حمایت مالی از شرکتهای دانشبنیان در حوزه سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی در دستور کار قرار دارد
نشست شبکهسازی شرکتهای فناور، دانشبنیان و خلاق در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد
محسن منتظری با اشاره به پرداخت کمکسود تسهیلات بانکی به شرکتهای صادراتی، تصریح کرد: حمایت مالی از شرکتهای دانشبنیان در حوزه سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی برای اخذ گواهینامههای استاندارد بینالمللی و برندسازی را در دستور کار قرار دادهایم. همچنین به ایجاد نمایشگاههای دائمی و ساخت یا اجاره مراکز تجاری در کشورهای هدف توجه ویژه داریم و هماکنون برای حدود 46 مرکز تجاری موافقت اصولی اخذ شده است.
به گزارش ایصال نیوز از اتاق بازرگانی اصفهان، نشست تخصصی شبکهسازی شرکتهای فناور، دانشبنیان و خلاق با رویکرد توسعه صادرات و حضور در بازارهای جهانی با موضوع «سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی» در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
غلامرضا اخوان فرید رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و توسعه اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به ابلاغ قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان اظهار داشت: اگر در این حوزه شاهد همت جدی و عزم راسخ باشیم میتوان گامهای مطلوبی در راستای صادرات حوزه سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی و تبدیل علم و فناوری به ثروت برداشت و زمینه اشتغال و توسعه کسبوکار دانشآموختگان و پژوهشگران حوزه سلامت را فراهم کرد.
وی افزود: یکی از بندهای قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان در حوزه صادرات، وزارتخانههای گوناگون را موظف به همکاری در این خصوص کرده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز موظف شده ظرف چند ماه آینده آییننامههایی را تدوین و به دستگاههای اجرایی ابلاغ کند.
همچنین روحالله میرزا امیری مدیر امور کمیسیونهای اتاق بازرگانی اصفهان و دبیر منطقه ویژه علم و فناوری استان تأکید کرد در سالهای اخیر رویکردها از کالا و شرکت دانشبنیان به سوی اقتصاد دانشبنیان حرکت کرده که کالای دانشبنیان یکی از اجزای آن است و اکوسیستمهای ششگانهای باید با هم مرتبط شوند تا به شکلگیری اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری منجر شود.
وی با برشمردن این اکوسیستمها افزود: به نظر میرسد اکوسیستمهای «علمی، تحقیقاتی»، «فناوری»، «نوآوری، خلاقیت»، «تولیدی، صنعتی»، وضعیت بهتری در استان دارند اما در دو اکوسیستم بازرگانی و تأمین مالی و سرمایهگذاری ضعیف هستیم که باید تقویت شود.
حسین سلمانی مديرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی تجهیزات پزشکی و مرکز توسعه صادرات سلامت ایران نیز اعطای تسهیلات کمبهره و صدور ضمانتنامه به شرکتها را از جمله خدمات این صندوق دانست گفت: برگزاری دورههای آموزشی، ارائه تسهیلات به شرکتها برای تأمین سرمایه در گردش در راستای صادرات محصولات سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی، برگزاری پاویونهای صادراتی و نشستهای تخصصی از دیگر خدمات این صندوق است.
وی با اشاره به تشکیل مرکز توسعه صادرات سلامت ایران ذیل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی تجهیزات پزشکی با ارائه 22 خدمت تصریح کرد: حضور فعال شرکتهای دانشبنیان حوزه سلامت در بازارهای صادراتی یکی از اهداف این مرکز است. البته هر کشور برای ورود تجهیزات پزشکی قوانینی دارد و در این مرکز تلاش داریم شرکتهای صادرات تجهیزات پزشکی کشور را با ادبیات صادرات آشنا کنیم. همچنین با بررسی بازارهای صادراتی، کشورهایی که داروها و تجهیزات پزشکی ایران در آنها طرفدار دارد را به این شرکتها معرفی کردیم.
رویکردهای حمایتی سازمان توسعه تجارت از صادرات حوزه سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی
در ادامه محسن منتظری مدیرکل دفتر ارتقای کسبوکارهای دانشبنیان و خدمات فنی مهندسی سازمان توسعه تجارت با اشاره به تدوین بسته حمایت از صادرات با اولویت شرکتهای دانشبنیان و خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: در سالهای گذشته با پرداخت حداکثر ۵۰ درصد هزینه اجازه غرفه تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان از حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاهها حمایت میکردیم. در سال جاری تصمیم داریم با برداشتن سقف حمایتی، کل بودجه حوزه نمایشگاهی خود را بر حمایت از حضور در چند نمایشگاه دارای اولویت بیشتر متمرکز کنیم.
