plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۳۷۰۶۱

جنگ ناتمام مسکو در ماگمای مذاب کی یف

امین جمشیدزاده*
جنگ در اوکراین، عمیق‌ترین بحران در روابط روسیه با غرب از زمان تنش‌های موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ میلادی را رقم زده است.
جنگ ناتمام مسکو در ماگمای مذاب کی یف
روز ۵ اسفند ۱۴۰۰ شمسی مطابق با ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی روسیه تهاجم گسترده‌ای را به اوکراین همسایه غربی خود آغاز کرد که نشان دهنده تشدید چشمگیر بحران روسیه و اوکراین است که از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده بود؛این تهاجم بزرگترین حمله نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم قلمداد می‌شود.

پیش از این تهاجم روند نفوذ نظامی روسیه در اوکراین از سال ۲۰۲۱ آغاز شده بود و طی آن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه از گسترش ناتو از سال ۱۹۹۷ میلادی به عنوان تهدید برای امنیت کشورش انتقاد کرده بود و خواستار ممنوعیت قانونی پیوستن به ائتلاف نظامی برای اوکراین شد او همچنین نظریه باز پیوند خواهی، بازپس گیری سرزمین‌های شوروی سابق را هم مطرح کرده بود؛علی رغم افزایش نیروها مقامات روسیه از اواسط نوامبر ۲۰۲۱ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ میلادی مکرراً طرح روسیه برای حمله به اوکراین را رد کرده بودند؛که در صبح ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی رسماً به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حملات هوایی و تهاجم زمینی روسیه علیه اوکراین در جبهه شمالی از بلاروس به سمت کی یف، از جبهه شمال شرقی به سمت خارکیف، از جبهه جنوبی از کریمه و از جبهه جنوب شرقی از دونتسک و لوهانسک آغاز شد.

به تازگی یکی از مقامات ارشد نظامی روسیه هشدار داده است که درگیری در اوکراین می‌تواند به یک جنگ تمام قد در اروپا بدل شود و گفته است که احتمال درگیر شدن نیروهای مسکو در یک درگیری تازه به طرز قابل ملاحظه‌ای در حال افزایش است. این صحبت‌ها را ولادیمیر زارودنیتسکی رئیس دانشکده نظامی ستاد کل ارتش روسیه در مقاله‌ای در نشریه وزارت دفاع روسیه عنوان کرده است.

وی گفته است احتمال تشکیل درگیری در اوکراین از افزایش تعداد مشارکت کنندگان در نیروهای نیابتی که برای رویارویی نظامی با روسیه استفاده می‌شوند تا یک جنگ تمام عیار در اروپا را نمی‌توان رد کرد؛او همچنین یادآور شده است منبع اصلی تهدیدات نظامی علیه کشورش سیاست ضد روسی ایالات متحده و متحدانش است که برای به حاشیه بردن و تضعیف روسیه از هر طریق ممکن در حال انجام نوع جدیدی از یک جنگ ترکیبی هستند و احتمال کشیده شدن عمدی کشور ما به درگیری‌های نظامی و جدید به طور قابل توجهی در حال گسترش است. جنگ در اوکراین، عمیق‌ترین بحران در روابط روسیه با غرب از زمان تنش‌های موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ میلادی را رقم زده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه هشدار داده است که اگر غرب برای جنگیدن در اوکراین نیرو اعزام کند؛ خطر تحریک یک جنگ هسته‌ای را به جان می‌خرد؛پوتین تصمیم خود را برای اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی به عنوان یک عملیات نظامی ویژه برای تامین امنیت روسیه در برابر اوکراین با حمایت فزاینده آمریکا که به گفته او خصمانه عمل می‌کند توصیف کرده است.

کی یف می‌گوید در حال دفاع از خود در برابر جنگی به سبک امپریالیستی است که هدف آن پاک کردن هویت ملی این کشور است. سخنان زارودنیتسکی در زمانی مطرح می‌شود که غرب پس از شکست ضد حمله کی‌یف در تابستان گذشته و پس از اینکه نیروهای روسی ابتکار عمل را در میدان نبرد به دست آوردند در تلاش است تا با ارسال سلاح و بودجه بیشتر به اوکراین کمک کند؛ از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه با احضار سفیر ایالات متحده در مسکو به وی در مورد هرگونه تلاش برای دخالت در امور داخلی فدراسیون روسیه هشدار داد؛ این وزارتخانه در بیانیه‌ای پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس در چند روز آینده اعلام کرد که با چنین رفتاری قاطعانه مقابله خواهد شد.

این رخداد در حالی به وقوع پیوست است که روسیه موشکی را به نزدیکی کاروان حامل ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و کیریاکوس میتسو تاکیس؛نخست وزیر یونان شلیک کرده است که به گفته منابع آگاه این افراد متوجه حمله شدند و شاهد حجم بزرگی از دود ناشی از شلیک موشک بودند؛ این منابع خبری همچنین محل انفجار را حدود ۵۰۰ متری از کاروان اعلام کردند.

دیمترو پلتنچوک،سخنگوی نیروهای دریایی اوکراین گفته است که در این حمله ۵ نفر کشته و تعداد بیشتری زخمی شدند. هرچند که زلنسکی و میتسوتاکیس آسیبی ندیدند. ولادیمیر زلنسکی غالبا سفرهای پرخطر به خطوط مقدم دارد و از حضور ده ها رهبر جهان در اوکراین در طول بیش از دو سال جنگ با روسیه استقبال کرده است.

اما با حمله روز چهارشنبه ممکن است یکی از نزدیک‌ترین خطرها برای زلنسکی اتفاق افتاده باشد؛ نزدیکی این حمله به میتسوتاکیس رهبر یک کشور عضو ناتو، خشم کشورهای عضو ناتو را به شدت برانگیخته و همچنین بر خطرات چنین بازدیدهایی و پیامدهای بالقوه جهانی درگیری تأکید می‌کند.

زلنسکی گفته است که برای دیدن و شنیدن حمله به اندازه کافی نزدیک بودیم، وی روز چهارشنبه در اوسادا گفت ما امروز شاهد این حمله بودیم، می‌توانید ببینید با چه کسی طرف هستیم؛ هنوز از همه جزئیات اطلاع ندارم اما می‌دانم که افرادی کشته و زخمی شده‌اند،ما باید قبل از هر چیز از خود دفاع کنیم. بهترین راه برای انجام این کار استفاده از سیستم دفاع هوایی است.

از سوی دیگر میتسوتاکیس هم گفته است که زلنسکی قبل از شنیدن صدای آژیرهای حمله هوایی او را در اوسادا که صدمات زیادی از ماه‌ها حملات روسیه متحمل شده است آگاه گردانده بود؛ من فکر می‌کنم که برای ما بهترین و واضح‌ترین یادآوری است که یک جنگ واقعی در اینجا در جریان است.

*تحلیلگر مسائل بین الملل/ابتکار 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما