کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکیه به پیمان سوالبارد می‌پیوندد

16 مهر 1401 ساعت 18:27

معاون وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که ترکیه به پیمان اسپیتسبرگن (سوالبارد) می‌پیوندد.


به گزارش ایصال نیوز، سدات اونال، معاون وزیر امور خارجه ترکیه در آخرین جلسه کمیته امور خارجی مجلس کبیر ملت ترکیه اظهار داشت: علاقه فزاینده‌ای به منطقه قطب شمال داریم، پیشنهاد قانون پیوستن به پیمان اسپیتسبرگن (سوالبارد) که در 9 فوریه 1920 در پاریس امضا شد، پذیرفته شده است.

اونال با اشاره به اهمیت توافق برای مجمع الجزایر اسپیتسبرگن در شمال نروژ، که نزدیک به قطب شمال است، گفت: این جزایر و حومه آن از نظر ماهیگیری و هم از نظر معادن معدنی غنی هستند.

پروفسور بوجو اوزسوی، مدیرکل پژوهشکده قطبی سازمان پژوهش و فناوری ترکیه «توبیتاک» نیز تصریح کرد: کاهش یخ دریا در قطب شمال یکی از عوامل اصلی تغییرات اقلیمی است، با کاهش یخ دریا در منطقه‌ای که در مجموع 2700 نفر زندگی می‌کنند، مسیر تجاری موسوم به "جاده ابریشم جدید در شمال شکل گرفته است.

پیمان سوالبارد یک قرارداد بین‌المللی است که حاکمیت «کامل و بدون محدودیت نروژ» بر سوالبارد را تضمین می‌کند. در عین حال، این پیمان، شرایطی که نروژ باید در مدیریت منطقه انجام دهد از جمله رفتار برابر با شهروندان و شرکت‌های همهٔ کشورهایی که به این توافق پیوسته‌اند و محدودیت در تعقیب بعضی مقاصد نظامی را مشخص می‌کند. پیمان سوالبارد، در سال ۱۹۲۰ میلادی، منعقد و در سال ۱۹۲۵ به اجرا گذاشته شد. پیمان سوالبارد، در مجموع توسط دولت‌های ۴۴ کشور به تصویب رسیده‌است.

این پیمان، همچنین به عنوان معاهدهٔ نروژی در نروژ، ایالات متحده آمریکا، دانمارک، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، هلند، بریتانیا و سوئد در خارج از کشور شناخته شده‌است.

پیمان سوالبارد، یکی از معدود موافقت نامه‌های بین‌المللی حاصل مذاکرات پس از جنگ جهانی اول است که هنوز به قوت خود باقی است. به استثنای جنگ جهانی دوم، حاکمیت نروژ بر سوالبارد هرگز به چالش کشیده نشده و مورد اعتراض قرار نگرفته‌است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 27415

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/27415/ترکیه-پیمان-سوالبارد-می-پیوندد

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir