وزیر آموزش و پرورش گفت: بهکارگیری مدیران کم تجربه و بیتجربه و فاقد صلاحیتهای حرفهای یکی از مهمترین دلایل ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش است.
در نشست با رؤسای مناطق آموزش و پرورش شهر تهران
وزیر آموزش و پرورش: مدیران کم تجربه موجب ناکارآمدی آموزش و پرورش شدند
بنا داریم آموزش و پرورش را از سیاستزدگی دور کنیم
13 شهريور 1403 ساعت 17:20
وزیر آموزش و پرورش گفت: بهکارگیری مدیران کم تجربه و بیتجربه و فاقد صلاحیتهای حرفهای یکی از مهمترین دلایل ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش است.
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، علیرضا کاظمی در نشست با رؤسای مناطق شهر تهران افزود: باید مدرسه توسط مدیر اداره شود و کسی نباید در امور جاری دخالت کند.
به گفته وی، به جای تغییر مدیران کم تجربه ، کارهای دیگری چون برگزاری اردوهای آموزشی بگذاریم و مدیران را از چرخه مدیریت حذف نکنیم و به جای آن تجربه گردانی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بنا داریم آموزش و پرورش را از سیاستزدگی دور کنیم و این کار را باید از مدرسه شروع کرد.
کاظمی با تاکید بر اینکه بیشترین شاخصهای صلاحیت مدیریتی باید در خصایل مدیریتی مدیران مدرسه باشد، گفت: نباید مدیران مدرسه را با سلایق شخصی تغییر داد.
وی با اشاره به نقش معلمان در نظام تعلیم و تربیت، تاکید کرد: معلمان را باید خیلی عزیز دانست و تکریم کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قرآن کریم هم برای اثربخشی شاخصهایی دارد، گفت: خداوند شاخصی گذاشته است که به هر میزانی که در کار اخلاص داشته باشید به همان میزان اثربخشی خواهد داشت و شاخص مقبولیت عمل هم همین شاخصهاست.
کاظمی با اشاره به اینکه در مجموعه وزارت آموزش و پرورش چالشهای زیادی داریم، بیان کرد: وقتی مسائل آموزش و پرورش را بررسی میکنیم درمییابیم که این مسائل هزاران جزئیات دارد؛ از این رو باید همت کنیم تا باهم افزایی به رفع آنها کمک کنیم.
وی با طرح سوالی مبنی بر چرایی ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش گفت: بهکارگیری مدیران کم تجربه و بیتجربه و فاقد صلاحیتهای حرفهای یکی از مهمترین دلایل آن است. تقریباً هیچ برنامهای برای توانمندسازی این مدیران طراحی نشده است؛ البته باید گفت ثبات مدیریت هم وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فرایندهای غیرکارشناسی و شتابزده، ناکارآمدی در مأموریت، محصول و تربیت از دیگر عوامل ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت هستند.
کاظمی دلایل دیگری برای ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: مشکل در طراحی، معماری نظام آموزشی و برنامه درسی درون مدرسه است.
وی بیان کرد: علم روز دنیا مانند هوش مصنوعی، متاورس و ارزش افزوده در برنامههای درسی دیده نمیشود و باید در این زمینه اقدامی ملی انجام و برنامههای درسی را بروز رسانی کرد.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص ضرورت بهروزرسانی برنامههای درسی، تاکید کرد: هیچ وزیری با هیچ بودجه و منابع انسانی و…، نمیتواند سند تحول بنیادین را پیادهسازی کند مگر آنکه روی برنامه درسی مدارس کار کند.
بر اساس این گزارش، در ابتدای جلسه علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، گزارشی درباره تدابیر اندیشیده شده در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید ارائه داد. رکنا
انتهای پیام/*
کد مطلب: 40397