام نمی دهیم.
گفتنی است متخصصان با اشاره به تاثیرات آلودگی و خصوصا «سرب» بر روح و روان همواره هشدار داده اند که طبق پژوهشهای انجام شده، علاوه بر اختلالاتی که در اثر آلودگی هوا بر روان انسانها ایجاد میشود، چنانچه سرب در هوا افزایش یابد، کاهش کارآیی، افت عملکرد، افزایش استرس، کاهش شنوایی حسی و حرکتی، اختلالات عصب شنوایی و اختلالات یادگیری را به همراه دارد. در صورتی که سرب به علت سوخت نامناسب تولید شود، موجب افزایش علائم اتیسم و بیش فعالی در کودکان و کاهش چشمگیر اعتماد به نفس و فراموشی و بروز رفتارهای غیرسازگارانه و بیماری در بزرگسالان نیز میشود.
انتهای پیام/*