کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیش از عزیمت به نیویورک

اردوغان: درباره راه‌های توقف جنگ غزه رایزنی خواهم کرد

منطقه هم اکنون با یک بحران بزرگ روبرو است

31 شهريور 1403 ساعت 18:20

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که طی سفر به نیویورک و دیدار با رهبران کشورهای جهان درباره راههای توقف جنگ و کشتار در اراضی فلسطین به‌ویژه غزه رایزنی خواهد کرد.


به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پیش از عزیمت به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه آتاترک استانبول گفت: در دیدار با رهبران کشورهای جهان درباره راههای توقف جنگ و کشتار در اراضی فلسطین به‌ویژه غزه رایزنی خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در روز اول هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در 24 سپتامبر در مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد، افزود: بر لزوم اصلاح سازوکار حکمرانی بین‌المللی به ویژه ساختار شورای امنیت و نظام مالی جهانی تاکید خواهم کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه به وضعیت نوار غزه و ادامه حملات اسرائیل اشاره و تصریح کرد: طی تمامی دیدار با رهبران کشورهای جهان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره راههای توقف جنگ و کشتار در اراضی فلسطین به‌ویژه غزه رایزنی خواهم کرد.

اردوغان در ادامه تاکید کرد: بر راههای مقابله با جنایات کنونی صهیونیسم جهانی در خاورمیانه تمرکز خواهیم کرد.

وی گفت: به ویژه بر راه‌های مقابله مشترک با نسل‌کشی جاری در غزه و سیاست‌های تهاجمی اسرائیل تمرکز خواهم کرد. نتانیاهو و دارودسته‌اش برای عملی کردن ایدئولوژی افراطی صهیونیستی به هر نوع افزایش تنش و درگیری دست می‌زنند.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود به حملات اخیر اسرائیل به لبنان پرداخت و اظهار داشت: حملات روزهای اخیر به لبنان ثابت کردند که نگرانی‌ها نسبت به طرح دولت اسرائیل برای گسترش جنگ به تمام منطقه به جا هستند.

وی تصریح کرد: اسرائیل (در انفجار دستگاه‌های ارتباطی) یکبار دیگر نه مانند یک دولت، بلکه حملاتی شبیه یک گروه تروریستی ترتیب داد.

اردوغان ادامه داد: اسرائیل با حمله اخیر به خوبی نشان داد که اهمیتی برای غیرنظامیان قائل نیست و برای دستیابی به اهداف پلید خود به هر کاری دست خواهد زد. جامعه بین‌المللی به ویژه کشورهای غربی باید به تماشای جنایات اسرائیل پایان داده و اقدامات موثری انجام دهند.

وی تاکید کرد: منطقه هم اکنون با یک بحران بزرگ و غیرقابل توضیح روبرو است.

اردوغان درباره روند عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق نیز توضیح داد: بر قصد خود برای دیدار با بشار اسد به منظور عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه تاکید کرده‌ایم. هم اکنون منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم.

رئیس‌جمهور ترکیه عنوان داشت: دیدار دو جانبه با بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل هنوز قطعی نشده است. دیدار احتمالی با بایدن یا دیگر دیدارهای دوجانبه غیرمنتظره در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است.

گفتنی است رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ساعت 14:10 دقیقه امروز شنبه 21 سپتامبر از فرودگاه آتاترک استانبول راهی نیویورک شد.

امینه اردوغان همسر رئیس جمهور و وزرای امور خارجه، انرژی و منابع طبیعی، خزانه داری، صنایع و تکنولوژی و همچنین وزیر بازرگانی ترکیه نیز اردوغان را در سفر به نیویورک همراهی می‌کنند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 40804

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/40804/اردوغان-درباره-راه-های-توقف-جنگ-غزه-رایزنی-خواهم

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir