کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور اعلام کرد

چشم‌انداز روشنی برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران وجود ندارد

بدحسابی دولت به افت تولید گندم منجر خواهد شد

18 مهر 1403 ساعت 12:19

تاخیر چندماهه در پرداخت مطالبات گندم‌کاران مشکلات جدی برای آنها ایجاد کرده؛ مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور می‌گوید که چشم‌انداز روشنی برای پرداخت این مطالبات وجود ندارد و این تاخیر باعث تاثیر منفی بر کیفیت تولید محصولات می‌شود.


به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۲ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده، اما هنوز بخش قابل‌توجهی از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است.

طبق قانون بودجه باید تا انتهای شهریور امسال، تمام مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شد، اما به علت افزایش تولید و عبور از سقف تعیین‌شده در قانون بودجه، وعده دولت عملیاتی نشد.

نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در نخستین نشست زراعت محصولات کشاورزی در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ اعلام کرد که امسال قرار است یک ردیف جداگانه برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران مشخص شود تا مشکلاتی که در سال‌های گذشته پیش آمده بود رفع شود.

همچنین پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت که در قانون بودجه برای پرداخت طلب گندم ۱۴۳ همت به اضافه یک درصد از محل ارزش افزوده پیش‌بینی شده که رقمی بالغ بر ۱۵۰ همت می‌شود و سازمان برنامه و بودجه برای جابه‌جایی رقم اختیاراتی دارد؛ تاکنون ۱۶۷ همت بابت خرید گندم به کشاورزان داده شده است.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه امسال میزان خرید گندم به حدود ۲۲۰ همت رسیده؛ یعنی بالای ۱۲ میلیون تن گندم خریداری شد که نشان از تلاش کشاورزان و تامین امنیت غذایی است، اما براساس ردیف‌های بودجه قدرت ما برای پرداخت با تمام اختیارات‌مان ۱۶۸ همت است.

پورمحمدی تاکید کرد که باید در قالب لایحه دوفوریتی از مجلس شورای اسلامی اجازه پرداخت بگیریم که این لایحه را در دولت مطرح خواهیم کرد.

در همین باره علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس گفت: درحال حاضر که رقم تولید گندم بالا رفته نیاز به مجوز‌هایی برای پرداخت‌های بیشتر است.

وی افزود: خیلی وقت است که اعلام کردیم تولید گندم امسال به بیش از ۱۲ میلیون تُن خواهد رسید که این موضوع نیز محقق شد و نیاز به گرفتن مجوز در این رابطه را بار‌ها گوشزد کرده بودیم، اما توجهی صورت نگرفت.

تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران چه تبعاتی دارد؟

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور با بیان اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات مشکلات جدی برای گندم‌کاران ایجاد کرده، عنوان کرد: چشم‌انداز روشنی برای پرداخت این مطالبات وجود ندارد و عدم تحقق وعده‌های دولت، کشاورزان را دلسرد کرده است.

ایمانی ضمن اشاره به آثار سوء تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران گفت: با همت کشاروزان امسال تولید خوبی در گندم رخ داد و باید تلاش شود که این تاخیر‌ها در پرداخت مطالبات و عدم‌بضاعت کشاورزان به‌واسطه این مشکل، باعث ضربه به تولید نشود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور تصریح کرد: وقتی کشاورز مطالباتش را دریافت نکند توانی برای خرید کود و بذر اصلاح شده ندارد و مجبور می‌شود بدون کود محصول خود را بکارد یا از بذر بی‌کیفیت استفاده کند و عملیات زراعی نامناسب انجام دهد که در نهایت باعث تاثیر منفی در کیفیت تولید محصولات می‌شود. میز ان 

انتهای پیام/*


کد مطلب: 41251

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/41251/چشم-انداز-روشنی-پرداخت-مطالبات-گندم-کاران-وجود-ندارد

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir