کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مذاکرات مهم مقامات روسیه با بشار اسد

روسیه بندر طرطوس سوریه را به مدت 49 سال اجاره می کند

راهبرد روسها، منافع اقتصادی و حضور دراز مدت در سواحل مدیترانه است

1 ارديبهشت 1398 ساعت 12:11

مجلس دومای روسیه برای تثبیت حضور نظامی روسیه در سوریه و آبهای مدیترانه،در سال 2017 مجوز استقرار درازمدت نیروهای نظامی روسیه در سوریه را تصویب کرده بود که به موجب آن، روسیه مجاز است پایگاههای نظامی و لجستیکی هوایی و دریایی در سوریه تاسیس کند.علاوه بر قراردادهای مهم اقتصادی، پایگاه استراتژیک هوایی حمیمیم و بندر طرطوس مهمترین مراکز نظامی روسیه در سوریه می باشد.ناوهای جنگی روسیه نیز در سواحل سوریه در آبهای مدیترانه مستقر می باشند.


به گزارش ایصال نیوز به نقل از  اسپوتنیک، «یوری بوریسوف» معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که روسیه،بندر دریایی «طرطوس» در سوریه را به مدت 49 سال برای اهداف اقتصادی و حمل ونقل اجاره می کند. وی پس از جمعبندی دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در این خصوص گفت:«ما پیشرفت خوبی در این موضوع داشتیم و امیدواریم که طی یک هفته موافقتنامه مربوط به اجاره بندر طرطوس به مدت 49 سال به امضا خواهد رسید.
تصمیم مربوطه در جریان جلسه کمیسیون بین الدول در دسامبر سال 2018 اتخاذ شد. امیدوارم که این موافقتنامه نقش مهمی در اقتصاد سوریه بازی کند و باعث افزایش گردش کالا بین روسیه و سوریه بشود».
  این در حالی است که بوریسوف که ریاست کمیته بین دولتی روسیه و سوریه را نیز بر عهده دارد در حال حاضر در سفری رسمی در دمشق به سر می‌برد. اجاره بندر طرطوس سوریه به روسیه تنها پروژه مشترک میان دو کشور نیست، پیش از این نیز اعلام شده بود که شرکت‌های روسی در حال برنامه ریزی ساخت فرودگاهی در شهر ساحلی طرطوس سوریه و سایت تولید واکسن در چارچوب توافقنامه‌های همکاری هستند. 
همچنین به گزارش میدل ایست نیوز، روسها به بندر لازقیه هم اشتیاق نشان داده اند زیرا پایگاه نظامی «حمیمیم» که در اختیار نیروی هوایی روسیه است و نقطه آغاز حملات روسیه به مخالفان سوریه بوده است در نزدیکی لاذقیه قرار دارد. این منابع افزوده اند که روسیه بندر لاذقیه را بخشی از امنیت خود در سوریه می داند به خصوص که پیشتر با دولت بشار اسد درباره حضور درازمدت در منطقه ساحلی سوریه به توافق رسیده بود.به همین دلیل روسها از اینکه اسد بخواهد بندر لازقیه در اختیار ایران قرار داده شود دلگیر هستند.
پایان پیام/*
 


کد مطلب: 1367

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/1367/روسیه-بندر-طرطوس-سوریه-مدت-49-سال-اجاره-می-کند

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir