ربیعی: برخی جریانهای داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ تروریستی بسته اند
به گزارش ایصال نیوز از دولت، دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکلهای بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهارداشت: در آستانه یکی از رویدادهای مهم سیاسی در کشورمان هستیم. فضای رقابتهای انتخاباتی با نزدیک شدن به روز مهم تصمیمگیری مردم برای انتخاب رئیس جمهور آینده، گرم شده است.
فارغ از اینکه نتیجه آرا چه کسی خواهد بود، صندوق و مشارکت، میراث گرانبهایی است از زحمات، تلاشها، زندانها، تبعیدها و خونهایی که خاک وطن را لالهگون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند.
همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، امام خمینی(ره) دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گرهگشای همه مشکلات میدانستند. به تعبیر صریح بنیانگذار ج.ا.ا ، جمهوری یعنی مقدرات ملت، دستِ ملت است.
ما همه در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم تا جمهوریت را، این ثمره چند نسل از پیشینیانمان را، ثمره دو انقلاب معاصر ایران یعنی مشروطه و انقلاب اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم و فارغ از هر فراز و نشیب و گلایهها، این میراث گرانبها را آنچنان قدر بداریم که هیچ تزلزلی به پیکره آن وارد نشود.
جمهوریت فقط در یک حالت به مخاطره میافتد و آن وقتی است که جمهورِ مردم، خودباوری خود را برای تعییر سرنوشت و تعیین صحنه، از دست بدهد که در آن صورت، عواقب آن برای نسلها باقی خواهد ماند.
بنابراین به رغم دیدگاه های مختلف و برخی گلایه ها که امروز مطرح میشود، باید در یک درک عمومی، بدانیم حفظ باشکوه صندقها با مشارکت حداکثری ، ضرورت عبور موفق از بحران های امروز در جهان پرتلاطم ظالمانه در دوره پساتحریم است و متضمن آینده همراه با امید و تحول پیش برنده خواهد بود.
معتقدیم شرایط پیچیده نظام جهانی و احقاق حقوق ایران از اقتصاد جهانی و کسب جایگاه ایران در منطقه و جهان از یک سو، و از سوی دیگر، در دوران پساتحریم، آسیبدیدگیهای اقتصادی و روانی ناشی از جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم و احیای زندگی پساتحریم و کرونا، نیازمند دولتی با سرمایه اجتماعی بالا و اعتماد روزافزون شده بین جامعه، مردم و دولت هستیم.
در صورت مشارکت غیرحداکثری، دولتی که پشتوانه اعتماد اکثریت جامعه را نداشته باشد، برای حل مسائل درهم تنیده داخلی و خارجی ، دچار مشکل خواهد شد. بنابراین برای امروز ایران، برای فردای ایران، مشارکت، امری حیاتی است.
عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم
آنچه در این روزها در گفتگوهای سیاسی به چشم نمی خورد و به طور عجیب، آگاهانه و عامدانه توسط برخی ها دچار فراموشی شده، جنگ بزرگ اقتصادی و توام شدن آن با پاندمی کرونا می باشد.
پیش از این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و برانداز، در یک برنامه حساب شده با این تئوری که انباشت پدیده های منفی ناشی از تحریم و کرونا، منجر به عصیان توده های در مرز استیصال می شود بطور آگاهانه تحریم را به محاق برده و دستاوردهای دولت و ملت زیر سوال می بردند.
در این سالها به طور عجیبی، برخی جریانهای داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ تروریستی بسته اند اما به نام حقیقت باید از مخوف ترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی ، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود.
این تحریف فقط ندیدن تلاش های یک دولت نیست بلکه نادیده انگاشتن یک مقاومت عظیم مردمی است.
امروز، برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفی انگاری و تخریب دولت را نیافته اند.برای روشن شدن موضوع و تبیین درست باید کارنامه ۸ ساله دولت را در دو فصل مرور کرد.
ارزیابی ۸ ساله دولت، بدون توجه به آثار جنگ اقتصادی مثل آن است که اداره کشور و مدیریت کشور در دهه ۶۰ را بدون آثار جنگ تحمیلی ارزیابی کنیم.
نگاه کنید به سال ۹۲ تا ۹۶:
آغاز به کار دولت با رکود تورمی بی سابقه و انزوای مطلق در عرصه بین المللی همراه بود، به طوری که رشد اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۷.۷ منفی و منفی ۰.۳ درصد و نرخ تورم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۱۳۹۳ ، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورم باشد؛ به طوری که در آن سال، نرخ تورم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هسته ای در جریان بود و هنوز توافق هسته ای به سامان نهایی نرسیده بود.
در حالی که کشور پس از چند سال طوفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت ، یکباره از نیمه دوم سال ۹۳ ، جهان با افت شدید و به نوعی بی سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد. قیمت نفت که برای قریب به یک دهه ، در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان بود، به یک باره و در عرض چند ماه به ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم شدید شدند.
سال ۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی، از این بحران جدید نیز عبور کردیم و عملا این فشار سنگین در سال ۹۴ را فقط دولت احساس کرد.
در مجموع، علیرغم همه تنگناها و محدودیتها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سالهای ۹۳ تا ۹۶ ، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سالهای ۹۳ تا ۹۶ ، یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور، تجربه شد.
متوسط صادرات نفتی در دولت دهم ۸۵.۵۷۰ میلیارد دلار، دولت یازدهم ۵۲.۶، دولت دوازدهم ۳۶.۰۱۹ میلیارد دلار بوده است. چرا نمیگویند ما به درآمدهای ارزی افسانه ای دسترسی نداشتیم؟
متوسط صادرات غیرنفتی در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیارد دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیارد دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط ۴ سال بیش از زمان بی هیچ مساله و محدودیتی بوده ؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف می کنید؟
سوال این است که چرا نمی گویند چرا از آن عدد به این عدد رسیدیم؟
چرا بی انصافها نمی گویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده و نزدیک به دو میلیون شغل هم مثل همه دنیا، آسیب دید. من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه ، تحقیق کرده ام. شما بر رنج مردم سوار شده اید و در تشریح علت، آدرس غلط میدهید و حتی بعضی ها، خود، علت ماجرا هستند.
سوال من این است اگر تحریم ها نبود متوسط رشد رو به بالای ما در دولت دوازدهم به همین سیاق پیش می رفت؟ آیا وضع چنین میشد؟ با آن متوسط نرخ رشد اشتغال که با دولت های نهم و دهم اساسا قابل قیاس نبود آیا امروز وضعیت اشتغال ما بدون تحریم این چنین بود؟
نگاه کنید به صادرات نفتی در حالی که همین مقدار بسیار کمتر از دولتهای نهم و دهم نفت فروخته ایم در حالی که انتقال پول امکان پذیر نبوده است.
با ندیدن این عامل آیا قضاوت در مورد تورم کالا و نقدینگی قضاوت منصفانه ای است.
اتفاقا آنانی که دم از کمبود تولید و عدم نگاه به داخل داشتند این آمار گواهی می دهند که چگونه در دولت دهم ۱۴.۴۳۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ما داشته ایم و در دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ میلیون دلار و در دولت دوازدهم با وجود تحریم بیش از ۳۰.۰۱۸ میلیون دلار.
آیا این شاخصی بر افزایش تولید داخلی نیست؟
از سال ۹۷ با شروع دولت ترامپ و خروج از برجام فروش نفت را به پایین ترین سطح رساندن و از میلیاردها دلار خبری نبود.
متاسفانه پیروی غیرقابل باورانه همه همسایه ها تا کشورهایی از آسیا تا آفریقا، کشورهای قدرتمند اروپایی و حتی دوستان قدرتمند ما، باعث فشار بی اندازه ای بر اقتصاد ایران شد.
امروز همگان به یاد بیاورند که مقامات آمریکایی گفتند که جمهوری ااسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و ۳ ماه دیگر در ایران رژیم تغییر خواهد کرد و برای آینده تصمیم خواهند گرفت اما در ۱۳۹۹ گفتند که شکست خوردیم.
این پیروزی ایران به نحوی بود که در مبارزه انتخاباتی آمریکا کاندیدایی به نام بازگشت به برجام به کارزار انتخاباتی رفت و پیروز شد.
در حالی خسارتهای ناشی از پاندمی کرونا باعث توقف رشد اقتصادی در کشورهای صنعتی جهان شد، ایران ناگزیر بود مقابله با پاندمی خسارت بار را توام با مقابله تحریم هاییکجانبه و فراگیر آمریکا ادامه دهد.
به رغم این تلاشِ عظیمی که دولت در کنار مردم صورت داد به طور عجیبی این روزها خیلی ها دچار فراموشی به شکل حیرت آوری شده اند و برخی افراد رنج وارده به تلاش مردم و مقاومت مردم در برابر آن مسائل را به هیج گرفتند.
در مرحله پساترامپی با اذعان به شکست دولت آمریکا این بار نیز دولت با نظریه تعامل عزتمندانه با جهان با استفاده از ظرفیت ها و بی نظیرترین افرادی که دانش و فهم جهانی بالایی دارند ، تحریم ها را تا امروز به اندازه بسیار خوبی به عقب رانده ایم.
و به چشم انداز لغو همه تحریم های برجامی و فرابرجامی با نتایج عزتمندانه نزدیک شده ایم. در کنار این تلاش دولت با استفاده از فضای تحریم شکنی اولیه و سرمایه گذاری های صورت داده، زیرساختهای عظیمی در راه، تولیدات صنعتی از قبیل فولاد، پتروشیمی و خودکفایی بنزین و پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس و هزاران پروژه عظیم دیگر را سامان داده است. قطعا آثار این سرمایه گذاری ها در سالهای آینده بر وضعیت اشتغال و بهبود اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت.
من می خواهم یک صفتی دیگری به دولت اضافه کنم : دولتی که سختی ها و ناملایمات و دشواری های سالهای آینده ایران را نیز پیشخور کرده است. (دولت پیشخور مصائب!)
تسلیت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین محتشمی پور
درگذشت روحانی مجاهد، خستگیناپذیر، انقلابی و از یاران وفادار و صدیق انقلاب مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محتشمیپور موجب تاثر فراوان شد.
ایشان از پیشگامان و همراهان امام بزرگوار و نهضت بود که عمر خود را در راه آرمانهای انقلاب اسلامی وقف کرد و در مسیر دفاع از مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و لبنان به دست تروریستهای اسرائیلی به مرتبه جانبازی رسید.
عدالتخواهی، آرمانی اندیشیدن و دفاع از حق و حقیقت از مهمترین شاخصه های اخلاقی ایشان بود.
حجت الاسلام محتشمیپور در دوران فعالیت سیاسی خود حضور در وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی منشأ خدمات ارزندهای برای کشور بود و در بیان حق و حقیقت با حضور در عرصه مطبوعات به بیان روشنگری پرداخت.
این فقدان دردناک را به خانواده، همسر گرامی ایشان، فرزندان بزرگوار و یاران و دوستانش تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت میکنم.
تسلیت درگذشت علی مرادخانی
خبر درگذشت اندوهناک فرزانه ارجمند، مدیر متعهد و توانمند، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم علی مرادخانی موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.
کرونا مدیری دلسوز و خوشنام، دارای حسن خلق و مورد احترام اهل ادب و هنر را از جامعه و فرهنگ این مرز و بوم گرفت.
این ضایعه و فقدان را به خانواده آن مرحوم، جامعه فرهنگ و هنر و رسانه و علاقهمندان ایشان صمیمانه تسلیت میگویم و از درگاه خداوند مهربان برای آن سفر کرده رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسالت دارم.
در ادامه نوبت به سوالات اصحاب رسانه رسید که در ادامه مشروح این پرسش و پاسخ را می خوانید:
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چه تضمینی در صورت احیای برجام از سوی دولت بعدی ایران وجود دارد گفت:
ایران طی سالهای گذشته که دولت آمریکا از برجام بطور یکجانبه خارج شد و تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی تازه ای را بر خلاف مقررات و تعهدات خود علیه ایران وضع کرد، نشان داده است که تحت هر شرایطی به تعهدات بین المللی خود پایبند است. برخلاف آمریکا که کارنامه سیاهی در عدم پایبندی به تعهدات و توافقات بین المللی خود دارد، ایران تاکنون از هیچ یک از توافق های بین المللی خارج نشده و تعهداتش را نقض نکرده است.
تا زمانی که همه طرف های برجام به تعهدات خود پایبند بمانند، می توانند مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران هم از تعهدات خود عدول نخواهد کرد. پایبندی به تعهدات و احترام به حقوق و قوانین بین المللی یکی از اصول ثابت سیاست خارجی ایران است که با تغییر دولت ها دچار تغییر و دگرگونی نمی شود.
پرونده هسته ای یک پرونده ملی است که با اجماع در جمهوری اسلامی ایران جلو می رود و به تحولات داخلی مرتبط نیست و دستگاه های حاکمیتی آن را پیگیری می کنند. در موضوعات ملی و کلان، مانند همیشه هر نتیجه ای در چارچوب حاکمیت به دست آید، در همان چارچوب عمل خواهد شد. بنابرین قاعدتا تصميمي كه با اجماع مجموعه نظام در خصوص مذاكرات و نتيجه آن گرفته مي شود، از سوي دولت آينده نيز محترم شمرده خواهد شد.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که با توجه به شواهد موجود و اظهارات مسئولان روند مذاکرات وین مثبت بوده و به تحقق نتیجه نهایی نزدیک شده است. با توجه به اینکه چیزی در دنیای سیاست قطعی نیست. در صورتی که تیم مذاکره کننده تا روز انتخابات به نتیجه مورد نظر نرسد تا کی کار مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد؟ گفت:
ما امیدواریم که بزودی شاهد برگزاری دور نهایی مذاکرات و به نتیجه رسیدن این گفتگوها باشیم و تا قبل از پایان مهلت قانونی این گفتگوها را به نتیجه برسانیم. ما همانقدر که عجله ای در مذاکرات نداریم، با فرسایشی شدن مذاکرات نیز به شدت مخالفیم. تمرکز ما بر اتمام مذاکرات در زمان باقیمانده است. در حال حاضر مایل نیستم زودتر از آنچه لازم است درباره سایر احتمالات گمانه زنی کنم.
درباره قسمت دوم سوال شما، تصويب لوايح باقيمانده FATF به طور اصولي ارتباطي به مذاكرات وين براي احياي برجام ندارد و پرونده مستقلي است كه تصميم گيري در مورد آن در اختيار مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما تایید میکنم که امید به تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو در صورت احیای برجام تقویت خواهد شد اما تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
سخنگوی دولت در پاسخ یه سوالی درباره پرداخته نشدن به موضوع کرونا و تحریم به عنوان دو عامل تاثیرگذار در اقتصاد کشور در مناظرات گفت:
اگر خلاصه بخواهم جواب سوال شما را بدهم، باید بگویم اگر برخی افراد، امروز درباره تحریم و فشار حداکثری صحبت کنند، دچار پارادوکس با کارنامه خودشان میشوند.
از ماهها قبل احساس می شد که عدهای نمیخواهند موضوع تحریم، چه از منظر حل مساله تحریم و چه از منظر نحوه مواجهه با آن، در منظر افکار عمومی مطرح شود.
این عده در چند سال گذشته، در تحلیل و تبیین مسائل روز، همیشه نسبت به موضوع تحریم و همچنین کرونا، موضع نادیدهانگاری و انکار داشتهاند و از طرح اثرات فشار حداکثری و جنگ اقتصادی بر معیشت و زندگی مردم، چشمپوشی کردهاند.
اما صدا و سیما به عنوان تهیه کننده سوالات مناظرهها، شایسته بود مطرح کند که چرا تاثیر فشار حداکثری، کرونا و جنگ اقتصادی را ندیده گرفته است؟ گویی تحریم و کرونا از منظر طراحان سوالات، ارزشی برای طرحشدن و قضاوت مردم ندارد. برای همین معتقدم این سوال شما، یک پرسش بزرگ برای همگان است.
در سالهای اخیر، مخالفان دولت یک دوگانه جعلی ساختهاند و فکر میکنند اگر تاثیر تحریم و کرونا، به عنوان مشکلات اقتصادی کشور، نادیده گرفته شود، به آنان این فرصت جعلی را میدهد که ناکارآمدی دولت را به زعم خود اثبات کنند.
اما مردم باید بدانند جریانهایی که به دولت میتازند و میگویند ما بهتر اداره می کنیم، چگونه کشور را در شرایط تحریم و در دورهای که ترامپ قصد فروپاشی ایران را داشت، اداره میکردند؟ باید به مردم توضیح بدهند در موقعیت همبسته و توامشدن تحریمها با پاندومی کرونا که اقتصاد جهان را دچار مشکل کرد، چگونه میتوانستند کشورداری کنند و طرحشان چه بود؟
متاسفانه آنچه من تاکنون در طول این ۸ سال دیدهام، حمله و تخریب دولت و بالارفتن منتقدان دولت از دیوارهای فرورریخته تحریم توسط دولت است. بنابراین با این حرفهای سلبی و تخریبی که بنا است کسانی بر آن فراز بیابند، اگر نقش تحریم و کرونا بیان بشود، قطعا این گونه تاختنها، بیمعنی خواهد بود؛ چرا که اگر تاثیر واقعی کرونا و تحریم بر اقتصاد کشور، به خوبی ارزیابی و تشریح شود همه متوجه خواهند شد که طرح ناکارآمدی دولت، نه تنها قضاوتی نادرست و تبلیغای غیرواقعی است بلکه از قضا، تلاشهای دولت را در مواجهه با کرونا و تحریم، نشان داده و ثابت میکند.
چه خوب است از همه پرسیده شود که اگر درآمد قابل دسترس نفتی دولت از ۱۰۰ میلیارد دلار به زیر ۵ میلیارد دلار رسید، برنامهشان برای اداره کشور چه خواهد بود؟ به مردم بگویند اگر همان درآمد اندک نفتی را هم نتوانند وارد کشور کنند، چطور میخواهند امور را تمشیت کنند؟
ایکاش سوال میشد اگر در شرایط عدم تعادل اقتصادی، کمبود ارز و هجوم نقدینگی به سمت خرید ارز قرار بگیرند، برای دفاع از زندگی و معاش مردم، به جز ارز ترجیحی چه کار دیگری میتوانند انجام بدهند؟
در اینجا مجددا تاکید می کنم در نظرگرفتن ارز ترجیحی، در آن شرایط درستترین تصمیم گیری بود. در تحریم با دیدن همه متغیرها و واقعیتها و قصد خارجی از سوی دولت ترامپ برای شوراندن مردم ، کسی نمی تواند تصمیم گیری ساده اندیشانه کند و ما هم می دانستیم که ارز ۴۲۰۰ مشکلاتی دارد اما منتقدین بگویند که اگر آنها جای این دولت بودند، چگونه میتوانستند در آن شرایط و آنروزها از تلاطم روزانه قیمت ها و طرح ونزولایی کردن ایران پیشگیری کنند.
کاش پاسخ میدادند در زمان تحریم، فقدان سرمایه گذاری خارجی، بیثباتی سرمایهگذاری در داخل، عدم تعادل ارز، چگونه پروژههای اقتصادی بزرگ را طراحی کرده و ایجاد اشتغال می کردند؟
اتفاقا مردم فراموش نمی کنند، به خاطر اینکه مردم و دولت با مقاومتی که انجام دادند، دیوارهای تحریم در حال فروریختن است و دولت بعدی، قطعا مشکلات اقتصادی را که دولت تدبیر و امید با آن مواجه بود، نخواهد داشت.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا گفت: مثل هفته های گذشته واکسیناسیون در جریان است و البته تا رسیدن به نقطه هدف، یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسن، این روند ادامه خواهد یافت. برنامه دولت واکسیناسیون ۱۳ الی ۱۵ میلیون نفر از طریق واردات بوده که با این وصف میزان فوت های ناشی از کرونا به شدت کاهش خواهد یافت.
با تمهیدات اندیشیده شده و اتخاذ استراتژی به موقع و به هنگام و آینده نگر مبنی بر توجه به تولید داخلی همراه با واردات، مطمئنیم که تولید واکسن داخلی با تایید سازمانهای مرتبط به چرخه واکسیناسیون وارد خواهد شد و ایران جزو کشورهای با واکسیناسیون بالا قرار خواهد گرفت و به امید خدا دو واکسن پاستور و برکت در آستانه ورود به نظام سلامت هستند.
همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی قرار بود محمولهای شامل ۳ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود اما ورود این محموله با تأخیر مواجه شد که تصمیم گرفته شد به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال تکمیل شود تا این گروه سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند. در حال حاضر تامین و توزیع واكسن و روند واکسیناسیون در روزهای اخیر و هفته های آتی معطوف به انجام دوز دوم واکسیناسیون افراد است و واکسیناسیون سایر گروههای سنی به محض ورود واکسن مطابق برنامه انجام خواهد شد.
با توجه به تحقق پروژه های افتخارآمیز تولید واکسن ایرانی و ورود تدریجی این واکسن ها به چرخه تولید انبوه، از این فراز و فرودها کاسته شده و گام به گام ثبات بیشتری خواهد یافت. كه وزارت بهداشت اطلاع رساني هاي لازم را انجام خواهد داد.
در اين خصوص درخواست مي شود افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده اند تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری كنند. تاخیر چند روزه تا چند هفته و برای برخی از واکسن ها حتی بیشتر، تاثیری در اثربخشی و ایمنی زایی واکسن نخواهد داشت.
البته در همین دوران وزارت خارجه ما تبدیل به دیپلماسی سلامت شد و رییس جمهور شخصا با روسای جمهوری کشورهای دارای واکسن مذاکره داشت و این بار نیز شاهد هستیم واردات واکسن برای دوز دومی با پیگیری های صورت گرفته انجام خواهد شد.
سوال شما فرصتی را فراهم ساخت تا به یاد بیاوریم در همین ماههای گذشته چقدر فشار روانی بر دولت با دوگانه سازی واکسن داخلی و وارداتی درست کردند و برخی تا چه اندازه به واردات واکسن تاختند و از سوی مقابل برخی تولید داخلی را به سخره می گرفتند. دولت در دوران تحریم که حتی نتوانست پول واکسن سبد کوواکس را به موقع پرداخت کند و حتی بهترین شرکتهای خارجی کشورهای دوستان ایران از نگرانی تحریم حاضر به دادن واکسن به ما نبودند. حتی ما برای انتقال پول خودمان از کشور عراق برای خرید واکسن با فشار تحریم روبرو بودیم.
سخنگوی دولت درباره اظهارات اخیر جان کربی، سخنگوی پنتاگون درباره ناوهای ایرانی گفت:
مداخله در روابط دوجانبه ایران با سایر کشورها که مطابق با قوانین و هنجارهای بین المللی و از جمله حقوق طبیعی دو ملت است، آزار دهنده و غیرقابل قبول است. جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای برخورداری از مناسبات تجاری مرسوم و در چارچوب حقوق و مقررات بین المللی محفوظ می داند و هرگونه مداخله و نظارت بر این روابط را غیرقانونی و اهانت آمیز می داند و قویاً آن را محکوم می کند.
همانطور که قبلاً هم متذکر شده ام، روابط دوستانه و عادی بین ایران و کشورهای دوست صرفاً در جهت تقویت منافع دو کشور بوده و علیه هیچ کشور سومی نیست. بنابراین نگرانی های اعلام شده از طرف مقام های آمریکایی فاقد موضوعیت بوده و ناموجه است.
ما نسبت به هرگونه مداخله در مسیر این تجارت قانونی هشدار می دهیم و طیفی از واکنش های ضروری و متناسب را در صورت ارتکاب چنین خطایی در نظر خواهیم گرفت.
ضمنا بايد توجه داشت آمريكا سالهاست با فروش ميلياردها دلار سلاح و تجهيزات نظامي به كشوري هاي منطقه خليج فارس امنيت و ثبات منطقه را با خطر جدي مواجه كرده و جمهوري اسلامي ايران بارها نسبت به اين اقدامات ثبات زدا و تشنج آفرين آمريكا در منطقه، هشدار داده است.
همچنين فارغ از اينكه اين كشتيها حامل چه چيزي باشند هيچ منعي براي خريد و فروش تسليحات توسط ايران وجود ندارد و قطعنامه ۲۲۳۱ آن را تاييد مي كند. آمريكا منتهاي تلاش خود را سال گذشته براي ادامه تحريم در اين زمينه انجام داد كه با عدم همراهي ساير كشورها با شكست مفتضحي رو به رو شد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پیگیری عوامل و جزییات انتشار فایل صوتی ظریف گفت:
در پی پاسخ مشابه به خبر دانشجو در هفته گذشته، همانگونه که اظهار کردم بنابر اظهارات مقام قضایی شعبه ای در دادستانی تهران مشخص و علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه جزو ضابطین پرونده می باشند.
امیدواریم نتایج تحقیقات هر چه سریعتر مشخص و منتشر شود. در انجام امور تحقیق هرگونه همکاری که لازم بوده انجام شده است
از اول من معتقد بودم این یک توطئه علیه نظام و دولت بوده و آثار این سرقت حمله به سیاست خارجی دولت و از میدان به در کردن کنشگران عرصه سیاست خارجی و خادمان ملت بوده است.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا فرصتی به دولت برای پاسخ به اتهام زنیها در جریان مناظرات روز شنبه داده شده گفت:
بله. براساس قانون علاوه بر سازمان صداوسیما و کمیسیون نظارت بر تبلیغات تلویزیونی انتخابات موظف هستند فرصت مقتضی برای هر شخصی از جمله دولت تمهید کنند. اینجانب هفته گذشته از سازمان صداوسیما درخواست کردم و پس از مناظرات نیز این نامه را تکرار کردم. دیروز هم طی نامه ای به صداوسیما و وزارت کشور موارد اتهامی را ارسال کردم.
امیدواریم شاهد رفتاری منصفانه بر مبنای قوانین از سازمان صدا و سیما باشیم. چنانچه فرصتی برای پاسخ دولت تعیین نشود سنجش بسیاری از گفتار و ادعاها برای مردم روشن نخواهد شد.
این درخواست ما از صدا و سیما از این جهت است که اگر این موارد پخش نشود هم اتهامات بی پایه و اساس در تاریخ خواهد ماند و هم مخاطبان ما از شرایط کشور مطلع نخواهند شد.
عدم وقت مقتضی توسط صدا و سیما برای پاسخگویی هم با قوانین ناسازگار است و هم با ارزشهای اخلاقی ما و هم با لزوم شفافیت به لحاظ تقویت در مشارکت حداکثری منافات دارد.
بنده نتایج این اقدامات و واکنش ها را متعاقبا اطلاع رسانی خواهم کرد. متاسفانه در این مناظرات مطالبی بیان شد که کارآمدی کل نظام و تمام تلاشهای حاکمیت و ملت را زیرسوال بردند.
از جمله واژگانی از این قبیل که همه جا را فساد گرفته است ، هیچ کس منکر وجود فساد نیست اما این تعبیر تعبیری قطعا نادرست است.
و متاسفانه همه این تخریب ها و حمله ها را به نحوی بیان کردند که گویی در این کشور نه تحریمی بوده و نه کرونایی بوده و ظاهرا پدیده ای به نام ترامپ و فشار حداکثری و یک حادثه بزرگ به نام جنگ اقتصادی از تاریخ سیاسی ایران حذف شده است. انگار از ویرانه های خرمشهر و کشور دوران دفاع مقدس گفته شود ولی از صدام و جنگ تحمیلی سخنی به میان نیاید.
مثل اینکه صدای شکست خوردن فشار حداکثری به ایران هنوز به گوش طراحان سوال نرسیده بود و نه به گوش برخی دیگر.
وقتی بایدن با شعار برگشت به برجام به میدان آمد و آمریکایی ها ادعا کردند فشار حداکثری شکست خورده گویی این امر در خلا رخ داده و نه درد و رنج مردم و نه مقاومت ملی و نه دپیلماسی پرافتخار و مسلط و نه مدیریت عدم فروپاشی ایران همه اینها به فراموشی سپردند.
در حالیکه هنوز در تحریم به سر می بریم و هنوز تحریم گلوی ملت را دارد می فشارد ، وقایع تاریخی کشور توسط عده ای نادیده گرفته شده است. درست در همین نقطه است که مشاهده می کنیم تحریم و تحریف به نقطه تلاقی رسیده اند.
فشار مادی ناشی از محدودیت های فیزیکی تحریم از جمله محدودیت در واردات و صادرات و جا به جایی پول و انکار وجود تحریم در ماشین تبلیغاتی ضد دولتی، موجب شد مردم به اندازه کافی نسبت به حقیقت و ماهیت تحریم و تلاش های دولت در مورد آثار تحریم مطلع نشوند و در نتیجه تحریم عبارت است از ایجاد ابهام و پمپاژ ناامیدی بین مردم.
مگر می شود مسائلی همچون علت افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، عدم تعادل در بازار قیمت ها ، کاهش سطح زندگی مردم و فساد را بدون تاثیر تحریم بررسی وتحلیل کرد. معلوم است با انکار اثر تحریم، تحلیل نادرست به دست می آید.
استفاده می کنم از نوشته یکی از تحلیل گران ایرانی، تحریم و لیست سیاه FATF یعنی بازار سیاه؛ یعنی صرافی به جای بانک؛ یعنی پول نقد به جای تراکنش رسمی و ثبت شده؛ یعنی کمبود کالای اساسی،یعنی تشکیل باند قاچاق، یعنی انحصار؛تحریم یعنی واردات به چند برابر قیمت،یعنی دلال، یعنی واسطه، یعنی پورسانت؛ یعنی ارائه خدمات اساسی به چند برابر قیمت؛ تحریم یعنی اضطراب در اذهان عمومی،یعنی احتکار؛ یعنی اولویتبندی کالا، یعنی ارز دولتی برای کالای اساسی،یعنی ثبتِ سفارش صوری؛یعنی کاهش چشمگیر درآمدهای دولت، یعنی حقوق معوقه؛ تحریم یعنی فرسایش،یعنی تحلیل تدریجی دیوانسالاری؛ تحریم یعنی سیر در فضای اضطراب و اسثتنا؛ یعنی خوره به جان و تار و پود بوروکراسی؛ تحریم یعنی سهمیهبندی،یعنی سهمخواهی،یعنی سهمفروشی؛یعنی رخنه کردن کاسبان تحریم در بافت قدرت، یعنی تخطئه کسانی که با تحریم مبارزه میکنند،یعنی لابیگری برای حفظ رقیب در لیست سیاه وزارت دارایی آمریکا،یعنی کارشکنی،یعنی مبارزه با شفافیت؛ تحریم یعنی فساد ناگزیر؛یعنی فساد سیستمیک. چگونه می شود از مبارزه با فساد سخن گفت به تحریم و FATF نپرداخت.
انتهای پیام/*