سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان سامانهای طراحی کرده است که قیمت صد قلم کالای اساسی را بزودی و به صورت روزانه منتشر میکند. معاون بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان حمایت، با اعتقاد به اینکه راهاندازی اپلیکیشن جدید میتواند به کاهش گرانفروشیها کمک کند، خاطرنشان کرد: هرچه کانال دسترسی خود را با مردم بیشتر کنیم، میزان مشارکت مردم در این حوزهها بیشتر میشود.
به گزارش ایصال نیوز، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان سامانهای طراحی کرده است که قیمت صد قلم کالای اساسی را بزودی و به صورت روزانه منتشر میکند. مردم میتوانند با استفاده از این سامانه، شکایتهای خود را از واحدهای صنفی اعلام و نتیجه آن را پیگیری کنند. سخنگوی دولت نیز امروز در نشستی خبری اعلام کرد: در روزهای آینده، نرم افزاری قیمتهای صد قلم کالای اساسی که برای زندگی مردم ضروری است را به طور روزانه به اطلاع مردم خواهد رساند.
سازمان حمایت قیمتهای قابل قبول در صد قلم کالا را در این سامانه اعلام میکند تا در صورت بروز تخلف مردم بتوانند شکایت خود را از طریق نرم افزاری کاربردی (اپلیکیشن) اعلام کنند. پیش از این نیز وزیر صنعت و قائم مقام بازرگانی وی از راهاندازی این سامانه خبر داده بودند اما هیچگاه زمان دقیق راهاندازی آن اعلام نشد.
به گفته این مقامهای مسئول، وقتی مردم قیمت اقلام اساسی را بدانند در نتیجه گرانفروشی واحدهای صنفی کمتر میشود و اگر هم واحدی اجناسش را گرانتر عرضه کند، مصرفکنندگان میتوانند شکایت خود را در این اپلیکشین ثبت کنند تا در سریعترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.
اما فرایند ثبت شکایت و رسیدگی به آن در سامانه جدید چگونه خواهد بود؟
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این ارتباط گفت: بازرسی شکایتها هم اکنون نیز از طریق سامانه 124 در حال انجام است، اما تفاوت سامانه جدید این است که دسترسی به لینک ثبت شکایات در پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالاها و خدمات نیز مهیا شده است؛ مصرف کننده میتواند در این اپلیکیشن نسبت به ثبت شکایت اقدام کرده و کد رهگیری دریافت کند.
«شهرام میرآخورلو» اضافه کرد: مصرفکننده میتواند با استفاده از کد رهگیری، از نتیجه شکایت خود مبنی بر اینکه آن واحد به تعزیرات معرفی شده یا خیر، مطلع شود. وی اضافه کرد: اگر مستندات فرد شاکی کافی باشد، رسیدگی به شکایت او در کوتاهترین زمان ممکن انجام میشود. مثلا برای کالاهایی که ظن به احتکار، قاچاق یا امتناع از عرضه وجود داشته باشد نیازی به ارائه مستندات نیست و بازرسان ما در بازه زمانی یک ساعت در تهران و نیم ساعت در شهرستانها در محل حضور مییابند.
میرآخورلو درباره شکایتهایی که نیاز به ارائه مستند دارد نیز گفت: به عنوان نمونه اگر کسی از یک شرکت خودرویی شکایات داشته باشد و اعتراض او در ارتباط با پرداخت نکردن سود مشارکت توسط خودروساز باشد، نیاز به بررسی مستندات و کار کارشناسی وجود دارد؛ در چنین شرایطی اگر مستندات کافی باشد زمان زیادی طول نمیکشد؛ در هر صورت، حتما در موعد مقرر به شکایات تمامی مصرفکنندگان پاسخ داده میشود.
این مقام مسئول در سازمان حمایت درباره اثربخش بودن شکایتها خاطرنشان کرد: نخستین بار که از واحد صنفی شکایت شود، پرونده تخلف گرانفروشی به اندازه میزان گرانفروشی که انجام داده تنظیم میشود. اگرتعزیرات رای به متخلف بودن این واحد داد و برای بار دوم و سوم نیز تخلف او محرز شد، پارچه در آن واحد نصب شده و مختلف بودنش به عموم مردم اعلام میشود. وی تصریح کرد: یعنی اگر تخلف واحد صنفی در یک سال بیش از سه مرتبه باشد، نصب پارچه و تعطیلی واحد را در پی دارد.
معاون بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان حمایت با اعتقاد به اینکه راهاندازی اپلیکیشن جدید میتواند به کاهش گرانفروشیها کمک کند، خاطرنشان کرد: هرچه کانال دسترسی خود را با مردم بیشتر کنیم، میزان مشارکت مردم در این حوزهها بیشتر میشود.
انتهای پیام/*