کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روش ساماندهی مدیریت شرایط اضطراری در صنعت نفت ابلاغ شد

خبرآنلاین , 19 اسفند 1397 ساعت 8:54


در ابلاغیه بیژن زنگنه آمده است: به استناد بند ۴ از جز الف ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت – مصوب ۱۳۹۱ با توجه به آثار بزرگ انسانی و مالی ناشی از مخاطرات احتمالی وقوع شرایط اضطراری در بخش‌های مختلف صنعت نفت و با هدف ارائه چارچوب یکپارچه جهت طرح‌ریزی، استقرار و اجرای سامانه‌های مدیریت شرایط مذکور، شیوه‌نامه ساماندهی مدیریت شرایط اضطراری در صنعت نفت برای اجرا در کلیه بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی صنعت نفت به شرح زیر ابلاغ می‌شود.
۱- هدف و دامنه کاربرد در اجرای بند ۴ از جز الف ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، این شیوه‌نامه با هدف ارائه چارچوب یکپارچه جهت طرح‌ریزی، استقرار و اجرای سامانه‌های مدیریت شرایط اضطراری در تأسیسات بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی صنعت نفت به منظور مدیریت و کنترل اثربخش شرایط اضطراری با هدف به حداقل رساندن خسارات جانی، مالی، اثرات زیست محیطی و بهداشتی به شرح زیر ابلاغ می‌گردد.
۲- مسئولیت‌ها اداره کل بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل وزارت نفت موظف به تهیه سند تکمیلی حاوی جزئیات فنیبراساس مفاد این شیوه‌نامه و ابلاغ به شرکت‌های فعال مرتبط در صنعت می‌باشد. مدیران عامل شرکت‌های مرتبط نیز موظف به طرح‌ریزی، استقرار و اجرای مفاد این شیوه‌نامه و مستندات ابلاغی اداره کل بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل می‌باشند.
۳- تعاریف
۱-۳- شرایط اضطراری: وضعیتی غیرقابل انتظار و برنامه‌ریزی نشده با منشأ طبیعی یا انسانی نظیر سیل، زلزله، انفجار، آتش‌سوزی، نشت و ریزش نفت و مواد شیمیایی، رها شدن گاز و … است که می‌تواند باعث مرگ یا صدمات جدی به افراد، توقف کامل فرآیندها یا عملیات‌های صنعت نفت یا صدمات جدی زیست محیطی شود. شرایط اضطراری در صنعت نفت در سه سطح تعیین می‌شود که جزئیات آن در جدول شماره یک آورده شده است. تبصره- شرایط عملیاتی نظیر از سرویس خارج شدن دستگاه‌ها، قطع خوراک، برق، آب خنک‌کننده، هوای ابزار دقیق و … که منجر به توقف اضطراری جزئی یا ملکی (Partial/Total Emergency Shut Down) تأسیسات خواهد شد در حیطه دامنه این شیوه‌نامه نمی‌باشد و در مواقع بروز چنین وضعیت‌هایی باید بر اساس رویه‌های عملیاتی تأسیسات اقدام شود.
انتهای پیام /*


کد مطلب: 476

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/476/روش-ساماندهی-مدیریت-شرایط-اضطراری-صنعت-نفت-ابلاغ

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir