کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چین دور تازه مانورهای گسترده نظامی خود را در اطراف تایوان آغاز کرد

23 مهر 1403 ساعت 16:50

پکن روز دوشنبه تمرینات نظامی گسترده‌ای را در اطراف تایوان آغاز کرد.


به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، فرماندهی بخش شرقی ارتش چین با اعلام برگزاری این تمرینات نظامی تاکید کرد که این مانورها شامل عملیات مشترک، نیروی‌های دریایی، هوایی و واحدهای موشکی است و در اطراف تایوان و در تنگه تایوان که یک آبراه جدا کننده این جزیره از چین است انجام می‌شود.

لی شی، سخنگوی فرماندهی بخش شرقی ارتش چین، در شبکه‌های اجتماعی نوشت که این مانورها «هشداری جدی به کسانی است که از استقلال تایوان حمایت می کنند و همچنین یک نشانه از عزم ما برای حفظ حاکمیت ملی مان است.»

این مانورها پس از آن صورت می گیرد که لای چینگ ته، رئیس جمهوری تایوان روز پنجشنبه در سخنرانی خود در روز ملی تایوان گفته بود که این جزیره یک «کشور مستقل و دارای حاکمیت» است و تبعیتی از پکن ندارد.

فرماندهی بخش شرقی ارتش چین اعلام کرده که این رزمایش با نام «شمشیر ۲۰۲۴ بی» در تنگه تایوان و نواحی شمالی،‌ جنوبی و شرقی این جزیره انجام می‌شود. ارتش چین در بیانیه‌ای به زبان‌های چینی و انگلیسی، بدون اشاره به مدت این رزمایش، آن را «عملیاتی مشروع و ضروری برای پاسداری از تمامیت ارضی و یکپارچگی کشور» خوانده است.

پیش از این مانورها، فرماندهی ارتش شرقی چین یک ویدیوی تبلیغاتی با عنوان «آماده برای نبرد» در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. این ویدیو شامل تصاویر هواپیماهای جنگنده و ناوهای جنگی در حال استقرار بود. متن همراه این ویدیو تاکید دارد که فرماندهی ارتش چین آمادگی دارد در هر زمان که لازم باشد وارد جنگ شود.

وزارت دفاع تایوان این مانورها را «تحریک آمیز» خوانده و تاکید کرد که نیروهایش آماده تلافی هستند. مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان در سال‌های اخیر افزایش یافته و به عنوان یکی از نمونه‌ها در ماه می رزمایش‌های نظامی مشابهی پس از تحلیف رئيس جمهوری جدید تایوان برگزار شده بود.

در پاسخ به این تمرینات نظامی، رئیس جمهوری تایوان در پستی در فیس بوک خطاب به شهروندان نوشت: «دولت از سیستم قانون اساسی دموکراتیک و آزاد دفاع می‌کند، از تایوان دموکراتیک محافظت می‌کند و به حفظ امنیت ملی تایوان متعهد است.»

لای چینگ ته همواره تاکید دارد که تایوان بخشی از چین نیست و از پکن می‌خواهد از ادعاهای خود نسبت به این جزیره دست بردارد. در مقابل مقام‌های حزب کمونیست چین اظهارات رهبران تایوان را «خطرناک» خوانده و مدعی هستند که تایوان بخشی از سرزمین چین به شمار می‌رود.

تایوان پیش از متحد شدن با چین در پایان جنگ جهانی دوم، مستعمره ژاپن بود. در سال ۱۹۴۹، زمانی که حزب کمونیست مائو تسه در سرزمین اصلی به قدرت رسید، چیانگ کای-شک و ملی‌گرایانش به این جزیره گریختند و تایوان از چین جدا شد.

حزب کمونیست چین معتقد است که جزیره تایوان بخشی از خاک چین است و باید تحت نظر پکن اداره شود. در طول سال‌های گذشته پکن برای نشان دادن نارضایتی خود از سیاست‌های تایوان بارها جنگنده‌های خود را به منطقه دفاعی تایوان گسیل کرده است. این جنگنده‌ها تا کنون چند بار نیز وارد حریم هوایی تایوان شده‌‌اند.

هرچند چین تایوان را بخشی از خاک کشورش می‌داند و بارها بر لزوم بازگشت تایپه به سرزمین اصلی تاکید کرده اما تایوان می‌گوید این مردم هستند که باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند. یو رو نیوز 

انتهای پیام/*


کد مطلب: 41368

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/41368/چین-دور-تازه-مانورهای-گسترده-نظامی-خود-اطراف-تایوان-آغاز

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir