کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشت سوم بلای جان منابع آبی استان مرکزی شده است

29 مهر 1403 ساعت 10:36

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی خبر داد که برخی کشاورزان در دشت‌های ممنوعه این استان که با ابر بحران آب در منطقه مواجه است به کشت سوم ذرت علوفه‌ای روی آورده‌اند.


به گزارش سرویس اجتماعی ایصال نیوز و به نقل از ایر نا، اینجا در استان مرکزی دیگر کار روی زمین کشاورزی موجب بهره‌مندی دیگران از دسترنج نمی‌شود و آنان با کشیدن شیره جان زمین، کشت سومی را آغاز می‌کنند که نتیجه آن بی‌آبی و خشکسالی برای دیگران است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، گفت: کشاورزان ساوجی در دشت‌های ممنوعه که با ابر بحران آب در منطقه مواجه هستند به کشت سوم ذرت علوفه‌ای روی آورده‌اند.

«محمود قدبیگی» افزود: کشاورزان اکنون با برداشت محصول آب‌بَر طالبی، زمین را برای ذرت و یونجه آماده می‌کنند و این درحالی است که منطقه با تامین آب برای آشامیدن با سختی و مشکل جدی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه تداوم خشکسالی در چهار سال اخیر وضعیت مخازن آب زیرزمینی را در دشت‌های استان بحرانی کرده است، ادامه داد: بهره‌برداران هفت هزار و ۳۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی در استان مرکزی از ۱۵ آبان تا آخر سال باید از هرگونه بهره‌برداری از چاه آب کشاورزی خودداری کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: کشاورزان باید به مفاد پروانه بهره‌برداری از چاه آب کشاورزی متعهد باشند در غیر این‌صورت با قطع جریان برق و پرداخت خسارت به آبخوان مواجه می‌شوند.

کسری مخازن دشت استان مرکزی به پنج و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است

قدبیگی افزود: هرساله ۲۰۰ میلیون مترمکعب مخازن دشت‌های استان مرکزی کسر می‌شود که در آمار درازمدت ۳۰ ساله به پنج و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی تاکید کرد: در صورت بی‌توجهی کشاورزان به بحران آب و کشت سوم محصولات کشاورزی، از ظرفیت قانون و دادستانی برای برخورد با متخلفان استفاده می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: اکنون ذخیره آب در سدهای کمال صالح اراک و الغدیر ساوه به حداقل رسیده‌ و برای جلوگیری از تنش آبی، مردم باید صرفه‌جویی کنند.

قدبیگی افزود: سد الغدیر ساوه اکنون فقط هفت درصد و سدکمال صالح اراک نیز ۲۳ درصد آب ذخیره دارد.

آب مورد نیاز استان مرکزی از ۷۲۶ حلقه چاه، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات تامین می‌شود و در بخش شهری ۳۳۷ هزار مشترک و در روستاها ۱۶۹ هزار مشترک وجود دارد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 41515

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/41515/کشت-سوم-بلای-جان-منابع-آبی-استان-مرکزی-شده

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir