آمریکا و اروپا مدتی است تحت عنوان طرح «سنتینل» (Sentinel) یا همان « طرح حفاظتی» در منطقه آبراه بین المللی در محدوده تنگههرمز، تنگه بابالمندب و دریای عمان به بهانه ایجاد امنیت کشتیرانی ناوهای خود را یکی پس از دیگری در منطقه مستقر میکنند. این طرح خطرناک عملا اعلام اشغال نظامی منطقه دریایی کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط ابرقدرتها و خارج از مقررات بین المللی سازمان ملل است.
به گزاش ایصال نیوز به نقل از ایرنا، دومین ناو انگلیس برای همراهی با کشتی هایی که زیر پرچم این کشور دریانوردی می کنند، روز یکشنبه با گذر از تنگه هرمز وارد آب های خلیج فارس شد. وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد؛ ناوشکن اچ ام اس دانکن برای پیوستن به ناوچه مونتروز وارد آب های خلیج فارس شده است.
مقام های انگلیس قبلا به شرکت های کشتیرانی که شناورهایشان از پرچم این کشور استفاده می کنند، توصیه کرده اند که به صورت کاروانی و با همراهی ناوهای نیروی دریای انگلیس از تنگه هرمز بگذرند. ناو مونتروز تاکنون 35 شناور را در طی 20 سفر برای گذر از تنگه هرمز همراهی کرده است.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز جمعه 19 ژوئیه (28 تیر ماه)، کشتی نفتکش استنا ایمپرو را که با پرچم انگلیس حرکت می کرد، در تنگه هرمز توقیف و به بندر عباس منتقل کرد. توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران و توقیف نفتکش حامل سوخت ایران در جبل الطارق به ادعای نقض قوانین اتحادیه اروپا علیه سوریه، روابط ایران و انگلیس را در هفته اخیر با تنش روبه رو کرده است.
در حالیکه مقامات ایران تاکید دارند، مقایسه این دو رویداد خوانش درستی نیست اما سیاستمداران، رسانه ها و تحلیلگران انگلیسی اصرار دارند که اقدام ایران را تلافی جویانه و فاقد مبنای حقوق نشان دهند.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتری خود نوشته است: توقیف (نفتکش حامل) نفت ایران توسط دولت ترزا می و به فرمان ایالات متحده، به زبان ساده و روشن، دزدی دریایی است. وی ادامه داد: ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آبهای ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.
حدود یک پنجم صادرات نفت جهان در سال 2018 از آبراه تنگه هرمز می گذرد که میان ایران و عمان قرار دارد.
انتهای پیام/*