وی با اشاره به پرداخت کمکسود تسهیلات بانکی به شرکتهای صادراتی اضافه کرد: حمایت مالی از شرکتهای دانشبنیان در حوزه سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی برای اخذ گواهینامههای استاندارد بینالمللی و برندسازی را در دستور کار قرار دادهایم. همچنین به ایجاد نمایشگاههای دائمی و ساخت یا اجاره مراکز تجاری در کشورهای هدف توجه ویژه داریم و هماکنون برای حدود 46 مرکز تجاری موافقت اصولی اخذ شده است.
منتظری حمایت از شرکتها در حوزه تبلیغات و بازاریابی و حملونقل دریایی و هوایی را دیگر سرفصلهای حمایتی سازمان توسعه تجارت دانست.
امیر الحاجی دبیر علمی شتابدهنده صادرات بردار اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به مراحل آمادگی صادراتی تامینکنندگان گفت: رویکرد فعال صادراتی به معنای در نظر گرفتن هزینهفایده در یک بنگاه اقتصادی برای رسیدن به صادرات پایدار است. آمادگی بنگاه و شرکت تولیدی و آمادگی محصول دو بعد آمادگی صادراتی است که متاسفانه در کشورمان بیشتر بر آمادگی محصول تمرکز میشود.
وی تعهد مدیریت بنگاه به صادرات، منابع مالی، دانش فنی و ظرفیت تهیه و تولید را پیشنیازهای آمادگی صادراتی تامینکنندگان دانست و افزود: برخورداری از دانش بازاریابی و مهارت تجارت جهانی نیز پیشنیازهای آمادگی صادراتی در شرکتهای مدیریت صادرات است.
همچنین سیدصادق علامه سرپرست شتابدهنده صادرات بردار و دبیر کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در هر ثانیه به طور میانگین 600 هزار دلار تجارت میان کشورهای جهان انجام میشود، ادامه داد: در این بازار با رقبای قدرتمندی مواجه هستیم. هماکنون شاید تعرفه صادرات به برخی کشورها صفر شده باشد اما با معیارهای غیرتعرفهای روبهرو هستیم که پیش از اعمال، از طریق سامانهها و پلتفرمهایی اعلام میشود و صادرکنندگان کشورمان باید علاوه بر دقت به آنها، سایر ابزارهای تحقیقات بازار را نیز بهطور عمیق بررسی کنند.
فراز چمنی رایزن سابق اقتصادی ایران در ترکیه نیز با بیان اینکه کشور ترکیه با ۸۳ میلیون نفر جمعیت بازار بزرگ و خوبی برای محصولات ایرانی محسوب میشود، گفت: در این کشور سالیانه بین 30 تا 35 میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی استفاده میشود که 4.5 درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل میدهد. این در حالی است که ترکیه 85 درصد دارو و تجهیزات پزشکی موردنیاز خود را وارد میکند و به همین دلیل بازار قابل ملاحظهای برای کشورمان محسوب میشود.
وی با بیان اینکه حضور در بازار سلامت ترکیه نیاز به دانش و تکنیکها و ابتکارات خاصی دارد، افزود: داشتن گواهی کیفیت CE شرط ورود به بازار ترکیه است و استانداردهای این کشور با استانداردهای اتحادیه اروپا منطبق است. خوشبختانه زمینه دریافت این گواهی در کشورمان فراهم شده است. همچنین برندهای کشورمان باید در این کشور شناخته شوند و حضور برندهای اروپایی حضور شرکتهای ایرانی را مشکل میکند و راه پرچالش و طولانی را در پیش داریم.
چمنی با بیان اینکه حضور در نمایشگاههای خارجی لازم است اما اصلاً کافی نیست، اظهار داشت: برای حضور در بازار ترکیه نیاز به استراتژی و راهبرد داریم. همچنین تأسیس یک بیمارستان با تجهیزات پزشکی ایران از سوی کشورمان در ترکیه میتواند نتیجه بسیار خوبی داشته باشد.
در ادامه این نشست مجریان ایرانی و خارجی نمایشگاههای تخصصی ایران در کشورهای پاکستان، سوریه و ترکیه به بیان توضیحاتی درباره برگزاری این نمایشگاهها پرداختند.
همچنین نمایندگانی از شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان جزئیات برگزاری پاویون ایران در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی بازسازی سوریه را تشریح کردند.
نماینده انجمن شرکتهای دانشبنیان استان اصفهان نیز با اشاره به عضویت 30 شرکت حوزه سلامت در این انجمن به بیان اقدامات انجمن شرکتهای دانشبنیان برای توسعه صادرات پرداخت.
انتهای پیام/*